POHYB A ZDRAVÍ  PNPAZ/KNPAZ

LS 2015/2016

Předmět zakončen zápočtem a zkouškou.

CÍLE PŘEDMĚTU:

Cílem předmětu je seznámit se s charakteristikou vhodné a dlouhodobé pohybové aktivity, jejími zásadami vzhledem k upevnění zdraví, začlenění do života jedince a praktické osvojení některé z nabízených pohybových aktivit.

OSNOVA PŘEDMĚTU:

Přednášky

1.       Pohybový režim, pohybová aktivita. Pohybová aktivita obyvatel ČR.

2.       Role pohybové aktivity v ontogenezi.

3.       Hypokineze, inaktivita, zdravotní důsledky.

4.       Sport. Tělesná výchova. Pohybová rekreace.

5.       Fyzická zdatnost, základní ukazatelé fyzické zdatnosti.

6.       Zdravotní přínos a rizika pohybových aktivit. Úrazová zábrana.

7.       Determinanty vhodné pohybové aktivity.

8.       Základní pohybové schopnosti, možnosti jejich rozvoje. Motorické testy.

9.       Charakteristika aerobních, kondičních a relaxačních druhů pohybových aktivit.

10.   Struktura cvičební lekce, tréninku.

11.   Zásady protahovacích a posilovacích cvičení vzhledem k věkovým zvláštnostem a výkonnostní úrovni.

12.   Pohybové programy a aktivity pro dětskou populaci.

13.   Pohybové programy a aktivity pro dospělou populaci.

 

Seminář

1.       Stavba jednotky tělesné výchovy, křivka fyziologického zatížení.

2.       Rušná a průpravná část – zásady pro předškolní věk, fyziologický účinek.

3.       Mobilizační cvičení, balanční cvičení – zásady a prostředky pro předškolní věk.

4.       Kompenzační cvičení, rotační cvičení – zásady a prostředky pro předškolní věk.

5.       Strečink, koordinační cvičení – zásady a prostředky pro předškolní věk.

6.       Posilování, zpevňování těla – zásady a prostředky pro předškolní věk.

7.       Zdravotní cvičení pro správné držení těla.

8.       Zdravotní cvičení pro astmatiky, alergiky.

9.       Kruhový provoz a rozvoj silových schopností.

10.   Intervalové metody a rozvoj kondičních schopností (štafety, intervalové cvičení, střídavé zatížení).

11.   Souvislé metody a rozvoj aerobní zdatnosti – zásady pro předškolní věk.

12.   Překážkové dráhy rozvoj obratnosti.

13.   Využití nových náčiní a pomůcek (bosu, TRX, aktuální novinky).

 

DOPORUČENÁ LITERATURA A JINÉ ZDROJE

Základní literatura

1.       FIALOVÁ, D. Zdravotní aspekty pohybové aktivity žen. Brno: MSD, 2013.

2.       FIALOVÁ, D. Strečink ve školní tělesné výchově. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004.

3.       KRIŠTOFOVIČ, J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV nakl., 2000.

4.       MUŽÍK,  V. - KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997.

5.       NEUMAN, J. Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál, 2003.

 

Doporučená literatura

1.       STEJSKAL P. proč a jak se zdravě hýbat. Presstempus, 2004.

2.       Internetové odkazy z přednášek

 

POŽADAVKY NA UKONČENÍ KURZU

1. Aktivní účast na seminářích

2. Dvě seminární práce: Tyto zaslat e-mailem a vytištěnou přinést ke zkoušce. Seminární práce jsou podmínkou udělení zápočtu.

    A) Příprava na lekci PA/hodinu TV, zhodnocení vlastní PA v rámci zdravého životního stylu.

    B) Tvorba 3 měsíčního pohybového programu se stanoveným cílem pro fiktivní/reálnou osobu.

3. Teoretická zkouška (písemná, ústní)

 

Podklady pro seminární práci – zhodnocení PA

 

Pohybová aktivita (PA):

Pravidelná PA nyní (při studiu):                                ano – ne

Odhadnutá intenzita PA: … …… …… . Moje maximální SF při PA: ………………

Pravidelná PA dříve:                                      ano – ne

Výkonnostní, vrcholový sport dříve:      ano – ne nyní: ano – ne

Oblíbená PA: Čas věnovaný PA týdně:

Neoblíbená PA:

Kolektivní sporty i rekreačně: ano – ne ano – jaké

Jak často kolek. sporty v týdnu:

Pravidelné sledování sportu v televizi, přímá účast:        ano – ne

Oblíbený sport:                                                                                              Neoblíbený sport:

S nabídkou PA ve škole jsem spokojen/a:           ano – ne

Co mi chybělo na školní TV na střední škole:

Co mi dala školní TV: …………………………………………………………………………

Úroveň mé PA a reálné možnosti zlepšení ……………………….. ……………………..

…………………………………………………………………………………………………

 

FITNESS

Zaznamenejte si počet odpovědí s jednotlivými body 1 – 5, sečtěte je

(např. 6x odpověď 1, tedy 6x 10)

 

1. Cvičím aerobně (tj. nepřetržitě se 30 min. pohybuji na tepové frekvenci 65 – 80% SF max. 220 – věk

        1 = 5x; 2 = 4x; 3 = 3x; 4 = 2x; 5 = méně než 2x             týdně

2. Moje klidová SF (alespoň po 10 min klidného sezení nebo ležení) je tepů / min.

1 = 40 – 55; 2 = 56 – 69; 3 = 70 – 79; 4 = 80 a více; 5 = nevím

3. Nikdy necvičím příliš mnoho nebo příliš málo. 1 = silně souhlasím; 2 = souhlasím; 3 = nevím;

4 = nesouhlasím; 5 = silně nesouhlasím             

4. Snažím se cvičit v pohodě.

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často;4 = občas; 5 = téměř nikdy           

5. Na začátku každé lekce zařadím vhodné rozcvičení

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často;4 = občas; 5 = téměř nikdy           

6. Na závěr každé lekce, pohybové aktivity zařadím strečink, protahovací cvičení.

        1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často;  4 = občas; 5 = téměř nikdy

7. Doplňuji cvičení chůzí nebo jinou aerobní zátěží.

1 = silně souhlasím; 2 = souhlasím; 3 = nevím; 4 = nesouhlasím; 5 = silně nesouhlasím

8. Spím dostatečně dlouho (8 hod, 1,5 – 2 před půlnocí)

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často; 4 = občas; 5 = téměř nikdy

9. Ve svém pohybovém programu rozvíjím všechny tři základní pohybové schopnosti (vytrvalost sílu, flexibilitu).

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často; 4 = občas; 5 = téměř nikdy

10. Cvičím, i když na to nejsem fyzicky dobře.

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často; 4 = občas; 5 = téměř nikdy

 

Výsledky: sečíst počet odpovědi se stejným hodnocením

Odpovědi 1 vynásobit 10 = ……..

2         vynásobit 8 = ….           

3         vynásobit 6 = …

4         vynásobit 4 = …

5         vynásobit 2 = …

Celkem: ……………….

100 – 90 výborná úroveň životního stylu v citové oblasti

89 – 80 dobrá úroveň …..

79 – 70 průměrná úroveň ….

69 – 60 zhoršená úroveň ….             – 59 špatná úroveň ……

 

 

 

Témata přednášek:

 

  1. POHYBOVÝ REŽIM, POHYBOVÁ AKTIVITA. POHYBOVÁ AKTIVITA OBYVATEL ČR

Základní pojmy:

§ pohybový režim

§ pohybová aktivita

§ hodnocení pohybové aktivity

§ úroveň pohybové aktivity

§ množství pohybové

Klíčová slova:

Pohybový režim, pohybová aktivita

Kontrolní otázky a úkoly:

1.       Charakterizujte pohybový režim.

2.       Charakterizujte pohybovou aktivitu.

3.       Uveďte rozdíly mezi pohybovým režimem a pohybovou aktivitou.

4.       Podle jakých kritérií je hodnocena úroveň pohybového režimu.

5.       Podle jakých kritérií je hodnoceno množství pohybové aktivity.

Literatura:

1.       FIALOVÁ, D. POHYB A ZDRAVÍ přednášky

2.       Jansa P. a kol. Sport a jiné pohybové aktivity české dospělé populace. In: Vindušková J, Chrudimský J. Pohybové aktivity jako prostředek ovlivňování člověka. [CD ROM]. Praha: Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2003.

3.       STEJSKAL, P. Proč a jak se zdravě hýbat. Presstempus 2004, 125 s.

4.    TEPLÝ Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. 1. vyd. Praha: Česká asociace sport pro všechny, 1995. 40 s.

 

 

      2.  ROLE POHYBOVÉ AKTIVITY V ONTOGENEZI

Základní pojmy:

§ význam pohybu v jednotlivých věkových obdobích

§ vhodná pohybová aktivita vzhledem k věkovým obdobím

§ objem (množství) pohybové aktivity vzhledem k věkovým obdobím

§ senzitivní věková období pro rozvoj základní pohybových schopností a dovedností

Klíčová slova:

Ontogeneze, pohybový vývoj jedince, pohybové schopnosti, pohybové dovednosti, senzitivní věkové období

 

Kontrolní otázky a úkoly:

1.       Jaký je hlavní význam pohybu v jednotlivých věkových obdobích?

2.       Jaká je vhodná pohybová aktivita vzhledem k věkovým obdobím z pohledu zdravotního významu?

3.       Jaká jsou senzitivní období pro rozvoj jednotlivých pohybových schopností?

Literatura:

1.       FIALOVÁ, D. POHYB A ZDRAVÍ přednášky

 

      3.  FYZICKÁ ZDATNOST, ZÁKLADNÍ UKAZATELE FYZICKÉ ZDATNOSTI

Základní pojmy:

§     fyzická zdatnost, fitness

§     předpoklady fyzické zdatnosti

§     věkové zvláštnosti

§     zjištění fyzické zdatnosti – lékařské vyšetření, motorické testy

§     testové baterie, Unifittest 6 – 60, Eurofit

§     vyhodnocení fyzické zdatnosti

Klíčová slova:

Fyzická zdatnost, testová baterie, motorické testy

Kontrolní otázky a úkoly:

1.                                            Charakterizujte fyzickou zdatnost.

2.                                            Zdůvodněte předpoklady fyzické zdatnosti.

3.                                            Rozdělte motorické testy dle jednotlivých pohybových schopností.

Literatura:

1.       FIALOVÁ, D. POHYB A ZDRAVÍ přednášky

2.       MĚKOTA K. a NOVOSAD J. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita

Palackého, 2005, 175 s.

3.       NOVOTNÁ V. a kol. Fit programy pro ženy. Praha: Grada Publishing a.s., 2006, 228 s.

 

      4.  DETERMINANTY VHODNÉ POHYBOVÉ AKTIVITY

Základní pojmy:

§  vhodná pohybová aktivita

§  objem pohybové aktivity dle různých ukazatelů

§  struktura (druh) pohybové aktivity vzhledem k zdravotnímu přínosu

§  intenzita pohybové aktivity, její rozdělení dle velikosti srdeční frekvence, cíle a druhu pohybové aktivity

§  frekvence pohybové aktivity, její závislost na objemu, druhu a intenzitě pohybové aktivity

§  zásady doporučování a volby pohybové aktivity vzhledem ke zdraví 

 Klíčová slova:

Objem, struktura (druh), intenzita, frekvence pohybové aktivity

 

Kontrolní otázky a úkoly:

1.       Uveďte ukazatele objemu pohybové aktivity a charakterizuje vhodnou pohybovou aktivitu z tohoto pohledu pro jednotlivá věková období.

2.       Charakterizujte jednotlivé druhy pohybové aktivity dle zdravotního přínosu a uveďte vhodnou strukturu pohybové aktivity vzhledem k zastoupení jednotlivých pohybových schopností.

3.       Rozdělte intenzitu podle velikosti tepové frekvence, uveďte její vhodnost vzhledem k věku, trénovanosti, aktuálnímu zdravotnímu stavu

4.       Charakterizujte startovací program, zdůvodněte jeho vhodnost.

5.       Charakterizuje frekvenci pohybové aktivity v závislosti na objemu, druhu a intenzitě pohybové aktivity. 

Literatura:

1.       FIALOVÁ, D. POHYB A ZDRAVÍ přednášky

2.       Fialová, D., Fiala, Z. Zásady pohybové aktivity v primární prevenci. Hygiena 2003b; 48 (2), s. 94-101.

 

5. ZÁKLADNÍ POHYBOVÉ SCHOPNOSTI, MOŽNOSTI JEJICH ROZVOJE. MOTORICKÉ TESTY

Základní pojmy:

§  pohybové schopnosti, pohybové dovednosti

§  senzitivní období pro rozvoj základních pohybových schopností

§  metody rozvoje pohybových schopností

§  motorické testy pro jednotlivé pohybové schopnosti

Klíčová slova:

Pohybové schopnosti, motorické testy, síla, rychlost, vytrvalost, obratnost

Kontrolní otázky a úkoly:

1.       Vyberte a popište průběh motorického testu vhodného pro jednotlivé věkové katrgorie.

2.                                                                   Vyberte vhodné testy dle dělení pohybových schopností.

3.                                                                   Vyberte vhodné motorické testy vzhledem k vybranému sportu.

4.       Charakterizujte metody rozvoje obratnostních, silových, rychlostní a vytrvalostních schopností.

5.       Rozdíly v metodách rozvoje jednotlivých pohybových schopností dle věkových kategorií.

Literatura:

1.       JANDA, V. Funkční svalový test. Praha: Garada Publishing a.s., 1996.325 s.

2.       Eurofit pro dospělé. Pekka O. Bill T. (eds.) Rada Evropy. Praha: Karolinum, Universita Karlova 1997. 59 s.

3.       FIALOVÁ, D. POHYB A ZDRAVÍ přednášky

4.       Měkota, K. Unifittest (6 – 60). 2. vyd. Universita Karlova v Praze: Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2002, s. 65.

5.       TEPLÝ, Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. 1. vyd. Praha: Česká asociace sport pro všechny, 1995. 40 s.

 

      6. STRUKTURA CVIČEBNÍ LEKCE, TRÉNINKU

Základní pojmy:

§  struktura hodiny školní tělesné výchovy, 60 minutové cvičební lekce, tréninku

§  téma, cíl, časová dotace, obsah jednotlivých částí

§  zásady jednotlivých částí

§  strečink

§  rozcvičení a kompenzace v rekreačních pohybových aktivitách

§  význam rozcvičení a kompenzace ze zdravotního hlediska

Klíčová slova:

Cvičební lekce, hodina tělesné výchovy, tréninková jednotka, rozcvička, kompenzační cvičení, strečink

Kontrolní otázky a úkoly:

1.       Rozdíl ve struktuře hodiny školní tělesné výchovy, rekreačních pohybových formách a sportovním tréninku.

2.       Zásady zahřátí, rozcvičení a kompenzace.

 

Literatura:

1.      Bursová M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing a.s., 2005. 196 s.

2.      FIALOVÁ D. Strečink ve školní tělesné výchově. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, 99 s.

3.      FIALOVÁ, D. POHYB A ZDRAVÍ přednášky

4.      NELSON AG., Kokkonen J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing a.s., 2009, 144 s.

5.      KRIŠTOFIČ J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV nakladatelství, 2000. 126 s.

 

 

     7. POHYBOVÉ PROGRAMY A AKTIVITY PRO DOSPĚLOU POPULACI

Základní pojmy:

§  pohybový program, pohybová aktivita

§  hlediska pro výběr pohybové aktivity

§  pohybová aktivita, pohybový program pro snižování tělesné hmotnosti

§  pohybová aktivita, pohybový program při hypokinezi

§  pohybová aktivita, pohybový program pro populaci středního věku

§  pohybová aktivita, pohybový program pro populaci seniorského věku

§  pohybová aktivita, pohybový program při vybraných civilizačních onemocněních

Klíčová slova:

Pohybový program, pohybová aktivita, hypokineze, civilizační onemocnění

Kontrolní otázky a úkoly:

1.       Charakterizujte pohybový program.

2.       Jaké jsou obecné zásady pro výběr pohybové aktivity.

3.       Jaké jsou obecné zásady tvorby pohybového programu.

4.       Navrhněte vhodnou pohybovou aktivitu při obezitě, hypokinezi.

5.       Vytvořte návrh pohybového programu pro konkrétního dospělého člověka. 

Literatura:

1.      BLAHUŠOVÁ, E. Wellness zdravé cvičení pro pohodu. 1. vyd. Praha: Olympia, 1995. 141 s.

2.      FIALOVÁ, D. POHYB A ZDRAVÍ přednášky

3.      HAINER, V. a kol. Obezita. 1. vyd. Praha: Galén, 1997.126 s.

4.      JARKOVSKÁ, H. a JARKOVSKÁ, M. Posilování s vlastním tělem 417krát jinak. Praha: Grada 2005, 212 s.

5.      KNÍŽETOVÁ, V. a KOS, B. Strečink, relaxace, dýchání. Praha: Olympia, 1989.142 s.

6.      KREJČÍK, V. Zdravý život s powerjógou. Praha: Ikar 2005. 176 s.

7.      LANDA, P., LIŠKOVÁ, J. Rekreační cyklistika. Praha: Grada Publishing a.s. 2004. 91 s.

8.      MACÁKOVÁ, M. Aerobik. Praha: Grada Publishing a.s., 2001, 112 s.

9.      MIKOŠKA, J. Outdoorové sporty. Brno: Computer press 2006, 116 s.

10.  MOMMERT-JAUCH, P. Nordic walking pro zdraví. Praha: Plot, 2009. 95 s.

11.  NOVOTNÁ, V. a kol. Fit programy pro ženy. Praha: Grada Publishing a.s., 2006,228 s.

12.  OSTEN, P. Osobní trenér III. – komplexní cvičení pro dokonalou kondici. Praha: Grada Publishing a.s., 2005, 195 s.

13.  PAVLUCH, L. a FROLÍKOVÁ, K. Osobní trenér I – cvičíme ve fitness centru. Praha: Grada Publishing a.s., 2004, 232 s.

14.  PINCKNEY, K. Kalanetika. Praha: Knižní klub, 1993 a, 191 s.

15.  SOUMAR, L., BOLEK, E. Běh na lyžích. Praha: Grada Publishing a.s. 2000. 132 s.

16.  STEFFNY, H., PRAMANN, U. Běh pro zdraví. Praha: Ikar, 2003. 223 s.

17.  STRAKOŠ, J., VALOUCH, V. Osobní trenér II – cvičíme doma, v kanceláři i tělocvičně. Praha: Grada Publishing a.s., 2005, 196 s.

18.  TLAPÁK, P. Tvarování těla. 1.vyd. Praha: ARSCI, 1999. 272 s.

19.  Tvrzník, A., Soumar L. Běhání. Praha: Grada Publishing a.s., 1999,113 s.

20.  UNGAROVÁ, A. Pilates, tělo v pohybu. Praha: Ikar, 2003, 176 s.

 

DALŠÍ TÉMATA:

1.       MOBILIZAČNÍ CVIČENÍ, BALANČNÍ CVIČENÍ – ZÁSADY A PROSTŘEDKY PRO PŘEDŠKOLNÍ VĚK.

 

Úvod a cíl tématu:

Cílem je seznámit se s významem mobilizačních a balančních cvičení a zařadit si některé cviky do osobního zásobníku.

 

Pojmy k zapamatování:

§ Rozcvička a mobilizační, balanční cvičení

§ Balanční cvičení v hlavní části hodiny

§ Některé cvičební pomůcky a náčiní pro balanční cvičení

§ Zásady pro předškolní věk

§ Prostředky rozvoje

 

Klíčová slova:

Mobilizační cvičení, balanční cvičení, hluboký stabilizační systém

 

Shrnutí a témata ke studiu:

Mobilizační cvičení

- procvičení kloubů, zvýšení pohyblivosti v kloubech, rozsahu pohybu bez větší svalové kontrakce, ne do krajních poloh

- pomalé uvolněné pohyby, využití gravitace a setrvačnosti, krouživé pohyby, komíhání

 

Balanční cvičení

- působení měnící se síly, která umožňuje setrvat v nestabilní poloze, pro vyšší aktivitu snižujeme senzorické vjemy (zavázané oči)

- stimulace svalů, učí je pracovat ve správné funkci

 

Doporučená literatura a jiné zdroje:

1. KRIŠTOFIČ, J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV nakl., 2000.

2. ROZTOČIL, T. - HANUŠOVÁ, K. Studijní materiál ke kondičnímu cvičení na KTVS. 2008. Dostupné z: <http://oliva.uhk.cz/webct/entryPage.dowebct>

3. STLOUKALOVÁ, B. Didaktika tělesné výchovy v mateřské škole. c2011. Dostupné z: <http://kurzy.uhk.cz/course/view.php?id=40>

 

Kontrolní otázky:

1. Jaký je význam mobilizačních cvičení?

2. Kam je zařazujeme a proč?

3. Jaký je význam balančních cvičení?

Pozn. Odpovědi viz doporučená literatura

 

2. KOMPENZAČNÍ CVIČENÍ, ROTAČNÍ CVIČENÍ – ZÁSADY A PROSTŘEDKY PRO PŘEDŠKOLNÍ VĚK.

 

Úvod a cíl tématu:

Cílem je seznámit se s významem kompenzačních a rotačních cvičení a zařadit si některé cviky do osobního zásobníku.

 

Pojmy k zapamatování:

§ Kompenzační cvičení a jejich význam

§ Rotační cvičení a jejich význam

§ Možnost využití náčiní pro kompenzační a rotační cvičení

§ Zásady pro předškolní věk

§ Prostředky rozvoje

 

Klíčová slova:

Kompenzační cvičení, rotační cvičení, hluboký stabilizační systém

 

Kompenzační cvičení

- vyrovnávání svalových dysbalancí, předcházejí jejímu vzniku

- vyrovnávání nežádoucího zatížení (např. hrudní záklon kompenzujeme vyhrbením)

 

Rotační cvičení

- cvičení prováděná celým trupem nebo od pasu k hlavě

- vedený kontrolovaný pohyb, při kterém se soustředíme na komplexní rotaci

- cílem je aktivace hlubokého stabilizačního systému, drobných svalů uložených podél páteře

 

Doporučená literatura a jiné zdroje:

1. KRIŠTOFIČ, J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV nakl., 2000.

2. ROZTOČIL, T. - HANUŠOVÁ, K. Studijní materiál ke kondičnímu cvičení na KTVS. 2008. Dostupné z: <http://oliva.uhk.cz/webct/entryPage.dowebct>

3. STLOUKALOVÁ, B. Didaktika tělesné výchovy v mateřské škole. c2011. Dostupné z: <http://kurzy.uhk.cz/course/view.php?id=40>

 

Kontrolní otázky:

1. Jaký je význam kompenzačních cvičení?

2. Kdy je zařazujeme a proč?

3. Jaký je význam rotačních cvičení?

4. Připravte si do zásobníku 5 rotačních cvičení.

Pozn. Odpovědi viz doporučená literatura

 

3. STREČINK, KOORDINAČNÍ CVIČENÍ – ZÁSADY A PROSTŘEDKY PRO PŘEDŠKOLNÍ VĚK.

 

Úvod a cíl tématu:

Cílem je seznámit se strečinkem a strečinkovými metodami vhodnými pro předškolní věk a zařadit si některé cviky do osobního zásobníku. Seznámit se s koordinačními cvičeními a jejich významem v tělesné výchově a zařadit si některé cviky do osobního zásobníku.

 

Pojmy k zapamatování:

§ Zásady strečinku - předškolní věk

§ Strečinkové metody vhodné pro předškolní věk

§ Koordinační cvičení

 

Klíčová slova:

Strečink, koordinační cvičení

 

Shrnutí a témata ke studiu:

Do praxe s dětmi: kdy zařadit strečink, co chceme strečinkem dosáhnout.

Pro osobní účely:

Rušná část

Cíl: šetrné protažení a zahřátí organismu

Průpravná část

Cíl: celkové rozcvičení a dosažení optimálního protažení velkých svalových skupin;

Pro všechny věkové kategorie obecně platí, že strečinkové polohy je třeba před zařazením do rozcvičky nejprve nacvičit, aby se daly v tomto smyslu použít. S žáky MŠ a 1. stupně ZŠ provádíme  nácvik jednotlivých strečinkových poloh převážně jako cvičení napodobivá, s vhodnou motivací, názvoslovím a slovním doprovodem. Teprve potom tyto cviky vhodně zařazujeme do rozcvičení.

Hlavní část

Cíl: zvětšení rozsahu ohybu; dosažení optimálního protažení zkrácených svalových skupin a zvětšení rozsahu pohybu; zvětšit rozsah pohybu nezkrácených svalových skupin

Může být spojen s posilováním posturálních svalových skupin.

Závěrečná část

kompenzace fyzické zátěže; dosažení psychického a fyzického uvolnění

Metody – techniky strečinku:

- statický strečink

- dynamický strečink

- pasivní strečink

- aktivní strečink

- proprioceptivní nervosvalová koordinace – kontrakčně-relaxační technika, kontrakce-relaxace-kontrakce antagonisty

 

Koordinační cviky

- projev pohybové inteligence, rozvoj vnímání poloh a pohybů těla, nesynchronní práce končetin v čase i obsahu, aktivace pozornosti, senzorů, pohybových funkcí

 

Doporučená literatura a jiné zdroje:

1. KRIŠTOFIČ, J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV nakl., 2000.

2. ROZTOČIL, T. - HANUŠOVÁ, K. Studijní materiál ke kondičnímu cvičení na KTVS. 2008. Dostupné z: <http://oliva.uhk.cz/webct/entryPage.dowebct>

3. STLOUKALOVÁ, B. Didaktika tělesné výchovy v mateřské škole. c2011. Dostupné z: <http://kurzy.uhk.cz/course/view.php?id=40>

4. ALTER, M. J. Strečink. Praha: Grada, 2011.

 

Kontrolní otázky:

1. Jaké zásady platí pro využití strečinku v předškolním věku?

2. Charakterizujte jednotlivé strečinkové techniky a uveďte příklady cvičení.

3. Připravte si do zásobníku 10 strečinkových cviků vhodných pro děti, 10 pro dospělé.

4. Připravte si do zásobníku 5 koordinačních cviků pro děti, 5 pro dospělé.

 

4. POSILOVÁNÍ, ZPEVŇOVÁNÍ TĚLA – ZÁSADY A PROSTŘEDKY PRO PŘEDŠKOLNÍ VĚK.

 

Úvod a cíl tématu:

Cílem je seznámit se s významem posilovacích cvičení v předškolním věku a zařadit si některé cviky do osobního zásobníku.

 

Pojmy k zapamatování:

§ Posturální a fázické svaly

§ Svalové dysbalance a jejich odstraňování

§ Správné držení těla

§ Metody pro posilování v předškolním věku

§ Prostředky rozvoje

 

Klíčová slova:

Správné držení těla, přirozené posilování

 

Shrnutí a témata ke studiu:

Síla – základní pohybová schopnost, cílem rozvoje síly u dětí předškolního věku je prevence správného držení těla, zaměřujeme se na vyrovnávání svalových dysbalancí.

 

Zásady pro předškolní věk:

- komplexní rozvoj síly levé a pravé končetiny, posilování velkých svalových skupin

- preferujeme rozvoj výbušné a rychlostní silové schopnosti, posilování podpůrných svalů páteře

- nepoužíváme těžká břemena

- po posilování zařazujeme kompenzační cvičení

- vyloučíme tvrdé dopady na podložku

- preferujeme cvičení ve vodorovné nebo šikmé poloze těla

- využíváme herní a soutěžní formy

- musí předcházet intenzivní rozcvičení

- musíme rovněž přihlížet k věku, pohlaví, kondiční a dovednostní úrovni, zdravotnímu a aktuálnímu stavu, únavě atd.

 

Metody:

-          metoda přirozeného posilování, která vychází z použití přirozených prostředků k zabezpečení všestranného a harmonického rozvoje svalového systému, např. různá běžecká cvičení, úpolová cvičení a hry, šplh, gymnastická cvičení aj.;

-          komplexní metoda, tj. záměrné působení na rozvoj několika pohybových schopností, např. prvky herních činností, gymnastická cvičení apod.;

-          metoda opakovaných úsilí, opakované cvičení s malou zátěží (v našem případě bez zátěže), která jsou prováděna co nejvyšší rychlostí, např. běžecká cvičení, skoky, hody;

-          metoda intervalová, střídá se doba zatížení a doba odpočinku, tato doba je přesně vymezená, např. kruhový provoz;

-          metoda analytická, kterou využíváme pro odstraňování svalových dysbalancí;

-          core training je cvičení na zpevněné držení těla, tradičními gymnastické zpevňovací cviky, při nichž jsou posilovány současně svaly přední a zadní strany trupu v polohách a pohybech, které jsou pro člověka typické, pohyb musí procházet celým tělem od tělesného středu směrem ven, core training ovlivňuje pozitivně držení těla a jeho vnímání v prostoru a tím se výrazně podílí na prevenci proti zranění, např. cvičení "deska" (dítě drží tělo zpevněné a my ho zdvíháme např. z lehu do stoje s držením pod rameny);

 

Doporučená literatura a jiné zdroje:

1. KRIŠTOFIČ, J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV nakl., 2000.

2. ROZTOČIL, T. - HANUŠOVÁ, K. Studijní materiál ke kondičnímu cvičení na KTVS. 2008. Dostupné z: <http://oliva.uhk.cz/webct/entryPage.dowebct>

3. STLOUKALOVÁ, B. Didaktika tělesné výchovy v mateřské škole. c2011. Dostupné z: <http://kurzy.uhk.cz/course/view.php?id=40>

 

Kontrolní otázky:

1. Jaký je význam posilování v předškolním věku?

2. Jaké zásady platí pro rozvoj síly pro předškolní věk?

3. Vyjmenujte metody rozvoje síly v předškolním věku.

4. Připravte si do zásobníku 10 posilovacích cviků pro děti, 10 pro dospělé.

 

5. INTERVALOVÉ METODY A ROZVOJ VYTRVALOSTI/AEROBNÍ ZDATNOSTI (ŠTAFETY, INTERVALOVÉ CVIČENÍ, STŘÍDAVÉ ZATÍŽENÍ).

 

Úvod a cíl tématu:

Cílem je seznámit se s intervalovými metodami pro rozvoj vytrvalosti/aerobní zdatnosti a jejich realizací.

 

Pojmy k zapamatování:

§ Zdravotně orientovaná zdatnost a její tři složky

§ Aerobní zdatnost

§ Intervalové metody

§ Zásady pro předškolní věk

§ Prostředky rozvoje

 

Klíčová slova:

Zdravotně orientovaná zdatnost, aerobní zdatnost

 

Shrnutí a témata ke studiu:

Zdatnost a výkonnost jsou finální stránkou tělesných cvičení. Zdatnost lze nejobecněji definovat jako schopnost organismu vyrovnávat se s vnějšími i vnitřními nároky co nejsnazší a nejefektivnější cestou. Na zdatnosti se podílejí jednak úroveň podpůrného systému (kostra a svaly), jednak vnitřní orgány, zejména srdce, plíce, cévy.

Zdravotně orientovaná tělesná zdatnost je jednou ze stěžejních součástí nového pojetí tělesné výchovy. V současné době se v odborné literatuře stále častěji zdůrazňuje rozdíl mezi zdravotně orientovanou tělesnou zdatností, která je nezbytnou součástí zdraví, a výkonově orientovanou zdatností, která podmiňuje určité pohybové výkony a používá se především ve sportovní specializaci.

 

Zdravotně orientovanou tělesnou zdatnost lze definovat jako zdatnost, která ovlivňuje zdravotní stav člověka nebo se vztahuje k jeho dobrému zdravotnímu stavu a působí preventivně na zdravotní problémy vzniklé v důsledku hypokineze, tedy nedostatku pohybu. Zdravotně orientovaná tělesná zdatnost umožňuje jedinci vyrovnávat se s pracovním a dalším zatížením a věnovat se v dostatečné míře pohybové aktivitě i ve volném čase.


Tato zdatnost se vyznačuje třemi klíčovými oblastmi:

-       aerobní zdatnost;

-       svalová zdatnost;

-       složení těla.

 

Aerobní zdatnost je způsobilost přijímat, přenášet a využívat kyslík. Dochází při ní k produkci aerobní energie. Cílem aerobní zdatnosti jsou změny dýchání, činnosti srdce a krevního oběhu. Práce, kterou vykonáváme, by měla probíhat se zapojením většiny svalů, zejména velkých svalových skupin v delším časovém úseku s určitou intenzitou, která se přizpůsobuje věku, dosažené zdatnosti, pohlaví apod. Jakým způsobem zjistíme, že intenzita pohybové činnosti je přiměřená?

Nejjednodušším způsobem je měření tepové frekvence (TF). Hodnota u dětí v předškolním věku by se její hodnota měla pohybovat okolo 150 tepů za minutu, což představuje intenzitu zhruba 70 % aerobního maxima. Za takovéto intenzity dochází k rozvoji aerobní zdatnosti. Při nižší se aerobní zdatnost alespoň udržuje. Další podmínkou je však také objem aktivity, což je nejméně 30 minut nejméně 4x týdně.

Pro výpočet vhodné tepové frekvence se používá vzorec, podle kterého si můžete spočítat ideální TF pro sebe: (220 – věk) x 0,7.

Pohybové aktivity s nároky na aerobní výkon a rovněž na dynamickou sílu jsou typické pro dětské spontánní činnosti a hry. Dnešní výzkumy a poznatky potvrzují, že dřívější názor, že rozvíjení vytrvalosti u malých dětí je nevhodné, je mylný. Je však nutné respektovat fyzické a psychické zvláštnosti malých dětí. Především psychika hraje velmi důležitou roli – děti mají sklon vyhýbat se jednotvárnosti. Jaké jsou prostředky k rozvíjení aerobní zdatnosti? (cvičení s hudbou, překážkové dráhy, štafety, pohybové hry – honičky. Běh je hlavní prostředek pro rozvoj vytrvalosti v předškolním věku – mírné až střední tempo, delší trvání.

 

Zásady pro rozvoj vytrvalostních schopností:

-          nejméně 3-4x týdně pohybová aktivita v délce minimálně 20-30 min souvislé činnosti, dnes se doporučuje až 6x týdně, intenzita cvičení by měla být na úrovni 80% VO2 max, tj. asi 160 TF a více u dětí;

-          zatěžování velkých svalových skupin, např. běh, plavání, běh na lyžích, bruslení;

-          využívání herních forem, vytrvalostní cvičení nesmí být v tomto věku jednotvárná a nudná, např. čertovská honička, 4x oběhnout hřiště

-          důležitá je motivace;

-          vysvětlujeme dětem cíl těchto cvičení, jejich význam pro zdraví přiměřeně jejich poznatkové a jazykové úrovni.

 

Metody:

-       štafety – zásady pro výběr činností do štafety, organizace štafet, rozdělení do družstev – možnosti, štafety zaměřené na rozvoj rychlosti a vytrvalosti – rozdíl;

-      metody intervalové mění se intenzita zatížení, objem zátěže a interval odpočinku;

-      metoda opakovací – subjektivně určený interval odpočinku do zotavení, různá intenzita, různý objem

 

Doporučená literatura a jiné zdroje:

1. KRIŠTOFIČ, J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV nakl., 2000.

2. ROZTOČIL, T. - HANUŠOVÁ, K. Studijní materiál ke kondičnímu cvičení na KTVS. 2008. Dostupné z: <http://oliva.uhk.cz/webct/entryPage.dowebct>

3. STLOUKALOVÁ, B. Didaktika tělesné výchovy v mateřské škole. c2011. Dostupné z: <http://kurzy.uhk.cz/course/view.php?id=40>

 

Kontrolní otázky:

1. Co je to zdravotně orientovaná zdatnost?

2. Co je aerobní zdatnost?

3. Uveďte konkrétní příklady pro jednotlivé metody vhodné pro předškolní věk.

Pozn. Odpovědi viz doporučená literatura

 

6. SOUVISLÉ METODY A ROZVOJ AEROBNÍ ZDATNOSTI – ZÁSADY PRO PŘEDŠKOLNÍ VĚK

 

Úvod a cíl tématu:

Cílem je seznámit se souvislými metodami pro rozvoj vytrvalosti/aerobní zdatnosti a jejich realizací.

 

Pojmy k zapamatování:

§ Intervalové metody

§ Zásady pro předškolní věk

§ Prostředky rozvoje

 

Klíčová slova:

Zdravotně orientovaná zdatnost, aerobní zdatnost

 

Shrnutí a témata ke studiu:

Souvislé metody:

30-60 min (pro dospělé) zatížení v mírné intenzitě (TF 150), mohou být rovnoměrné a střídavé (mění se intenzita), např. rychlá chůze, běh v terénu.

Pro děti nejsou vhodné, lépe intervalové metody (střídání zatížení a odpočinku)

 

Doporučená literatura a jiné zdroje:

1. KRIŠTOFIČ, J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV nakl., 2000.

2. ROZTOČIL, T. - HANUŠOVÁ, K. Studijní materiál ke kondičnímu cvičení na KTVS. 2008. Dostupné z: <http://oliva.uhk.cz/webct/entryPage.dowebct>

3. STLOUKALOVÁ, B. Didaktika tělesné výchovy v mateřské škole. c2011. Dostupné z: <http://kurzy.uhk.cz/course/view.php?id=40>

 

Kontrolní otázky:

1. Uveďte konkrétní příklady pro souvislé metody vhodné pro předškolní věk.

 

7. PŘEKÁŽKOVÉ DRÁHY ROZVOJ OBRATNOSTI.

 

Úvod a cíl tématu:

Cílem je seznámit s metodicko-organizačními formami a jejich uplatněním v praxi. Naučit se využívat překážkové dráhy pro rozvoj obratnosti.

 

Pojmy k zapamatování:

§ Metodicko-organizační formy

§ Překážková dráhy

§ Obratnost a její rozvoj v předškolním věku

§ Zásady pro předškolní věk

§ Prostředky rozvoje

 

Klíčová slova:

Metodicko-organizační formy, překážková dráha, obratnost

 

Shrnutí a témata ke studiu:

Zásady pro rozvoj obratnosti:

- zdokonalování funkcí analyzátorů, které působí v regulaci pohybu (od hrubé diferenciace k jemné)

- zvyšování úrovně senzomotorických vlastností (= zvyšování obtížnosti TC)

- zdokonalování pohybové soustavy (hlavně rozvoj kloubní pohyblivosti)

Při volbě cvičení se řídíme těmito zásadami:

- zvyšování složitosti cvičení

- variabilita (různé variace, modifikace, změny rytmu, změny podnětů)

- kombinace osvojených pohybových dovedností

- změny vnějších podmínek cvičení

- změny podle druhu signálu

 

Hlavní metodicko-organizační formy
1. Hromadná
2. Skupinová
3. Individuální – pro dospělé

Další (vedlejší) metodicko-organizační formy
1. Kruhový provoz – pro dospělé

2. Cvičení na stanovištích
Překážkové dráhy
Cíle: rozvoj obratnostních schopností a v návaznosti na charakter zatížení následně rozvoj některých rychlostních a silových schopností
Motivace: herní, překážková dráha bývá motivací sama o sobě, např. Velká pardubická
Zatížení: senzoricko-koordinační
Stručná charakteristika organizační formy:
- překonávání různých překážek, jenž stimulují střídavě jednotlivé složky obratnostních schopností
- můžeme připravit dvě paralelní dráhy (délka do 10 m děti, dospělý 9-12 m) pro dvě družstva (štafety) nebo jednu dráhu pro celou skupinu (délka až 20 m)
- i překážkové dráhy jsou náročné na přípravu, i tady se snažíme do přípravy a úklidu zapojit děti - výchovné cíle
- zařazujeme podlézání, přeskakování, překážek, slalom, lezení, snažíme se střídat dovednosti, které pohyb zpomalují nebo zrychlují, "zpomalovací" dovednost zařazujeme zejména před takové překážky, kde není žádoucí nadměrná rychlost
- nejprve s dětmi překážkovou dráhu projdeme, každý si ji několikrát proběhne, pokud chceme soutěžit, tedy až po důkladném seznámení s dráhou
- dbáme na zásadu postupnosti a přiměřenosti, v předškolním věku opatrně se zařazováním obratnostních dovedností, gymnastických prvků (kotoul), zejména když chceme uspořádat soutěž v překonávání dráhy, doskoky zajišťujeme žíněnkami
- na závěr zklidnění, lehké vyklusání, důkladné protažení

 

Doporučená literatura a jiné zdroje:

1. KRIŠTOFIČ, J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV nakl., 2000.

2. ROZTOČIL, T. - HANUŠOVÁ, K. Studijní materiál ke kondičnímu cvičení na KTVS. 2008. Dostupné z: <http://oliva.uhk.cz/webct/entryPage.dowebct>

3. STLOUKALOVÁ, B. Didaktika tělesné výchovy v mateřské škole. c2011. Dostupné z: <http://kurzy.uhk.cz/course/view.php?id=40>

 

Kontrolní otázky:

1. Stručně charakterizujte jednotlivé metodicko-organizační formy.

2. Jak zařazujeme překážkové dráhy a proč?

3. Jaký je význam využívání překážkových drah?

Pozn. Odpovědi viz doporučená literatura