BlizzWikia

Blizzard Entertainment

World of Warcraft. Overwatch. Starcraft. Diablo. To všechno jsou hry, o kterých jste už možná slyšeli, ale víte něco o studiu, které je vytvořilo? Firma Blizzard Entertainment byla vytvořena v roce 1991 pod jménem Silicon & Synapse, Inc. Frankem Piercem, Michaelem Morhaimem a Allenem Adhamem. Ze začátku studio pouze pomáhalo ostatním studiům přenášet hry z jedné herní platformy na druhou. Jejich prvním vyvinutým softwarem se stala hra The Lost Vikings (1992). Obsahem hry byly logické hádanky a skákání na platformách. V následujících letech byla firma koupena, donucena si dvakrát změnit jméno a v roce 1994 už jako Blizzard Entertainment vydává svoji první průlomovou hru WarCraft: Orcs & Humans.

První úspěchy

V roce 1994 byl herní průmysl malý a nebylo tedy tolik možností, jak se zviditelnit. Trh ovládali giganti jako Nintendo a Sony, a pro neostřílenou firmu jako Blizzard bylo až nemyslitelné, že vydají až takto populární hru. WarCraft: Orcs & Humans zpopulárnilo herní styl RTS (real time strategy), kdy hráči ovládají svoje jednotky v reálném čase. Zajímavý byl také velký důraz na příběh. Ten se konal ve světě Azerothu při první invazi orků do lidského království Stormwindu. Tento příběh pokračuje v dalších hrách WarCraft dodnes. Mezitím vlastnictví studia Blizzard postupně měnilo ruce, nakonec se dostali pod vedení firmy Vivendi. V této době už v Blizzardu pracovalo přes 200 lidí. V roce 1995 vydali WarCraft II: Tides of Darkness, který byl také finančním úspěchem. Tato hra oproti svému předkovi obsahovala námořní bitvy a také pokračování příběhu, který nás provází druhou orkskou invazí na Azerothu. Po vydání Warcraftu II se Blizzard na několik let odmlčel, ale v roce 1997 vydal další ze svých stěžejních titulů - Diablo. Šlo o ARPG (action role playing game) s náhodně generovanými podzemími, úkoly a online multiplayerem. Úkolem hry bylo porazit démonské hordy a jejich pána Diabla. Společně s hrou byl taky vydán software Battle.net, který byl používaný na spojení hráčů pro multiplayer.

Nejprodávanější hra roku

V roce 1998 Blizzard už zjistil svojí strategii. Uměli vytvářet RTS a RPG hry. Proto už se ani nikdo nedivil, když vydali titul StarCraft, který se stal nejprodávanější hrou roku 1998. Byla to velmi nadčasová hra. Zvlášť oblíbená byla v Jižní Korei, kde se z ní stal jeden z nejsledovanějších esportů. Hra dostala i velmi oblíbený datadisk StarCraft: Brood War. V této době si už Blizzard začal budovat obrázek studia, které nemůže vydat špatnou hru, a proto když už v roce 1998 bylo oznámeno pokračování WarCraftu, nadšení bylo velké. Na WarCraft III: Reign of chaos se muselo čekat až do roku 2002, ale to čekání se vyplatilo. Fanoušci dostali RTS hru, která měla skvělý příběh, velké množství jednotek a hlavně editor levelů, s kterým bylo vytvořeno takové množství uživatelských map, že některé přerostly do svých žánrů, jako např. Defense of the ancients (DOTA), ze které vznikl žánr MOBA (multiplayer online battle arena). Pro hru byl také vydán datadisk WarCraft III: The Frozen Throne, který přidává nové jednotky a uceluje příběh a připravuje ho pro následující titul.

Nejhranější hra na světě

Rok 2004 se zapsal pro Blizzard jako ten nejúspěšnější, přestože vydali jedinou hru: World of WarCraft. Žánr MMORPG (massive multiplayer online role playing game) v té době byl plný her, ve kterých šlo o to, kolik hráč zabije příšer a to bylo vše. World of WarCraft toto změnil. V každé lokaci po herní mapě šlo najít mnoho úkolů, které zadávali NPC (non player character). Tyto úkoly prohlubovaly příběh, a dávali hráči možnost zrychlit proces levelování. Hráči dodnes velmi rádi vzpomínají na důležitost komunikace mezi sebou a na raidy. Raidy byly speciální instance, kde se muselo spojit až 40 lidí, aby mohli zdolat velmi silné protivníky. World of WarCraft si v roce 2004 platilo měsíčně 1,5 milionu lidí, v roce 2005 3,5 milionu lidí, v roce 2007 9 milionu lidí. Dokonce v roce 2007 tato hra vydělala přes 1 bilion dolarů. Samozřejmě aby WOW udrželo takové obří množství uživatelů, musel Blizzard vydávat nové aktualizace, a ty byly často lepší než základní hra. V roce 2007 se WOW dočkalo své první expanze, World of WarCraft: The Burning Crusade a uživatelé dál rostli.

Období růstu a pád

2008 je důležitý rok pro firmu, protože byla prodána dalšímu hernímu gigantovi Activisionu, který stojí za sérií Call of Duty, spojení firem nakonec vyústilo v přejmenování na Activision Blizzard. Další dva roky Blizzard vyvíjí další expanzi pro WOW, tentokrát World of WarCraft: Wrath of the Lich King, v této expanzi WOW dosáhlo nejvíce měsíčních hráčů, a to 12 milionů. Spojení firem ale nebylo pro Blizzard z pohledu vytváření nových her dobré. Některé hry byly vyvíjeny několik let, jen aby byly před vydáním zrušeny a jediné hry, které vyšly byly Starcraft II (2010) a Diablo III (2012). Obě dvě hry byly dobré, ale nebyla to ta kvalita, na kterou byli všichni u Blizzardu zvyklí. Stejně tak i nové expanze pro WOW - World of WarCraft: Cataclysm a World of WarCraft: Mists of Pandaria byly dobré expanze, ale nedosáhly standartu Blizzardu. Bylo vidět, že se magie Blizzardu na čas vytratila, což dokazuje i expanze World of WarCraft: Warlords of Draenor, hodnocená jako ta nejhorší expanze. Hráči v této době WOW nehráli vůbec rádi a odrazilo se to i na měsíčních předplatitelích, kdy Blizzard v polovině expanze přestal vydávat jejich počty.

Zpět na výsluní

Obrázek o Blizzardu se zase začal měnit v roce 2016, kdy vydal hru Overwatch. Hra se stala instatním hitem a stala se nejprodávanější hrou toho roku. Overwatch je 6v6 střílečka z první osoby. Overwatch se stal také hrou, ve které byl provozován esport. Stejně tak se hráči vrátili k WOW od poslední spackané expanze, protože World of WarCraft: Legion vracel do hry staré postavy a nové mechaniky. V zákulisí zaměstnával Blizzard 4700 zaměstnanců. V roce 2018 se změnilo vedení firmy, do této doby jí stále velel Mike Morhaime, jeden ze zakladatelů, ale nyní se stal J. Allen Brack jejím CEO. Několik zaměstnanců co bylo s Blizzardem od začátku, také odešli.

Zvláštní budoucnost

Po těchto úspěších se zase Blizzardu přestalo dařit. Expanze World of WarCraft: Battle for Azeroth(2018) vypadala jako ta nejlepší, co bude, ale nestalo se tak a WOW zase ztrácelo hráče. Všichni totiž přešli na znovuvydaný World of WarCraft: Classic, verzi z roku 2004. Následující vydání WarCraftu III: Reforged(2020), což byl remake na WarCraft III: Reign of Chaos, se nepovedlo. Zde se hráčům nelíbily nové modely jednotek, protože nebyly rozeznatelné od sebe a také stabilita hry, kdy hra nebyla dobře optimalizovaná. Další expanze World of WarCraft: Shadowlands byla přijatá ze začátku skvěle, ale s průběhem aktualizací se stávala horší a horší. Určitě to mělo spojení s dějem ve studiu, protože zde padlo několik žalob kvůli sexuálnímu obtěžování. To vyústilo k zvolení nového vedení, novými vedoucími celé firmy se stali Jen Oneal a Mike Ybarra. Po půl roce ale Jen Oneal opustila svojí pozici a tak Mike Ybarra firmě velí sám. Kvůli tomuto skandálu ale jejich akcie klesly a díky tomuto si je koupil Microsoft, který se stal největší videoherní firmou na světě.

Zpět nahoru