1860–1900
synonyma – albuminový papír; Albumen print (ang.), Albuminpapier (něm.), Le papier albuminer (franc.), Альбуминовая печать (rus.)
Albuminová fotografie se skládá ze dvou vrstev. Spodní vrstva je papírová podložka fotografie. Vrchní vrstva je citlivá vrstva. V této citlivé vrstva je obraz, který je tvořen solemi stříbra. Ve struktuře albuminu není obsažena barytová vrstva. Z tohoto důvodu se technika albuminu nazývá dvouvrstvá.
V mikroskopickém snímku jsou viditelná vlákna papíru. Tato vlákna jsou krytá průsvitnou citlivou vrstvou z albuminu. Povrch fotografie je velmi lesklý a reliéfní.
Technika albuminu je dvouvrstvá. Základem fotografie je papírová podložka a na ní je emulzní vrstva s obrazem. Chybí barytová vrstva. Při použití lupy nebo mikroskopu s malým zvětšením je možné jasné vidět vlákna papíru pod povlakem citlivé vrstvy. Albuminová citlivá vrstva byla vyráběna z vaječného bílku. Bílek jako pojivo má tendenci žloutnout, a proto bývají albuminy celkově zabarveny do žluta a mají tendenci praskat. Velmi často bývaly albuminy tónovány zlatem. Takto upravené fotografie mívaly tmavší a kontrastnější obraz, někdy byly zabarveny až do fialova. Tónované fotografie jsou většinou nepoškozené. Netónované albuminy časem ztrácí detaily obrazu a žloutnou.
Albuminové fotografie byly vyráběny na tenkém papíru, což způsobovalo při změnách vlhkosti jejich kroucení. Z tohoto důvodu bývaly lepeny na podkladový karton různých formátů.
Fond: Kovařovic Karel, NAD 1199
Signatura/inventární číslo: neuvedeno
Datace: 1893
Autor/fotografický ateliér: Wilhelm Neuss, Vídeň, Margarethenstrasse č. 22
Ostatní informace: portrét Augustina Bergera (rodným jménem Ratzesberger) s věnováním:„Svému nejmilejšímu příteli Karlu Kovařovicovi v Praze dne 6. 7. 1893"