Historické fotografické techniky

Specifikace

Vrcholné období užívání

1885–1910

 

Další názvy

synonyma - lesklé kolodium, arystotyp, chloridový papír; collodion glossy or collodio-chloride POP (ang.), коллодия глянцевые (rus.) Kollodium-Trockenplatte (něm.).

Průřez vrstvou fotografie

Schéma průřezu vrstvou

Kolódiová fotografie se skládá ze tří vrstev. Nejspodnější vrstvou je papírová podložka fotografie. Tato vrstva je kryta barytovou vrstvou. Barytová vrstva vyplňuje papírovou podložku, proto je povrch fotografie velmi plochý. U lesklých kolódiových fotografií je vrstva barytu velmi silná v porovnání s jinými třívrstvými technikami. Naopak vrchni citlivá vrstva kolódia je velmi tenká. Pro tuto techniku je typické, že se na plochém povrchu občas objevují tvrdší zrnka špatně umletých minerálů. Obraz je tvořen solemi stříbra a je v tenké ciltivé vrstvě z kolódia.

 

Detail snímku v mikroskopu

Mikroskopický snímek

V mikroskopickém snímku nejsou viditelná vlákna papíru. Barytová vrstva vytvořila bílý podklad. Obraz je z tohoto důvodu krásně kontrastní s bohatou škálou tónů. Povrch fotografie je velmi plochý a lesklý.

Kolódium - lesklé

Popis techniky

Technika lesklého kolódia byla velmi oblíbená. Nejčastěji byla fotografie nalepena na podkladový karton velikosti kabinetky nebo vizitky. Fotografické ateliéry využívaly okraje kartonu pro účely prezentace ateliéru. Z rubové strany byla většina fotografií celoplošně potištěna také informacemi o fotografickém ateliéru, někdy zde také byly informace o čísle archivovaného negativu nebo jméno fotografované osoby. Základní struktura fotografií techniky lesklého kolódia je třívrstvá. Základem je papírová podložka, na ní je silná barytová vrstva a na povrchu je tenká citlivá vrstva kolódia (nitrát celulózy). Zcitlivěné kolódiové papíry byly ve své době vyráběny komerčně. Tonální zabarvení obrazu bylo závislé na druhu použitého chloridu, který při reakci s dusičnanem stříbrným vytvořil chlorid stříbrný, který byl přímo citlivý na slunečný svit při expozici obrazu. Při výroběì se užívaly chloridy kadmia, hořčíku, barya, vápníku, kobaltu, sodíku, stroncia, lithia, zinku a zlata. Expozice a vyvolání obrazu byla paralelní reakce na slunci. Tento postup se většinou označuje jako přímo kopírující nebo anglickým označením Printing-out-paper (POP). Na závěr byl obraz ustálen běžným kyselým ustalovačem. Zbytky ustalovače se vypíraly v tekoucí vodě.

Zastoupení techniky ve fondech Národního archivu

Fond: Kovařovic Karel, NAD 1199.

Signatura/inventární číslo: neuvedeno.

Datace: pravděpodobně do roku 1918.

Autor/fotografický ateliér: A. Landau, Ljubljana (Laibach), Franciskanergasse 12, Rakousko-Uhersko.

Ostatní informace: fotografie kolorována lazurovými i krycími barvami, pravděpodobně portrét operní zpěvačky Marie (Mášy) Kolárové.

 
Lesklé kolódium z Národního archivu

Lesklé kolódium z Národního archivu

 
Zpět na fotografické techniky
 

Zpracováno z fondů Národního archivu v Praze. Blanka Hnulíková