Strava

Tato sekce je rozdělena na dvě části

  1. Strava

  2. Doplňky stravy

Živiny ve stravě

Makroživiny a mikroživiny – pojem, který lidé žijící zdravým životním stylem slýchají neustále. Ne všichni ale musí vědět, o co se vlastně jedná nebo alespoň neznají všechny podrobnosti. V tomto článku si jednotlivé pojmy vysvětlíme, rozřadíme živiny do zmíněných skupin a řekneme si, k čemu je naše tělo potřebuje.

Makroživiny

Bílkoviny

masoBílkoviny jako jednu z hlavních makroživin nelze v naší stravě nahradit (stejně tak sacharidy a tuky). Jsou složeny z různých aminokyselin – ne všechny si lidské tělo umí vytvořit samo, a tak je musíme přijímat ve stravě. V tomto případě se jedná o esenciální aminokyseliny (ty najdeme v bílkovinách živočišného původu – mezi kvalitní zdroje patří maso, mléko a vejce). Pojmem aminospektrum se označuje souhrn všech aminokyselin. Jak již tedy bylo zmíněno – kompletní aminokyseliny jsou obsaženy v živočišných zdrojích, zatímco rostlinné zdroje mají často nedostatek esenciálních aminokyselin. Vhodné je tedy kombinovat rostlinné i živočišné zdroje. Důležité je dbát na to, aby tyto zdroje byly co nejméně průmyslově zpracovány.

Sacharidy

bramboraSacharidy slouží našemu tělo jako primární zdroj energie. Dělíme je na tři druhy – komplexní sacharidy, cukry a vlákninu. Většina sacharidů je v těle rozložena na glukózu, která následně tělu slouží jako palivo. Spojením molekul glukózy vzniká glykogen. V jídelníčku sportovce jsou sacharidy důležité pro optimální doplňování glykogenových zásob ve svalech, protože právě glykogen našemu tělu slouží jako zdroj energie během tréninku. Podle tělesné stavby těla (=tělního somatypu) lze určit množství sacharidů, po kterém budete schopni budovat svalovou hmotu s minimálním příbytkem procenta tělesného tuku. V žádném případě bychom sacharidy neměli vylučovat z jídelníčku jen proto, že jsou v dnešní době považovány za hlavní příčinu obezity.

Tuky

orechyTuky patří společně s bílkovinami a sacharidy mezi tři základní makroživiny. Ze všech těchto tří makroživin mají největší energetickou hodnotu (38 kJ/g, zatímco sacharidy a bílkoviny mají 17kJ/g) a v našem těle slouží jako dlouhodobý zdroj energie. Příjem tuků je pro naše tělo důležitý zejména kvůli správné funkci hormonálního systému, jako zdroj esenciálních mastných kyselin, pro ochranu vnitřních orgánů a jako tepelná izolace chránící tělo od případného chladu. V tucích se rozpouští také vitamíny A, D, E a K.

Mikroživiny

Vitamíny

vitaminyVitamíny jsou hlavním představitelem mikroživin. Jsou důležité pro látkovou výměnu. Naše tělo si je ovšem neumí vytvořit samo, tudíž je musíme přijímat v potravě. Ze všech mikroživin potřebujeme nejvíce právě vitamínů. Vitamíny rozlišujeme podle jejich rozpustnosti – buď se rozpouští ve vodě, nebo v tucích. Vitamíny rozpustné v tucích se vážou na tuky a do krevního oběhu se vstřebávají přes střeva. Patří mezi ně vitamíny A, D, E a K. Tyto vitamíny jsou uloženy v játrech a slouží jako rezerva pro případný nedostatek vitamínů v lidském organismu. Vitamíny B a C jsou rozpustné ve vodě. Tělo si je ukládá jen v malé míře a vylučuje je s močí. Z tohoto důvodu je nutné vitamíny rozpustné ve vodě pravidelně doplňovat.

Minerály

Minerální látky a stopové prvky přijímáme z potravy a vody. Podílejí se na výstavbě tělesných tkání, kontrolují procesy metabolismu, regulují hospodaření s tekutinami a jsou stavebním materiálem pro růst tkání, kostí a zubů. Jsou také nezbytné pro správnou funkci nervů, srdce, svalů a mozku.

Mezi nejdůležitější minerály patří :

  • Vápník – součást kostí a zubů
  • Sodík – chrání organismus před nadbytečnou ztrátou tekutin
  • Draslík – látka tvořící vnitřní prostředí buněk
  • Hořčík – důležitý pro nervovou a svalovou činnost, látková výměna bílkovin a tuků
  • Fosfor – růst kostí a zubů