Teorie a didaktika gymnastiky – PTDGY  ZS 2015/2016

TENTO TEXT PLATÍ

 

Výuka ČT 13,15 – 14,45 hod. FLOU 24. 9. a 1.10.

Od 8. 10. A. skupina T1 (FIAD), B. skupina FLOT s výměnou 12. 11. 

Ukončení předmětu: zápočet, zkouška

Zápočtové požadavky:

1.  Aktivní účast ve výuce

2.  Didaktický výstup dle domácí přípravy (zpracovaná celá hodina = 45 min. Zadání: TÉMA, CÍL, TŘÍDA, POČET ŽÁKŮ, KOMPETENCE, ZDRAVOTNÍ PŘÍNOS. (Vždy dodržet zásady + časovou dotaci.)

3.   Zkouška ústní – info (dole)

 

Studenti, kteří předmět opakují, musí zopakovat ALESPOŇ zkrácené didaktické výstupy

 

Témata výstupů SG:

Témata u některých studentů jsou jiná, přidělena. Původní rozdělení a zadání bylo chybné, neuvědomila jsem si, že jste 2 totožné skupiny. Děkuji za pochopení.

GYMNASTICKÁ PRŮPRAVA

1.  Speciálně průpravná gymnastická cvičení – zpevňovací, odrazová, rotační průprava Berger 17.12.

 

AKROBACIE

1.  Kotouly – průpravná cvičení pro kotouly, vazby kotoulů, kotoul letmo DUCHÁČEK 8.10. / VLČKOVÁ 12.11.

2.  Stoje na lopatkách, stoj na rukou, stoj na rukou a kotoul KANIŠČEVOVÁ 8.10. / TULIS 12.11.

3.  Přemet stranou, vazby KOSÁKOVÁ 8.10. / VOCEL 12.11                                                                                                                                                                               

PŘESKOK A TRAMPOLÍNKA

1. Roznožka, skrčka HAUPT 15.10. / PODDANÝ 19.11.                   

2. Trampolínka přímé skoky BARTÁK 15.10. / ŠŤASTNÁ 19.11.     

3. Kotoul letmo KUSKO 15.10. / MŇUK 19.11.

4. Netradiční využití přeskokového nářadí INDRA 29.10. /MÁCHA 17.12.                                                                                              

HRAZDA

1. Průpravná cvičení na hrazdě ve vzporech a svisech BUREŠ 22.10. / UŽDILOVÁ 26.11.

2. Výmyk odrazem, tahem FINDEJSOVÁ 22.10./ KŘEHKÝ 26.11.                                    

3. Podmet (odrazem, ze vzporu) BAŤKA 22.10./ ŠVERÁK 26.11.

4. Toč jízdmo KOSOVÁ 29.10. / URBAN 3.12.                                                                                                                                                                                                         

KLADINA, LAVIČKA

1. Chůze, obraty, rovnovážné postoje KLUKOVÁ 5.11./KEMBICKÁ 3.12.                                                                                                                                                                                

KRUHY

1. Kruhy v hupu (houpání odrazem střídnonož, snožmo) HOZOVÁ 5.11./LOUŽIL 10.12.                    

2. Kruhy doskočné, dosažné, netradiční využití kruhů KOBLÁSA 5.11./ VAŠINA 10.12.                                 

ŠPLH

1. Šplh na tyči, na laně BŘEZINA 29.10./ŠILAR 3.12.

2. Netradiční využití šplhadel a lan Schwarzer 17.12.

 

NETRADIČNÍ NÁŘADÍ (žebřiny, lavičky)

1. Využití netradičního nářadí pro hodiny gymnastiky Stieber 17.12. /BERGEROVÁ10.12.

 

 

 

 

 

 

INFORMACE KE ZKOUŠCE

 

CÍL PŘEDMĚTU

 

Seznámit s teorií ZG, RG, SG, MG, MPF, LT

• Podat přehled o historii gymnastiky

• Objasnit protiúrazovou zábranu a bezpečnost

• Konkretizovat vyučovací metody a zásady vzhledem k věku

 

TÉMATA PŘEDNÁŠEK
PaedDr. Dana Fialová, Ph.D.

Historie. Gymnastické systémy. Dělení gymnastiky.

• Gymnastické nářadí a náčiní.

• Názvosloví.

• Komplexní analýza cvičebních tvarů.

• Úrazová zábrana. Záchrana, dopomoc.

• Soutěže a pravidla.

• Didaktické formy, metody a postupy výuky v gymnastice.

• Pojetí gymnastiky ve školní TV. Rozbor osnov.

• Moderní pohybové formy.

Mgr. Dagmar Vodehnalová

Hudební teorie.

• Náčiní rytmické a moderní gymnastiky.

• Metodiky nácviku jednotlivých náčiní.

• Lidové, country a moderní tance.

• Pojetí RG a MG ve školní tělesné výchově. Rozbor osnov.

 

LITERATURA

 

PŘEDNÁŠKY

• APPELT K., HORÁKOVÁ D. Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. 244 s. 

  ISBN 80-7033-011-2.

• APPELT K., LIBRA J. Gymnastické názvosloví II. Cvičení na nářadí. Praha: SPN,

  1990. 78 s.

• BLAHUTKOVÁ, M., RŮŽIČKOVÁ, M. Sportovní gymnastika. Díl II. Ženy. Brno:

  Masarykova universita, 1999. 67 s. ISBN 80-210-2040-7.

 

• KOS B. Gymnastické systémy. Praha: Universita Karlova, 1990. 181 s.

• KOS B. Lidové tance ve školní tělesné výchově. Praha: SPN, 1980. 261 s.

• KOSTKOVÁ J., MIHULE J., ŠŤASTNÁ D., WÁLOVÁ Z. Rytmická gymnastika. Praha: Olympia, 1990. 348 s.

 

 

• KRIŠTOFIČ J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV, 2000.126 s.

  ISBN 80-85866-54-4.

• KRIŠTOFIČ J. Gymnastická průprava sportovce. Praha: Grada, 2004.187 s. ISBN

  80-247-1006-4.

• LIBRA, J. Teorie a metodika sportovní gymnastiky I. díl. Praha: SPN 1973. 246 s.

• LIVOROVÁ H., PETROVÁ  B., FREYOVÁ M. Názvosloví cvičení s náčiním v moderní

  gymnastice. Praha: Sportpropag, 1988. 165 s.

 

 

• PAVLÍK J. a kol. Sportovní gymnastika. Díl I. Muži.

 Brno: Masarykova universita,

  1999. 150 s. ISBN 80-210-

2024-5.

• RYCHECKÝ A., FIALOVÁ L. Didaktika školní tělesné

 výchovy. Praha: Karolinum,

  1998. 171 s. ISBN 80-7184-

659-7.

• SVATOŇ V. Metodické listy. Olomouc: Hanex, 1998. 115 s.

• ŽIŽKA J. Pořadová cvičení. Praha: Olympia, 1991.69 s. ISBN 80-7033-071-6. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OKRUHY KE  ZKOUŠCE

1. Názvosloví – ZAKGYM 1,2, přednáška

2. Pořadová cvičení – ZAKGYM 1,2, přednáška

3. Teorie gymnastiky - přednášky

4. Komplexní analýza cvičebního tvaru

5. Rytmická a moderní gymnastika, lidový tanec

 

CELKOVÁ KLASIFIKACE

·    Každá z pěti částí zkoušky je klasifikována samostatně pro celkovou známku z teorie.

·    Do výsledné známky se započítává i známka z předmětu SPGYM 2.

·    Při nesplnění jedné teoretické části zkoušky opakuje student tuto část.

·    Při nesplnění tří částí opakuje student vše.

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Názvosloví

1. Základy názvosloví

2. Názvosloví cvičení prostných – polohy a pohyby celého těla

3. Názvosloví cvičení prostných – polohy a pohyby částí těla

4. Cvičení akrobatická – polohy celého těla

5.Cvičení na nářadí

6. Cvičení s náčiním

B. Pořadová cvičení

1. Nástupové a pochodové tvary

2. Obraty na místě

3. Znění nástupu, hlášení

4. Povely a povelová technika

5. Využití pořadových cvičení při organizaci vyučovací jednotky na ZŠ, SŠ

C. Teorie

1. Historie gymnastiky s odkazem pro současnost

2. Gymnastické systémy, dělení gymnastiky

3. Švédský, německý gymnastický systém

4. Asijské gymnastické systémy (staročínský, staroindický, …)

5. Gymnastika se sportovním zaměřením (sportovní, moderní, aerobik, všeobecná,

    – soutěže, základní pravidla)

6. Struktura gymnastické vyučovací jednotky – didaktické formy, postupy, metody,

    zvláštnosti metodiky na ZŠ, SŠ

7. Charakteristika cvičení na jednotlivém nářadí pro ZŠ, SŠ, gymnastické nářadí a

    náčiní

8. Bezpečnost a úrazová zábrana

9. Moderní pohybové formy, jejich charakteristika, jejich využití ve výuce na ZŠ, SŠ

D. Komplexní analýza cvičebních tvarů

1. Dle stávajících osnov pro ZŠ – přeskok, trampolínka, hrazda, kladina, akrobacie, kruhy v hupu,

    šplh na laně a na tyči

E. Rytmická a moderní gymnastika, lidový tanec

1. Charakteristika rytmické a moderní gymnastiky, lidových tanců a jejich vývoj

2. Rozbor osnov ZŠ

4. Typizované a netypizované náčiní pro rytmickou gymnastiku na ZŠ

5. Skupiny cvičení s náčiním, metodika cvičení s náčiním dle osnov ZŠ

6. Hudební teorie, Lidový tanec na ZŠ

 

TÉMATA PŘEDNÁŠEK

 

1. Úvod do studia

 

 

1.    Gymnastické systémy

Pojem gymnastika - antika

 

·         řecké „gymnos“ a „gymnasein“ - historie

 

·         antika „gymnastes“ - bojovník, cvičenec, vzdělanec (Filostratos)

·         člověk zabývající se „vědou o tělesných cvičeních“ (Galenos, r.131-201) - odlišení gymnastiky od atletiky

 

 

Pojem gymnastika - středověk

 

·         H. Mercurial (zač.17.stol) - znovuzavedení antických tělesných cvičení

·         J.Ch. Guts-Muts (1756-1839) - tělesná cvičení „Gymnastik für die Jugend

·         J.H. Pestalozzi  - „Elementargymnastik                                                                                                                                           

 

·         F. Nachtegall  - Dánsko         

·         P.H. Ling - Švédsko   všechna tělesná cvičení zabezpečující všestrannou tělesnou výchovu

 

Pojem gymnastika

 

·         F.L. Jahn, E.W. Eiselen - „Die deutsche Turnkunst“ - užší význam slova, pouze pro cvičení na nářadí

·         pojem atletika a sport

·         dr. Miroslav Tyrš (1832-1884) pojem gymnastika - tělocvik  „Základové tělocviku“

·         dělení po II.s.v. - opět širší význam

 

 

 

Definice gymnastiky

 

Gymnastika jsou metodicky uspořádaná tělesná cvičení zaměřená k určitému cíli“

 

Cíl - tělesný a pohybový rozvoj

 

Metodika = účelné, plánovité a promyšlené sestavení cvičební látky

 

 

 

Gymnastické systémy

 

seřazení cvičení dle principu, dělítka

- jejich tvorba dána cílem cvičení

- vždy záleží na vzájemném vztahu obou hlavních pracovních principů:rozvoje těla a rozvoje pohybových schopností

- mohou být označovány dle různých hledisek

 

 

Označování gymnastických systémů

 

podle částí těla - anatomické dělítko

věku, pohlaví, druhu cvičenců - sociální dělítko

dle nářadí, náčiní - materiální dělítko

dle přípravy k činnosti - účelové dělítko

dle země vzniku - geografické a historické dělítko

dle osobností

dle cíle - dělítko obsahové

 

 

Dělení gymnastiky

 

1. Základní gymnastika

-    soubor tělesných cvičení zaměřených na celkový všestranný rozvoj

Prostředky - cvičení pořadová, prostná,

                     všeobecně rozvíjející, na nářadí,

                     akrobatická, užitá, rytmická a lidové tance

 

 

2. Aplikovaná gymnastika

- v léčebném procesu (léčba pohybem při různém onemocnění, součástí zdravotní

   TV)

 

- v pracovním procesu (kompenzace jednostranného zatížení)

 

- ve sportovním tréninku (účelová gymnastika sportovce)

 

- v umění (využívá hudebního doprovodu, rytmus pohybu )

 

 

 

3. Gymnastika se sportovním zaměřením

- sportovní gymnastika

 

- moderní gymnastika

- všeobecná gymnastika

- akrobatická cvičení

- skoky na trampolíně

- aerobik

- kulturistika

- sportovní rock a roll

 

GYMNASTICKÉ SYSTÉMY

 

Staročínské systémy gymnastiky

 

- 2 698 p.n.l. - soustava zdravotní s léčebné gymnastiky Kong – Fu (správné držení

  těla, dýchání)

- gymnastika Do – ni (automasáž a cvičení)

- gymnastika Ušu – 2 systémy  Solin – stínový boj ve dvojicích, 8 cviků, vnější gymnastika

                                             Taidzi – zdravotní charakter, vnitřní gymnastika

 

Staroindický gymnastický systém

 

Jóga – 2.stol.p.n.l.  kontrola fyzické a duševní činnosti (spojení duše s Bohem)

            4 části - Mantrajoga (opakování)

                      - Layajoga (soustředění,představa)

                      - Hathajoga (základní asány)

                      - Radžajoga (kontrola myšlenek)

vlastnosti jogína – skromnost, anismá

klady jógy – kompenzace stresu

zápory – pouze statická cvičení

 

 

Švédská zdravotní gymnastika

 - Per Henrik Ling (1776-1836)

- využití pohybu prevence, léčba

- studium anatomie a fyziologie

- první systematicky uspořádaná tělocvičná soustava

- cvičení trupu, horní a dolní končetiny, hlavy

- pouze pohyby se zřejmým zdravotním účinkem

 

- účelu cviku přizpůsobeno cvičení, nářadí, náčiní

- procvičit všechny orgány a svalové skupiny

- namáhavější cvik – lehčí cvik

Požadavky: všestranný rozvoj těla

    - harmonický poměr jednotlivých částí

    - normální pohybový rozsah

    - účelné držení těla

 

Lingovo dělení gymnastiky

- pedagogická, vojenská, léčebná, estetická

 

Lingovo dělení cvičení

- bez nářadí

- na nářadí

 

Německý nářaďový tělocvik

 

 

Staročínské systémy gymnastiky

 

- 2 698 p.n.l. - soustava zdravotní s léčebné gymnastiky Kong – Fu (správné držení

  těla, dýchání)

- gymnastika Do – ni (automasáž a cvičení)

- gymnastika Ušu – 2 systémy  Solin – stínový boj ve dvojicích, 8 cviků, vnější gymnastika

                                             Taidzi – zdravotní charakter, vnitřní gymnastika

 

Staroindický gymnastický systém

 

Jóga – 2.stol.p.n.l.  kontrola fyzické a duševní činnosti (spojení duše s Bohem)

            4 části - Mantrajoga (opakování)

                      - Layajoga (soustředění,představa)

                      - Hathajoga (základní asány)

                      - Radžajoga (kontrola myšlenek)

vlastnosti jogína – skromnost, anismá

klady jógy – kompenzace stresu

zápory – pouze statická cvičení

 

 

2.    Pořadová cvičení

 

·         povelová technika

·         nástup a hlášení

·         základní povely

·         nástupové a pochodové tvary

·         vyrovnávání tvaru

·         obraty na místě a za pochodu

 

Dělení názvosloví

I.    prostných

II.   akrobatických

III.  s náčiním

IV.  na nářadí

V.   taneční kroky

VI.  skoky

 

Tělocvičné názvosloví

·         vychází z díla dr. M. Tyrše (1832-1884) „Základové tělocviku“

·         roztřídění tělesných cvičení dle podstaty jednotlivých cvičení

·         vytyčení společných znaků – vznik celků tělesných cvičení (toče, mety,..)

V praxi docházelo k zjednodušení. Některé názvy se neobjevují.

 

Zásady názvosloví

Ve vztazích pohybů a poloh ke cvičenci nebo k prostoru:

·         polohy a pohyby (k vzpřímenému cvičenci)

·         názvosloví podle anatomických názvů (bérec, bedra,temeno, týl,…)

·         při popisu vycházíme ze základny (zem, nářadí,…)

·         popis polohy celého těla, pak částí (vzpor klečmo - zanožit pravou, vztyčit chodidlo)

 

Osy, směry, roviny

·         osy – pravolevá, předozadní, délková (tvoří základní směry)

·         roviny – základní rovinu 2 osy:

                 čelná (délková a pravolevá)

                 bočná (délková a předozadní)

                 pasová (pravolevá a předozadní)

                 vedlejší rovina – příčná (délková osa, odchýlena od roviny boční a pasové o 45o)

·         směry – základní osy a roviny tvoří základ směrů (vpravo, vzhůru, vpřed,…)

                2 roviny – směry šikmé (dovnitř, povýš, ...)

                základní rovina s vedlejší rovinou – směry dvojšikmé (povýš vpřed, vzhůru zevnitř,…)

 

Názvosloví

·         předpony a přípony v názvosloví

·         hmaty rukou

·         postavení u nářadí

·         značkové názvy

 

Písemný popis

oddělujeme:

- pomlčkami polohy a pohyby těla, částí (stoj rozkročný - úklon trupu vpravo)

- středníkem cvičební pohyby složené z několika cvičebních druhů (stoj na rukou; z rozběhu a

  přemetového poskoku rondat)

- spojkou „a“ plynule následující pohyby (stoj na rukou a kotoul)

 

Ústní popis

nejprve popisujeme:

·         polohy celého těla (stoj, klek, podpor, …)

·         polohy částí těla (trup, končetiny, hlava)

·         upřesnění části těla (chodidlo, dlaně, prsty, …)

I. Názvosloví cvičení prostných

Polohy a pohyby celého těla

(stoje, kleky, sedy, lehy podpory, chůze, běh, skoky, poskoky,obraty)

 Polohy a pohyby částí těla

(trup, hlava, končetiny,)

II.Názvosloví cvičení akrobatických

Pohyby – pády, mety, převraty, akrobatické skoky

Polohy – rovnovážné postoje, kleky

             - akrobatické cvičení v sedu

             - akrobatická cvičení v podporu

Skupinová cvičení akrobatická

III. Názvosloví cvičení s náčiním

Náčiní základní gymnastiky

Náčiní rytmické a moderní gymnastiky

IV. Názvosloví cvičení na nářadí

1. Visy a pohyby do visů (visy prosté, smíšené, oporem, závěsem)

2. Podpory a pohyby do podporů (podpory prosté, smíšené)

3. Sedy a pohyby do sedů

4. Ručkování, lezení, šplhání

5. Komíhání a houpání

6. Obraty

7. Přechody z nižších poloh do vyšších

8. Toče

9.  Mety (mety v podporu, ve visu, přes nižší žerď, jiné nářadí)

10.Převraty

11.Přechody z poloh vyšších do nižších (spády, odkmihy, sešiny, seskoky, podmety)

 

 

4. Komplexní analýza cvičebního tvaru

 

Rozbor cvičebního tvaru:

- zařazení do osnov

- technika (popis provedení)

- hlavní chyby (příčiny, odstranění)

- metodika nácviku

- dopomoc, záchrana,

- zdokonalování

Komplexní analýza cvičebního tvaru - stoj na rukou (příklad rozboru)

v osnovách již I.st. ZŠ 4.-5.tř.

Technika: V.P. stoj přednožný odrazovou nohou, předpažit vzhůru.

Dokrokem na odrazovou nohu a prací švihové nohy přecházíme do stoje na rukou.

Ruce dohmátnou v šíři ramen, prsty rozevřené. Hlava v záklonu.

Nad místem opory ramena, boky, paty. Úhel paže trup – přímý.

Celé tělo zpevněné. Dokončení ve V.P.

Hlavní chyby, příčiny, odstranění:

- nedodržení výchozí polohy

- dohmat

- nezpevnění

- práce švihové nohy

- hlava

Metodika nácviku :

- zpevňovací stojková průprava

- nácvik práce horních končetin a přenosu váhy těla

- nácvik práce švihové nohy, pohybu dolních končetin

- nácvik stoje na rukou ve trojicích

- nácvik stoje na rukou ve dvojicích

- stoj na rukou u opory

Dopomoc, záchrana, sebezáchrana:

- dopomoc ve dvojici, jeden cvičenec

- postavení dopomoci

- místo držení

- záchrana

- sebezáchrana

- chyby při dopomoci a záchraně

Zdokonalování

Zařazení postupných obtížnějších poloh:

- výchozích

- výsledných

- vazeb prvků

Komplexní analýza cvičebních tvarů (ZS 2)

Přeskok – roznožka, skrčka

Hrazda  (dosažná) – svisy, sešin, přešvihy únožmo, přešvihem únožmo seskok s obratem

výmyk, toče, podmet

Akrobacie – kotouly, stoje, přemet str., skoky

Kladina – chůze, obraty, rovnovážné postoje, náskoky; muži – využití kladiny

Kruhy – houpání, obraty u předhupu

Trampolínka – skoky přímé, skok s obratem

Šplh – šplh na tyči s přírazem, šplh na laně s kličkou

 

5. Úrazová zábrana

ÚRAZY A ŠKODY ZE SPORTU A CVIČENÍ

Sportovní úraz – náhlá událost  -  následek porucha zdraví

Škoda ze sportu – opakovanými poraněními, velkými nároky - následek porucha zdraví

ÚRAZOVÁ ZÁBRANA (ÚZ)

Pravidla úrazové zábrany:

- všeobecná (základní) platí ve všech odvětvích TV

- specifická týkají se specializované činnosti (záchrana, dopomoc)

Úkol ÚZ – zjištění skutečné příčiny úrazu, ne mechanismu úrazu (nekázeň,  

                 nepozornost – ne pád, chybný doskok)

ÚRAZOVOST V GYMNASTICE

- dána rozmanitostí pohybového obsahu, náročností na techniku cvičení, množstvím

  cvičebních tvarů

- jde o složité pohyby z hlediska fyzikálního, biologického, psychologického

- při cvičení na nářadí

- nejčastější – pohmožděniny, podvrtnutí, zlomeniny, natažení svalů

- nejčastější úrazy – horních, dolních končetin

- nejčastější mechanismus úrazu – pády, doskoky, nárazy, nadměrný tah na kloub, při

  přípravě nářadí přiskřípnutí, úder

Více než polovina úrazů vzniká při cvičení bez řádného metodického vedení

FYZIKÁLNÍ HLEDISKO ÚRAZŮ

- složitost záměrných a opakovaných antigravitačních akcí (v jiném odvětví se nevyskytuje)

- opakované přemisťování těžiště těla po složitých drahách, často proti gravitaci

- kyvadlové a rotační pohyby kolem pevné, pohyblivé nebo volné osy se vznikem značné

  setrvačné síly

BIOLOGICKÉ HLEDISKO ÚRAZŮ

- základním předpokladem cvičení je přiměřený celkový rozvoj pohybové soustavy a přiměřené

  funkční schopnosti (svalová síla - držení těla,udržení těla na nářadí,provedení dílčích pohybů)

- požadavek na jemnou nervosvalovou koordinaci (pohybový rytmus)

- rychlé cvičení, pohyby v nezvyklé výšce, polohách

- prostorová orientace

- vysoký stupeň technické dokonalosti

PSYCHOLOGICKÉ HLEDISKO ÚRAZŮ

- styk se zemí přes nářadí a malou opěrnou plochou

- cvičení v relativně velké výšce

- cviky se podobají pádům (I.fáze cviku přenesení těla do labilní polohy a jeho vychýlením z ní

   navodí pád, II.fáze cviku zamezí pádu další technickou akcí – odraz rukama)

- součástí cviku je let vzduchem

- ztráta zrakové orientaci pohyb vzad (podmet)

STRACH

- navozují zmíněné okolnosti

- gymnastická cvičení provázena pocity libosti a pocity strachu

- strach vyvolán i pouhým očekáváním nebezpečí

- při překonávání strachu – systém podmíněných reflexů(odvážné jednání)

STRACH A BEZPEČNOST CVIČENÍ

- zásadní změna podmínek běžného života = vzniká strach, jiné reakce

- působí vzpřimovací reflex

- při nácviku přehodnocování signálů (volním úsilím potlačeny, modifikovány)

- strach působí útlumem na pohybové centrum (neobratné, strnulé pohyby, neschopnost

  vykonat pohyb)

- přenášení strachu na další cvičence (cvičení začátečníků, nácviku nových, složitých, obtížných

  cviků)

BEZPEČNOST CVIČENÍ – ZÁVĚRY

- stupeň bezpečnosti závisí na stupni všeobecné a speciální připravenosti cvičence

- závisí na postupně vyšší připravenosti funkční, technické a psychologické

- závisí na vysoké odbornosti a pedagogické úrovni učitele a na odborném vedení

- závisí na frekvenci nácviku a výcviku

PŘÍČINY ÚRAZŮ Z HLEDISKA CVIČENCE

1. Osobní faktor

2. Sociální faktor

3. Objektivní faktor

1. Osobní faktor
-
nejčastější příčina úrazů všeobecně

- důvodem:

  1. Charakterové vlastnosti a tělesné dispozice (cvičenci - bojácní, přeodvážní, lenoši, dříči).

      Úrazová zábrana spočívá ve výchovném působení tělovýchovného pedagoga, z dobré

      znalosti cvičenců, důsledného dodržování principu individuálního přístupu

 2. Nedostatečná funkční, technická a psychologická připravenost

      Úrazovou zábranou je pravidelné, odborně vedené cvičení, nezanedbávání řádného

      rozcvičení, plné využívání speciálně průpravných cvičení, zvyšování celkové tělesné zdatnosti

      cvičenců, dodržováním zásad postupnosti a přiměřenosti při nácviku, nacvičení základních

      cvičebních tvarů a poučením cvičenců o správní technice cvičení

 3. Nepříznivý aktuální zdravotní stav

      Pozornost ke zdravotnímu stavu cvičenců, respektování doporučení lékaře, doléčení zranění

      a nemoci, pravidelné lékařské prohlídky. Zneužíváno cvičenci !!!

4. Nepříznivá aktuální kondice

     Zabránění úrazům – věnovat cvičencům všestrannou pozornost, vyloučit riziková cvičení při

     indispozici, únavě, vhodně naplánovat a sestavit cvičební jednotku, cvičební období.

     (chronická únava, přetrénování – důsledky)

5. Závady cvičebního úboru a hygieny cvičence

     Cvičební úbor- zdravotní, hygienické, estetické hledisko

     Základní hygienické návyky – problém školní tělesné výchovy

2. Sociální faktor - spolucvičenec

- často rozhodující podíl

- příprava a úklid nářadí, dopomoc a záchrana

- nepozorností při cvičení

Úrazovou zábranou je odborné vedení cvičební hodiny, její řádná organizace a výchovné působení na cvičence

- tělovýchovný pedagog

- úloha pedagoga obtížnější – nejde pouze o účinnost cvičení, ale o bezpečný průběh

- vztah ke gymnastice

- reflexy na nesprávnost cvičení vedoucí k zranění

- nesmí se dopustit organizačních a metodických chyb (nepříznivé charakterové vlastnosti,malá

  odborná a pedagogická připravenost,nepříznivý aktuální zdravotní stav)

- znalost správné a nesprávné techniky nacvičovaného tvaru, jednotlivých fází

- znalost základní metodické řady

- znalost dopomoci a záchrany

- praktická znalost cviku – správné i typicky chybné provedení

3. Objektivní faktor – vnější prostředí

- úrazy bez přímého vlivu cvičence a tělovýchovného pedagoga

- prostředí v užším smyslu - kvalitní nářadí s náležitými funkčními vlastnostmi, jeho příprava,

  úklid, odborné používání, správné uložení a pravidelné udržování

- prostředí v širším smyslu – tělocvična (podlaha, osvětlení, stěny, teplota, větrání, úklid)

DOPOMOC

Dopomoc - přímá (fyzický kontakt s cvičencem)

              - nepřímá (úprava vnějšího prostředí dle metodického záměru)

Ulehčuje a urychluje nácvik, zvyšuje bezpečnost cvičení

PŘÍMÁ DOPOMOC

Aktivní zásah do časové, prostorové i dynamické složky nacvičované pohybové struktury

Způsob dopomoci vychází z analýzy technického základu pohybu

   I. stádium  nácviku

   II. stádium nácviku

OBECNÉ ZÁSADY

- poskytujeme při nácviku, obnově pohybového návyku, přetváření pohybového návyku

- přiměřená danému cviku – aktivní spolupráce cvičence

- včasná, ne v průběhu celého cviku

- má usnadnit provedení cviku

NEPŘÍMÁ DOPOMOC

- usnadňuje nácvik bez fyzického kontaktu s cvičencem

- úprava nářadí a cvičebního prostředí k usnadnění provedení cviku

- příklady

- slovní a akustické signály

ZÁCHRANA

Záchrana - přímá (fyzický zásah zachránce v případě  chyby v technice cviku)

              - nepřímá (zajištění místa cvičení)

PŘÍMÁ ZÁCHRANA

Závisí:

- povaze cviku, hmatu, dohmatu, způsobu provedení, směru pohybu

- výšce, hmotnosti, věku cvičence a výšce, hmotnosti, síle zachránce

- tvaru a výšce nářadí

Nelze stanovit univerzální způsob.

OBECNÉ ZÁSADY

Znát:

- vyspělost, schopnosti, povahu cvičence

- cvičební tvar, sestavu

- které části těla cvičence třeba sledovat

- chyby signalizující nebezpečí

- techniku záchrany

Nesmí být formální !!!

NEPŘÍMÁ ZÁCHRANA

Vše co zabezpečí zmírnění pádu, vyloučení úrazu: žíněnky, duchny, molitany, magnézium, lanče.

Je součástí každého cvičení ve školní TV.

SEBEZÁCHRANA

- zabránění možnému úrazu při nezdařeném cvičení vlastní účelnou akcí cvičence

- závisí na řadě faktorů

- zabránění pádu (seskokem, modifikací pádu, přidržení se, převedení přímého dopadu

Nutné je jí učit !!!

 

 

6. GYMNASTICKÉ NÁŘADÍ A NÁČINÍ


prostory tělocvičny, nářaďovna, šatna, hygienické zařízení (umývárny, WC), kabinet

vybavení pro jednotlivé druhy gymnastiky

 

 

Nářadí  - dle umístění (pevné, volné)

             - dle cvičební náplně: pomocné, závodní

             - dle druhu gymnastiky

 

Náčiní  - nosíme, zvedáme, házíme

            - typizované, netypizované

 

 

 

Dle umístění:

-         pevné: žebřiny, žebříky, průlezky, šplhací, nářadí, bradla, přeskokové nářadí, hrazda, kladina, kruhy ….

 

   -   volné: lavičky, trampolínka, žíněnky, stálky, švédská bedna,

 

Dle cvičební náplně:

   - pomocné nářadí - pro muže     - pro ženy

   - závodní nářadí – kůň s madly, přeskokový stůl, bradla, hrazda, kruhy, prostná,

     bradla o n.v.ž., kladina

 

Dle druhu gymnastiky

- základní gymnastika

   - sportovní gymnastika

- kondiční gymnastika

- psychomotorika

 

   - rytmická a moderní gymnastika

 

 

 

 

Závodní nářadí sportovní gymnastika

Muži:  přeskok (přeskokový stůl, výška 135 cm)

           bradla

           hrazda

           kruhy

           kůň s madly

           prostná (plocha 12 x 12 m)

Ženy:  přeskok (přeskokový stůl 125 cm)

           bradla o n.v.ž.

           kladina (120 cm, 6 m, 10 cm)

           prostná (plocha 12 x 12 m)

 

 

 

 

 

 

7. Pravidla sportovní gymnastiky

 

 

Videa soutěže SG

FIG   Federation international de la gymnastique
ČGF – Česká gymnastická federace
TKŽ – Technická komise žen
TKM – Technická komise mužů

 

 

Soutěže ve SG

mistrovské postupové (MR, ME, MS, OH)

nemistrovské pohárové

povinné sestavy

volné sestavy

víceboje

 

závod I.    soutěže družstev – klasifikace pro všechny další závody

               II.  soutěže jednotlivců

               III. finále na jednotlivém nářadí

               IV. finále družstev

 

 

 

V otázkách nebude, velmi složité.

 

 

8. Didaktické metody a formy

 

Didaktické metody

Metoda je obecně chápána jako cesta k dosažení určitého cíle.

- teoretický model uspořádání „pohybu“ v čase

- záměrně plánovaný

- „ví co a jak dělat“ (ne pouze bude dělat)

 

Komplexní metody

 

Cvičební tvar je nacvičován ve své konečné formě.

- strukturálně snazší cvičení

- vyšší úroveň osvojování náročných cvičení

- zlehčené podmínky

- eliminace rušivých momentů

 

 

Dílčí metodické přístupy komplexní metody

 

1. Metoda přípravných a průpravných cvičení

2. Metoda pronášení pohybem

3. Metoda rychlého zaměřeného pronesení

4. Metoda imitace pohybové struktury na trenažéru

5. Metoda se stanovením dílčích úkolů

 

 

Analytické metody

 

1. Stanovení dílčích kroků závisí na složitosti pohybové struktury.

2. Jejich vymezení odpovídá technickému základu nacvičované struktury.

3.

 

Zaměřeno především na hlavní fázi pohybové struktury.

 

 

Metoda řešení kritických míst nácviku

 

Zaměření na dílčí pohybové akty v souvislosti se zpřesněním jednotlivých fází nácviku:

-  zpřesnění pohybové představy

-  zdokonalení osvojované techniky

 - oprava chyb

 

 

Metoda programování a algoritmizace

 

1. Stanovit nácvičné kroky ve zdůvodněném sledu

 2. Zabezpečit zpětné kontrolní vazby

 

     - lineární programy (algoritmus postupu v řadě)

     - větvené programy (nabídka cvičení)

 

 

Metoda progresivního spojování částí v celek

 

Tvorba vazeb, sestav, skladby.

 

 

Metody modelování závodních podmínek

 

- celostní metody

- jsou nacvičeny vazby a sestavy

- spojení didaktických a psychologických metod

- přiblížení podmínek závodní atmosféře (hodnocení sestavy trenérem, sestavy v

  podmínkách únavy a zatížení, modelový závod)

 

 

 

 

Metody opravování chyb

 

Metoda kontrastu

 

 

Didaktické formy

 

Organizační - vyučovací jednotka, tělovýchovné chvilky,….

Sociálně interakční -  hromadná

                                -  skupinová (družstva, skupiny, stanoviště),

                                -  individuální

 

 

Didaktické prostředky

 

Didaktické a technické prostředky pro efektivní motorické učení

- oblečení, řemínky, bandáže, …

- závodní a pomocná nářadí, posilovací pomůcky

- názorné a audiovizuální pomůcky

- přístroje lékařské a funkční kontroly

- přístroje na zpracování informací

 

Didaktické řídící styly

„… představují uspořádání proměnných řídících činností učitele a činnosti žáky s ohledem na dosahování specifických výchovně-vzdělávacích cílů“.

Struktura spektra didaktických stylů

Příkazový: iniciátor – vykonavatel

Praktický: stanovuje rámcově – rozhodnutí o tempu

Reciproční: přesunutí na žáka rozhodování a korekce (hodnocení druhých)

Sebehodnocení: úkolové karty, metodické listy

S nabídkou (rozhodování o vlastní cestě)

Struktura spektra didaktických stylů

Řízený s objevováním

Se samostatným objevováním

S autonomním rozhodováním žáka o učivu

S autonomním rozhodováním žáka o volbě stylu

Metody opravování chyb

Metoda kontrastu