Historické fotografické techniky


Specifikace

Vrcholné období užívání

1895–1930

 

Další názvy

synonyma – platinostisk, platinový proces; platinotype (ang.), platinotype (franc.), Platinotypie (něm.)

Průřez vrstvou fotografie

Schéma průřezu vrstvou

Kyanotypie je technika, která není typickou fotografií. Je složena jen z jedné vrstvy. Touto vrstvou je papírová podložka. Obraz je na povrchu papírové podložky. Technika kyanotypie je bez barytové vrstvy i bez emulzní vrstvy. Protože nemá emulzní vrstvu je někdy řazena mezi tisky. Obraz fotografie je tvořen modře zabarvenými solemi železa.

 

Detail snímku v mikroskopu

Mikroskopický snímek

V mikroskopickém snímku jsou viditelná vlákna papíru. Tato vlákna nejsou krytá citlivou vrstvou. Mezi obarvenými vlákny na povrchu prosvítá papírová podložka. Tento jev je typický pro jednovrstvé techniky. Světlocitlivé soli na povrchu vytváří obraz, který se jeví jako otisk. V porovnání s jinými jednovrstvými technikami, jako je např. kyanotypie nebo slaný papír, tak je platinotypie technika s pěkně prokresleným obrazem. Obraz má bohatou škálu tónů.

Platinotypie

Platinotypie je fotografická technika někdy řazená mezi ušlechtilé tisky, má strukturu stejnou jako jednovrstvé fotografické techniky. Teplá platinotypie má většinou barevné zabarvení hnědé, hnědočerné, červenohnědé nebo i žlutohnědé. Teplé zabarvení může být způsobeno více faktory. Mohlo být užito rtuti při vyvolání. Dále to mohlo být způsobeno tónováním, například se užívalo zlato nebo uran. Dále se také vyráběly papíry s označením „Sepia“. Většina platinových papírů má vynikající stabilitu obrazu, přesto některé mohou vykazovat degradační změny. Otištění obrazu platinotypie na krycí papír nebo ochranný papír je typickým identifikačním znakem platinotypií. Tento otisk je způsoben urychlenou oxidací celulózy za přítomnosti platiny jako katalyzátoru. Především jsou na tento transfer obrazu citlivé nekvalitní papíry, které obsahují velké množství ligninu.

Zastoupení techniky ve fondech Národního archivu

Fond: Kovařovic Karel NAD 1199

Signatura/inventární číslo: neuvedeno

Datace: 1913

Autor/fotografický ateliér: Drtikol a spol., Vodičkova 9, Praha

Ostatní informace: portrét českého operního pěvce Jiřího Hummela (Humla) z Národního divadla věnovaný řediteli opery ND Karlu Kovařovicovi, na fotografii je podpis herce, datum "v březnu 1913"a upřesnění „Praha".

 
Platinotypie z Národního archivu

Platinotypie z Národního archivu

 
Zpět na fotografické techniky
 

Zpracováno z fondů Národního archivu v Praze. Blanka Hnulíková