Jak vybrat kolo

Průvodce výběrem a základním nastavením.

O nás

Tato stránka vznikla za účelem úspešného splnění předmětu TPNW na FIM UHK a jako stručný průvodce správným výběrem kola.

Jak správně vybrat kolo?

Pokud se chystáte koupit nové kolo, nesmíte zapomenout, že základem vaší spokojenosti je správný výběr. Ale jak na to, když je jich tolik, až z toho jde hlava kolem. Abyste se v široké nabídce mohli dobře zorientovat, připravili jsme pro vás stručného průvodce, který vás dovede až k tomu pravému modelu.

Nejdříve si musíte odpovědět na otázku k čemu kolo potřebujete, kde budete jezdit a jak často. Pokud si uděláte jasno, máte z poloviny vyhráno. Na základě odpovědi si určíte kategorii i cenovou hladinu kola, zúžíte si výběr a můžete začít vybírat mezi několika málo favority.

Na co si dát při výběru pozor? Klíčová je samozřejmě správná velikost rámu. Univerzální recept na výběr velikosti od nás ale nečekejte. V orientaci vám pomohou tabulky, které mají výrobci na svých internetových stránkách. konkrétní velikost zvolte až po vyzkoušení a odborné radě prodejce ve vaší cykloprodejně. Co se týče materiálu, v dnešní době je pro svou nízkou hmotnost a odolnost standardem duralový rám kola. Špičkové stroje mohou být vybaveny již rámem karbonovým. Při výběru rámu pamatujte také na možnost vybavení příslušenstvím, které se vám může v budoucnu hodit, jako jsou dětské sedačky a vozíky nebo třeba nosiče.

Zdánlivě velký oříšek výběru je výbava kola, kdy se u vašich favoritů může lišit téměř každá součástka. Ale nezoufejte. Výbava kola většinou odpovídá cenové hladině, rozdíly mezi značkami nejsou veliké. Obecně platí, že kvalitnější, a tedy dražší výbava, vám usnadní jízdu, učiní ji pohodlnější, je lehčí a má delší životnost. Stále se vám to zdá příliš složité? Pak stačí, když si zapamatujete jedinou radu – s výběrem vám poradí zkušení odborníci v prodejnách a cykloservisech.

Kolo je samozřejmě možné vyrobyt a postavit na míru uživatele. Tento postum je ale dražší a časově náročnější.

Jaká kategorie je pro vás ideální?

silniční kola

Nejrychlejší, nejlehčí a nejaerodynamičtější typ kola. Je určeno pro rychlou jízdu na zpevěněných komunikacích. Rám je koncipován tak, aby byl co nejpevnější a zároveň co nejlehčí, geometrie je volena tak, aby kolo rychle a přesně reagovalo na podněty jezdce. Komponenty, především kola, jsou lehčí než u ostatních kategorií (nemusí absorbovat tolik nárazů), vysokotlaké pláště redukují valivý odpor na minimum. Nízko položená, zahnutá řidítka poskytují jezdci dobrou oporu pro stoupání, sprinty a také lepší posez z hlediska aerodynamiky.

Není vhodné pro jízdu na nezpevněných komunikacích (rám a komponenty nejsou zkonstruovány pro zatížení při jízdě v terénu).

Silniční kolo

Horská kola

Horská kola jsou určena pro jízdu mimo zpevněné komunikace (polní a lesní cesty, náročný terén apod.). Horská kola jsou navržena tak, aby poskytla jezdci lepší kontrolu a ovladatelnost a aby byla odolnější při jízdě v náročném terénu. Má menší, robusnější rám a výše položený střed, který umožňuje lepší průchodnost terénem. Pláště jsou široké, aby lépe tlumily nárazy a měly větší přilnavost na rozbitém a kluzkém podkladu. Široký rozsah převodů (21 a více) umožňuje jízdu téměř v jakémkoliv terénu. Většina horských kol bývá vybavena odpruženými systémy (přední odpružená vidlice nebo přední a zadní odpružení), které lépe pohlcují nárazy a vibrace způsobené terénem. V současné době se horská kola vyrábějí ve velikostech 26, 27,5 a 29 palců. Horská kola nejsou příliš vhodné pro delší jízdu na zpevněných komunikacích (vyšší hmotnost, pláště s velkým valivým odporem, vzpřímenější, aerodynamicky méně vhodný posez).

Horské kolo

Elektrokola

Kola na elektriku neboli elektrokola jsou dnes možná nejvíce rozvíjejícím se odvětvím v cyklistickém prumyslu. V nabídce většiny výrobců jízdních kol najdete ucelené řady elektrokol, jejich problematikou se zabývají odborná cyklistická média, píše se o nich v novinách a hlavně je čím dál časteji potkáváme na ulicích i v přírodě.

Elektrokolo je jízdní kolo doplněné o motor, baterii a ovládání, které vypomáhájí při jízdě. Funkce motoru je aktivována rotačním pohybem pedálů (šlapáním) nebo sepnutím ovládacího tlačítka nebo akcelerátoru (přímý pohon motoru z klidového stavu). Funkci přídavného pohonu lze kdykoliv vyřadit vypínačem. Potom se elektrokolo chová stejně jako klasické jízdní kolo.

Elektrokolo