Jak vybrat kolo

Průvodce výběrem a základním nastavením.

Geometrie a materiál rámu

Rámy silničních kol jsou konstruovány tak, aby se co nejefektivněji přenesla energie na zadní kolo. Proto je cílem dosáhnout co nejvíce podélně tuhého rámu v kombinaci s pokud možno co největším pohodlím (pružením). Momentálně je nejlepším materiálem karbon, kterým je možné dosáhnout ideálního kompromisu. Proto je přední vidlice z karbonu dnes téměř standardem a používá se i v kombinaci s hliníkovými rámy.

Rekreační a sportovní silniční kola

Rekreační silniční kolo je určeno těm, kteří se rádi projedou na silničním kole pro hezký požitek z jízdy a nějaký gram navíc jim v zásadě nevadí. Rekreační silniční kolo obvykle mají hliníkový rám a komponenty nižší třídy silničních komponent. Jejich geometrie umožňuje pohodlnější vzpřímený posed.

Sportovní silniční kola je kombinací závodního a rekreačního modelu. Na kole se kloubí vysoký výkon a určitá míra pohodlí. U těchto modelů najdeme jak hliníkové tak karbonové rámy, osazení kola je pak ve střední třídě silničních komponent. Na tomto kole již není problém odjet rychle závod nebo trénik. Geometrie rámu je kombinací mezi závodním a rekteačním silničním kolem, kde už je vyšší účinnost šplapání, ale stále určitá míra pohodlí.

Závodní silniční kola

Jedná se o kola určená pro výkon při závodu, k tomu je také směřována koncepce kola. O pohodlnosti nemůže být řeči, geometrie rámu je stavěna pro položený posez a maximální účinnost šlapání, rám je karbonový s velkou tuhostí a nízkou hmotností, komponenty jsou té nejvyšší třídy a jejich hmotnost je minimální. Kola jsou určena na kvalitní asfalt, mimo něj je jízda hodně nepohodlná.

Kola na časovku a triatlon

Jedná se o nejrychlejší typ kola, který vyniká auerodynamickým tvarem a tuhostí rámu. Časovkářské speciály kombinují vysoký výkon a aerodynamické vlastnosti při nízké míře pohodlí.

Kolo na časovku a triatlon