Vybrané problémy znalostního managementu

Garant předmětu:  Prof. RNDr. Peter Mikulecký, CSc.
 
Cíl předmětu:
 Cílem předmětu je seznámit doktorandy s nejnovějšími trendy v oblasti znalostního managementu. Budou rozebírány případové studie zavádění metod a přístupů znalostního managementu do organizací, přičemž budou zdůrazňovány a zobecňovány ty principy a po-stupy, které jsou pro současný znalostní management nejvíce charakteristické. Přitom bude výběr případových studií a další studijní literatury orientován tak, aby byl co nejblíže témě disertační práce doktoranda a tím přispěl k rozvoji jeho orientace v problematice a podpořil realizaci jeho disertace.

Sylabus:
1. Objevování, zachytávání a vytváření znalostí
2. Získávání informací a jejich případná transformace na znalosti
3. Klasifikace a reprezentace znalostí
4. Ukládání a třídění znalostí
5. Šíření znalostí
6. Sdílení znalostí, učící se organizace
7. Organizační kultura a znalostní management
8. Etické, kulturní, sociální a psychologické aspekty znalostního managementu
9. Informační technologie ve znalostním managementu

Literatura:
Allee, V.: The Knowledge Evolution: Expanding Organizational Intelligence. Butterworth - Heinemann, 1997
Applehans, W., Globe, A., Laugero, G.: Managing Knowledge: A Practical Web-based Ap-proach. Addison - Wesley, 1999
Borghoff, U.M., Pareschi, R. (Eds.): Information Technology for Knowledge Management. Springer-Verlag, Berlin, 1998
Cortada, J.W., Woods, J.A. (eds.): The Knowledge Management Yearbook 1999-2000. But-terworth - Heinemann, 1999
Cortada, J.W., Woods, J.A. (eds.): The Knowledge Management Yearbook 2000-2001. But-terworth - Heinemann, 2000
Davenport, T.H.: Information Ecology: Mastering the Information and Knowledge Environ-ment. Oxford University Press, 1997
Davenport, T.H., Prusak, L.: Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Harvard Business School Press, Boston, 1998
Horibe, F.: Managing Knowledge Workers. J. Wiley & Sons, 1999
Koulopoulos, T., Spinello, R., Toms, W.: Corporate Instinct. Building a Knowing Enterprise for the 21st Century. Van Nostrand Reinhold, 1997
Leonard-Barton, D.: Wellsprings of Knowledge: Building and Sustaining the Sources of Inno-vation. Harvard Business School Press, 1998
Liebowitz, J. (Ed.): Knowledge Management Handbook. CRC Press, Boca Raton, 1999
Liebowitz, J., Wilcox, L.C. (Eds.): Knowledge Management and Its Integrative Elements. CRC Press, Boca Raton, 1997
McMaster, M.D.: The Intelligence Advantage: Organizing for Complexity. Butterworth - Heinemann, 1996
Probst, G., Raub, S., Romhardt, K.: Managing Knowledge: Building Blocks for Success. J. Wiley & Sons, 2000
Prusak, L. (ed.): Knowledge in Organizations. Butterworth - Heinemann, 1997
Ruggles, R.L., III (ed.): Knowledge Management Tools. Butterworth - Heinemann, 1997