O nás

Náš web se zabývá jednou z neslavnějších lidových motorek bývalého československého státu. Tato motorka se nazývá Jawa pionýr lidově "fichtl" s motorem o objemu 50 kubických centimetrů. Fichtly nacházíme v mnoha typech a se spousty úprav. My se zabýváme touto motorkou již 10 let a máme bohaté zkušenosti s její renovací. Naše stránka vznikla z Facebookové komunity Jawa Fichtl 50 Fans CZ/SK, kde nám mnoho fanoušků psalo o s prosbou o vytvoření vlastní stránky. Přání jsme vyslyšeli - zde je stránka s nabídkou našich služeb, videogalerií z našich projektů a videotékou s návody a dobovými záběry. V další etapě připravujeme vytvoření nabídek Vašich strojů.

Článek: Pionýr (motocykl)

Jawa pionýr (hovorově fichtl) je motocykl, který se v Československu vyráběl od padesátých let 20. století.


Pohonnou jednotkou je jednoválcový motor o obsahu 49,9 cm3. Pionýr je souhrnné označení pro několik typů tohoto motocyklu.
Prvním a zároveň nejstarším typem je 550 zvaná „pařez“. Vyznačuje se jedním malým sedadlem připomínající tvar pařezu. Dalším typem je 555, který má také jedno sedadlo, ale za ním je plechový nosič. U obou typů (550 a 555) se první převodový stupeň řadil dolů.
Pionýry byly velmi oblíbeným dopravním prostředkem, zejména u mládeže, neboť na nich mohly jezdit osoby starší 15 let.
Nejrozšířenějším typem však byly typy 05, 20 a 21 sport s modernější karoserií a zlepšeným motorem, který měl vyšší výkon (3,5k). Tento motor se montoval také do oblíbeného typu 23 Mustang vyráběného od roku 1968 až do roku 1982.
Jawa 20 je motocykl vybavený ochrannými plechy a podlahou, je "podobný" italské Vespě, ale není to klasický skútr dle dnešních měřítek oproti kterým má větší kola (16" × 2,75). Jeho nejvyšší přípustná rychlost je vyšší než 45 km/h, a proto je na tento motocykl zapotřebí řidičské oprávnění skupiny A1.
Jawa 21 sport je motocykl, který konstrukčně vychází z typu 20. Tento motocykl je vybaven stupačkami a je vhodný převážně pro provoz na lesních, polních a panelových cestách, neboť je k tomuto účelu lépe uzpůsoben, je ale také vhodný pro dálkové cesty po silnicích, díky tomu že není vybaven předními ochrannými plechy chránícími nohy, má menší odpor při vyšších rychlostech.
Upravený pionýr je schopen vyvinout rychlost až do 80 km/h, po vyladění je možno krátkodobě jet až rychlostí 110 km/h.

Zdroj:Wikipedia.org