1885–1925
synonyma - stříbro-želatinová fotografie, přímo kopírující želatina, arystotyp, chloridový papír; gelatine POP, gelatine Printing-Out-Paper, gelatine-chloride paper POP (ang.).
Želatinová fotografie se skládá ze tří vrstev. Nejspodnější vrstvou je papírová podložka fotografie. Tato vrstva je kryta barytovou vrstvou. Vrchní citlivá vrstva je želatinová. Barytová i želatinová citlivá vrstva nejsou silné, naopak u některých fotografií jsou velmi tenké.
V mikroskopickém snímku nejsou viditelná zrna stříbrných solí. Obraz je čistý, ostrý a dobře pokreslený. Fotografie patří do skupiny třívrstvých technik. Nejspodnější vrstvou je papírová podložka. Barytová vrstva vyplňuje papírovou podložku. Přesto tato vrstva není tak silná, aby byl povrch plochý a lesklý. Naopak povrch je lekce zvlněný. U některých fotografií s tenkou barytovou vrstvou je možné vidět nevýrazná vlákna papíru. Obraz je tvořen solemi stříbra v tenké želatinové citlivé vrstvě.
Fotografická technika želatina začala být používána, jako alternativa za kolódium. Výhodami želatinové citlivé vrstvy jsou její vlastnosti, protože tak rychle neschne, není drahá a nepotřebuje zapáchající rozpouštědlo. Ve fondech a sbírkách se setkáváme s technikou v zastoupení formátů kabinetek nebo vizitek, které byly produkovány fotografickými ateliéry jako běžné zakázky. Souběžně s nimi se objevují i fotografie velkých formátů. Tyto fotografie bývaly někdy tónovány platinou nebo zlatem.
Fond: Kovařovic Karel, NAD 1199
Signatura/inventární číslo: neuvedeno
Datace: 1919
Autor/fotografický ateliér: Drtikol a spol., Vodičkova 9, Praha
Ostatní informace: portrét operního tenoristy Otakara (Otty) Máchy, portrét je na citlivé vrstvě podepsán samotným tenoristou; jeho otec byl violista také Otakar Mácha a v letech 1900-1924 oba účinkovali v Národním divadle.