Subaru - historie značky auta


logotyp subaru

Subaru japonská značka automobilů a zároveň automobilová divize japonského konglomerátu Fuji Heavy Industries. Subaru je japonský název pro hvězdokupu. Tím je inspirováno i logo společnosti, které má ve znaku šest viditelných hvězd souhvězdí Plejád. Zároveň se tím odkazuje na šest původních společností, které společně vytvořily koncert Fuji Heavy Industries. Subaru kromě automobilové a letecké techniky vyrábí také železniční kolejová vozidla, autobusy a další průmyslové výrobky. Hlavní výrobní závod leží 60 km od Tokya ve městě Gumna.

První kroky

Historie značky Subaru začíná se vznikem letecké výzkumné laboratoře v roce 1917, kterou založil Čikuhei Nakadžima (1884 - 1949). V roce 1932 byla společnost reorganizována a přejmenována na Nakajima Aircraft Company a stala se hlavním výrobcem letadel v Japonsku během Druhé světové války. Po skončení války byla letecká továrna Nakajima znovu reorganizována, a vzniká společnost Fuji Sangyo Co, Ltd. To v roce 1946 vyrobila skútr s označením Fuji Rabbit. Při jeho výrobě se využilo náhradních dílů z letadel - jezdil například na bývalých zadních kolech vojenského letounu. Tento skútr měl obsah 135 ccm a výkon 2 PS. Zájem veřejnosti byl velký.

Po Druhé světové války

subaru 360

Roku 1950 byla Fuji Sangyo nařízením vlády, na nátlak americké diplomacie rozdělena do 12ti menších korporací, ale mezi lety 1953 – 1955 se některé z těchto společností rozhodly sloučit a společně vytvořit Fuji Heavy Industries, kterou známe dnes. Kenji Kita, generální ředitel vzniklého koncertu, se v té době chtěl zapojit do výroby automobilů. Brzy se zrodil plán na vývoj a výrobu automobilu s kódovým označením Subaru P-1. Těchto vozů bylo vyrobeno pouze 20, pro nedostatek financí nedošlo k sériové výrobě. O tři roky později přichází na svět první sériově vyráběný automobil značky Subaru s označením 360.

V roce 1968 získal v Subaru 20ti procentní podíl Nissan. V té době bylo nařízeno sloučení japonského automobilového průmyslu, aby se zlepšila konkurenceschopnost. Nissan tak mohl využívat výrobní schopnosti a odborné znalosti Subaru pro výrobu svých vozů. Na druhé straně, mnoho vozidel Subaru, dokonce i dnes, používá díly Nissanu. Automatická převodovka Subaru, známá jako 4EAT, byla také použita v první generaci vozů Nissan Pathfinder.

Rozšíření

V roce 1970 se společnost rozhodla rozšířit své modelové řady od malých vozidel, jako byly modely Rex a Sambar a začala vyvíjet větší, osobní automobily, například Subaru Leone. Subaru v tomto svém úsilí pokračovalo a v roce 1989 představilo model Legacy. S tímto vozem zaznamenala značka Subaru úspěch. Tento vůz už nebyl vnímaný jako auto které je "podivné".

V roce 1968 byla ve Philadelphii založena Subaru of America. Nyní sídlí v Cherry Hill v New Jersey. V roce 1989 Subaru a jeho pozdější partner Isuzu otevřely společnou továrnu v Lafayette v Indiana. Původně se zde vyrábělo Subaru Legacy a Isuzu Rodeo. V Evropě se Subaru prosazuje až počátkem devadesátých let, kdy se začínají prodávat modely Legacy a později Impreza. Na tom mají velkou zásluhu úspěchy značky Subaru v rallye, kde se Subaru stalo několikrát mistrem světa.

V roce 1999 General Motors získává 20% akcií a vyniká několik společných projektů, např. Saab 9-2X odvozený z Imprezy, nebo Opel Zafira s pohonem čtyř kol. Tato spolupráce ale netrvá dlouho a General Motors své akcie opět prodává.

Současná doba

subaru impreza

Fuji Heavy Industries, která je mateřskou společností Subaru, v současné době částečně spolupracuje s Toyota Motor Corporation, která vlastní 16,5% akcií koncernu. Po nástupu nového ředitele Kyoji Takenaka v roce 2001, omezilo Subaru výrobu autobusů i kolejových vozidel a klade větší důraz na investice do výroby osobních automobilů. V roce 2005 Subaru vyrobilo 588 000 automobilů.

O Subaru dá říci, že se nikdy nebály zavádět nové a revoluční technologie do sériové výroby. Propojení automobilové a letecké techniky se odráží na kvalitě všech výrobků Subaru. Dokonce všichni nastupující inženýři musejí v nástupní praxi absolvovat stáž v letecké sekci. Tím si Subaru zajišťuje dostatečně kvalitní odborníky z nastupující generace mladých Japonců, pro které je velikou ctí možnost pracovat právě v Subaru. Určitým fenoménem u Subaru je snaha řešit všechny problémy lépe a jinak, nežli to dělá konkurence. Subaru je prvním a zároveň největším výrobcem osobních aut s pohonem všech kol na světě. Vozy značky Subaru jsou známé svojí vysokou kvalitou a vynikajícími jízdními vlastnostmi, které nejsou náchylné na vnější vlivy jako je např. počasí nebo zatížení.