Znalostní technologie I.
 Rozcestnik                   Pár slov ...                   Znalostní technologie II.                   Znalostní technologie III.                   Znalostní technologie IV.                   Další zdroje                  
Dnes je:        Aktuální čas: 00:00       Moudra: 

Pokračování LEKCE 2.

Píšeme první program v Clipsu


7/ Evidujte jaké krevní skupiny jsou navzájem kompatibilní

Kompatibilita se opět týká nových faktů, o kterých má náš program vědět. Tedy je vhodné vytvořit novou strukturu deffacts zachycující kompatibilní krevní skupiny. Kompatibilita znamená např. v případě (kompatibilita 0 A), že osoba s krví 0 může darovat osobě s krví A.

(deffacts kompatibilni_krevni_skupiny
  (kompatibilita 0 A)
  (kompatibilita B AB)
  (kompatibilita A AB)
)


8/ Zjistěte, jaká krevní skupina je ke zkoumané skupině kompatibilní. (máme před sebou určitou krevní skupinu a zjišťujeme, která je k ní kompatibilní)

(defrule vypis_kompatibilni_skupiny_1moznost
  (zkoumame ?neco)
  (kompatibilita ?neco ?y)
=>
  (printout t "Osoba s krevni skupinou:"?neco " " "muze darovat krev osobe s krevni skupinou:" ?y crlf)
)


Vysvětlení pravidla s kompatibilitou

Za podmínky, že tedy máme před sebou určitou zkoumanou krevní skupinu ?neco viz. podmínka (zkoumame ?neco) a zároveň osoba, která má tuto zkoumanou skupinu ?neco, může darovat osobě se skupinou ?y (viz. podmínka (kompatibilita ?neco ?y)). Všimněte si názvů proměnných v obou podmínkách.

Druhé pravidlo, je pro případ, že daná krevní skupina se nachází ve faktu pro kompatibilitu na druhé pozici (vedle ?x)

(defrule vypis_kompatibilni_skupiny_2moznost
  (zkoumame ?neco)
  (kompatibilita ?x ?neco)
=>
  (printout t "Osobe s krevni skupinou:"?neco " " "muze byt darovana krev:" ?x crlf)
)


To by bylo prozatím vše. Bylo toho asi moc, tak příští lekci trošku odlehčíme.


<== Zpět       ^ Nahoru ^


KONEC 2.LEKCE  

Validace

Valid XHTML 1.0 Strict

Valid CSS!

Monitoring webu