Historické fotografické techniky

Specifikace

Vrcholné období užívání

1885–1925

 

Další názvy

synonyma - stříbro-želatinová fotografie, přímo kopírující želatina, arystotyp, chloridový papír; gelatine POP, gelatine Printing-Out-Paper, gelatine-chloride paper POP (ang.).

Průřez vrstvou fotografie

Schéma průřezu vrstvou

Želatinová fotografie se skládá ze tří vrstev. Nejspodnější vrstvou je papírová podložka fotografie. Tato vrstva je kryta barytovou vrstvou. Vrchní citlivá vrstva je želatinová. Barytová i želatinová citlivá vrstva nejsou silné, naopak u některých fotografií jsou velmi tenké.

 

Detail snímku v mikroskopu

Mikroskopický snímek

V mikroskopickém snímku nejsou viditelná zrna stříbrných solí. Obraz je čistý, ostrý a dobře pokreslený. Fotografie patří do skupiny třívrstvých technik. Nejspodnější vrstvou je papírová podložka. Barytová vrstva vyplňuje papírovou podložku. Přesto tato vrstva není tak silná, aby byl povrch plochý a lesklý. Naopak povrch je lekce zvlněný. U některých fotografií s tenkou barytovou vrstvou je možné vidět nevýrazná vlákna papíru. Obraz je tvořen solemi stříbra v tenké želatinové citlivé vrstvě.

Želatina

Fotografická technika želatina začala být používána, jako alternativa za kolódium. Výhodami želatinové citlivé vrstvy jsou její vlastnosti, protože tak rychle neschne, není drahá a nepotřebuje zapáchající rozpouštědlo. Ve fondech a sbírkách se setkáváme s technikou v zastoupení formátů kabinetek nebo vizitek, které byly produkovány fotografickými ateliéry jako běžné zakázky. Souběžně s nimi se objevují i fotografie velkých formátů. Tyto fotografie bývaly někdy tónovány platinou nebo zlatem.

Zastoupení techniky ve fondech Národního archivu

Fond: Kovařovic Karel, NAD 1199

Signatura/inventární číslo: neuvedeno

Datace: 1919

Autor/fotografický ateliér: Drtikol a spol., Vodičkova 9, Praha

Ostatní informace: portrét operního tenoristy Otakara (Otty) Máchy, portrét je na citlivé vrstvě podepsán samotným tenoristou; jeho otec byl violista také Otakar Mácha a v letech 1900-1924 oba účinkovali v Národním divadle.

 
Želatina z Národního archivu

Želatina z Národního archivu

 
Zpět na fotografické techniky
 

Zpracováno z fondů Národního archivu v Praze. Blanka Hnulíková