Zdravý životní styl - PZDZS

zimní semestr 2015-2016

 

Předmět seznamuje se zásadami zdravého životního stylu a jejich uplatněním v běžném životě vzhledem k udržení či zlepšení zdravotního stavu.

Předmět je ukončen zápočtem (seminární práce) a zkouškou.

Teze přednášek:

1. Charakteristika zdravého životního stylu. Zdraví. Determinanty zdraví.

2. Ovlivnitelné a neovlivnitelné faktory životního stylu. Zdravotní stav obyvatel ČR. Národní program

    zdraví. Zdraví 21 a zdraví 2020.

3. Civilizační choroby. Prevence. Základní ukazatelé zdraví.

4. Výživa a stravování.

5. Psychická zátěž, stres.

6. Význam pohybu.

7. Pohybový režim, pohybová aktivnost, pohybová aktivita.

8. Zásady tvorby, volby pohybového programu.

 

Okruhy otázek ke zkoušce

1.      Determinanty zdravotního stavu, dělení, charakteristika, možnosti prevence.

2.      Zdravotní stav obyvatel ČR, příčiny, důsledky, východiska.

3.      Civilizační onemocnění, charakteristika, rizikové faktory, prevence.

4.      Lékařské aspekty zdraví, stručná charakteristika jednotlivých parametrů.

5.      Charakteristika součásti zdravého životního stylu.

6.      Výživa a zdravý životní styl, zásady zdravé výživy, pitný režim.

7.      Psychika a zdravý životní styl, stres - jeho příčiny, důsledky, prevence.

8.      Pohyb a zdraví, funkce pohybu v ontogenezi, obecná doporučení.

9.      Složky fyzické zdatnosti a možnosti jejího vyšetření, motorické testy, testování.

10.  Obecná charakteristika objemu, druhu, intenzity a frekvence pohybové aktivity.

 

Literatura ke zkoušce

Přednášky

Blahušová E. Wellness. Fitness. Praha: Karolinum, 2005.

Hainer V., Kunešová M. a kol. Obezita. Praha: Galén, 1997. 126 s. ISBN 80-85824-67-1.

KŘIVOHLAVÝ J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994. 190 s. ISBN 80-7169-121-6.

KUNOVÁ V. Zdravá výživa. Praha: Grada, 2004. 136 s. ISBN 80-247-0736-5.

Melgosa J. Zvládni svůj stres. Praha, Advent, 1997. 190 s. ISBN 80-7172-240-5.

 

Internetové adresy některých testů:

http://clovekonline.cz/kalkulator-veku

Můžete si test vyzkoušet, ale důležité je všimnout si otázek, které naznačí správný směr nebo riziko.

http://temperament.wladik.net/?results=true&rf=&en                            

Další testík je pro zjištění temperamentu. Souvisí i s typem chování A, B.

Zdravý životní styl

ZS 2014 – 2015

 

Pokyny k vypracování seminární zápočtové práce

 

Všechny dotazníky si dle pokynů vyplníte, odešlete mi e-mailem a vytištěné přinesete ke zkoušce. Za sem. práci vám bude udělen zápočet, předpoklad ústní zkoušky.

Při ústní zkoušce bude seminární práce stěžejním materiálem.

 

základní Formulář pro seminární práci - Zdravý životní styl

 

Věk:                Pohlaví:

Rodinná a zdravotní anamnéza:

Civilizační onemocnění rodiče – prarodiče ano – ne

Ano, jaké:

Problémy pohyb. aparátu: ano – ne

Jiná onemocnění (astma, alergie, ….)

Zhodnocení: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Moje civilizační onemocnění ano – ne

Ano, jaké:

Problémy pohyb. aparátu: ano – ne

Jiná onemocnění (astma, alergie, ….)

Úrazy:

můj TK: ………… mm Hg moje TF klid:…… /min

můj celkový cholesterol: ………… mmol/l moje glykémie: ………….. mmol/l

můj obvod pasu: ………cm můj obvod boků: …… cm WHR: ……..

moje hmotnost: ……… kg moje výška: …….. cm můj BMI: http://plusprovas.cz/bmi

Zhodnocení:……………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………

Stravovací zvyklosti:

Pravidelná strava: alespoň 3x denně     ano – ne

Pitný režim: alespoň 2 l denně                ano – ne

Ovoce zelenina: alespoň 3 porce denně           ano – ne

Převaha rostlinných tuků:                                    ano – ne

Večerní „dojídání:                                       ano – ne

Zvýšený příjem energie (odhad):             ano – ne

Převaha sladkostí (i jídel):                         ano – ne

Převaha masa: drůbež, hovězí, vepřové, ryby označ

Nevhodná rodinná stravovací zátěž (odhad): ne – ano jaká……………………………………………………………………………………………………

Možnosti zlepšení mé stravy a mých stravovacích zvyklostí:……………………..

…………………………………………………………………………………………………

Pohybová aktivita (PA):

Pravidelná PA nyní (při studiu):              ano – ne

Odhadnutá intenzita PA: … …… …… . Moje maximální SF při PA: ………………

Pravidelná PA dříve:                                  ano – ne

Výkonnostní, vrcholový sport dříve:        ano – ne nyní: ano – ne

Oblíbená PA: Čas věnovaný PA týdně:

Neoblíbená PA:

Kolektivní sporty i rekreačně: ano – ne ano – jaké

Jak často kolek. sporty v týdnu:

Pravidelné sledování sportu v televizi, přímá účast:    ano – ne

Oblíbený sport:                                                                   Neoblíbený sport:

S nabídkou PA ve škole jsem spokojen/a:         ano – ne

Co mi chybělo na školní TV na střední škole:

Co mi dala školní TV: …………………………………………………………………………

Úroveň mé PA a reálné možnosti zlepšení ……………………….. ……………………..

…………………………………………………………………………………………………

Psychická zátěž

Úroveň stresu, výsledky TestWell body: úroveň:

Stresové faktory:

Projevy stresu:

Úroveň mé psychické zátěže, reálné možnosti zlepšení ……………………….. ……………………..……………………………………………………………………………

CELKOVÉ ZHODNOCENÍ PRO SEMINÁRNÍ PRÁCI:

  1. rodinná, osobní anamnéza
  2. zhodnocení stávajícího zdravotního stavu
  3. vyhodnocení jednotlivých bloků se závěry
  4. celková doporučení

 

Zdravý životní styl - testy

1. VÝŽIVA

 

Zaznamenejte si počet odpovědí s jednotlivými body 1 – 5, sečtěte je a (např. 6x odpověď 1, tedy 6x 10)

Odpovědi k jednotlivým číslům otázek:

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často; 4 = někdy; 5 = téměř nikdy

1. Pokud jím maso, tak pouze libové nebo drůbež, ryby.

2. Omezuji solení, nepřisoluji.

3. Jím čerstvé ovoce a zeleninu minimálně 3 porce denně (1 porce=1 kus)

4. Denně snídám.

5. Zařazuji do jídelníčku vlákninu.

6. Piji dostatečné množství tekutin denně (2l minimálně)

7. Přijímám dostatečné množství vitamínů a minerálů (stravou, výživové doplňky).

8. Omezuji konzumaci jídel z bílé mouky (chléb, pečivo, sušenky,…).

9. Omezuji spotřebu živočišných tuků, preferuji tuky rostlinné.

10. Omezuji spotřebu cukru a sladkých jídel.

 

Výsledky: sečíst počet odpovědi se stejným hodnocením

Odpovědi 1 vynásobit 10 = ……..

2       vynásobit 8 = ….  

3       vynásobit 6 = …

4       vynásobit 4 = …

5       vynásobit 2 = …

Celkem: ……………….

100 – 90 výborná úroveň životního stylu v oblasti výživy

89 – 80 dobrá úroveň …

79 – 70 průměrná úroveň ….

69 – 60 zhoršená úroveň ….

… – 59 špatná úroveň ……

 

2. EMOCE

 

Zaznamenejte si počet odpovědí s jednotlivými body 1 – 5, sečtěte je a (např. 6x odpověď 1, tedy 6x 10)

Odpovědi na otázky 1 – 8:

1 = silně souhlasím; 2 = souhlasím; 3 = nevím; 4 = nesouhlasím; 5 = silně nesouhlasím

1. Jsem příjemný/á ve vztahu k ostatním.

2. Mám o sobě dobré mínění.

3. Myslím, že mám v životě přiměřené množství vzruchu.

4. Můj citový život je stabilní.

5. Z chyb, které udělám, se vždy poučím.

6. Mám radost ze života.

7. Rád/a se směji.

8. Nechci měnit svůj životní styl.

 

Odpovědi na otázky 9 – 10:

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často; 4 = někdy; 5 = téměř nikdy

9. Jsem plný/á energie.

10. Mám klidný spánek.

 

Výsledky: sečíst počet odpovědi se stejným hodnocením

Odpovědi 1 vynásobit 10 = ……..

2     vynásobit 8 = ….   

3     vynásobit 6 = …

4     vynásobit 4 = …

5     vynásobit 2 = …

Celkem: ……………….

 

100 – 90 výborná úroveň životního stylu v citové oblasti

89 – 80 dobrá úroveň …..

79 – 70 průměrná úroveň ….

69 – 60 zhoršená úroveň ….

… – 59 špatná úroveň ……

 

3. KONTROLA EMOCÍ

 

Zaznamenejte si počet odpovědí s jednotlivými body 1 – 5, sečtěte je a (např. 6x odpověď 1, tedy 6x 10)

 

Odpovědi na otázky 1 – 5:

1 = silně souhlasím; 2 = souhlasím; 3 = nevím; 4 = nesouhlasím; 5 = silně nesouhlasím  

1. Umím potlačit zlost.

2. Dovedu říci „NE“.

3. S rozhodováním si nedělám starosti.

4. Důležitým záležitostem věnuji dostatek času.

5. Denně zařazuji nějaký způsob relaxace.

 

Odpovědi na otázky 6 – 10:

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často;    4 = občas; 5 = téměř nikdy         

6. Jsem schopen/a vybudovat pevný intimní vztah (vážnou známost).

7. Snažím se o objektivní sebekritiku.

8. Umím relaxovat na tělesně i duševně.

9. Nesu zodpovědnost za své jednání.

10. Umím ovlivnit své pocity.

 

Výsledky: sečíst počet odpovědi se stejným hodnocení

Odpovědi 1 vynásobit 10 = ……..

2     vynásobit 8 = ….   

3     vynásobit 6 = …

4     vynásobit 4 = …

5     vynásobit 2 = …

Celkem: ……………….

 

100 – 90 výborná úroveň životního stylu v citové oblasti

89 – 80 dobrá úroveň …..

79 – 70 průměrná úroveň ….

69 – 60 zhoršená úroveň ….

… – 59 špatná úroveň ……

 

4. STRES

U každé situace (stresoru), kterou jste prožili během posledních 12 měsíců, si označte počet bodů.

Stresová situace                                                   Body

Smrt člena                                                               100

Rozvod, rozchod                                                    80

První nebo poslední ročník na VŠ                      63

Těhotenství (nebo Vámi způsobené)                 60

Nemoc nebo zranění blízké osoby                     53

Svatba                                                                      50

Problémy s mezilidskými vtahy                            45

Finanční potíže                                                      40

Smrt přítele, přítelkyně                                           40

Konflikty se spolubydlícími nebo sousedy        40

Velký nesoulad v rodině                                       40

Velká změna v osobních zvyklostech                30

Změny v životních podmínkách                          30

Zahájení nebo ukončení zaměstnání                30

Problémy s vedoucím nebo učitelem                 25

Významný osobní úspěch                                               25

Nedostatky v učení                                                25

Závěrečné zkoušky                                                           20

Změna pracovních podmínek                              20

Změna v délce spánku                                         18

Prázdniny, dovolená                                             15

Změny ve stravovacích návycích                                    15

Rodinné setkání                                                      15

Změny v odpočinkových aktivitách                     15

Malé porušení zákona                                          11

Výsledek celkem bodů: ……………….

více než 300 b         - velmi těžký stres 200 – 299 b     - velký stres

100 – 199 b   - normální úroveň stresu 50 – 99 b         - nízká úroveň stresu

0 – 49 b         - nebezpečně nízký stres

 

5. STUDIUM

 

Zaznamenejte si počet odpovědí s jednotlivými body 1 – 5, sečtěte je a (např. 6x odpověď 1, tedy 6x 10)

 

Odpovědi na otázky:

1 = silně souhlasím; 2 = souhlasím; 3 = nevím; 4 = nesouhlasím; 5 = silně nesouhlasím  

 

1. Mám rád/a svoje studium.

2. Samostudiem nových poznatků zlepšuji úroveň svého vzdělání.

3. Studium ve zvoleném oboru je potřebné.

4. Moje studium odpovídá mým schopnostem (mám na víc, nemám na víc).

5. Těším se do školy, škola mě baví.

6. Jsem spokojený/á s poměrem mezi dobou studia a volným časem.

7. Umím si dobře naplánovat studijní vytížení.

8. Moje vědomosti jsou adekvátně oceněny (umím 1, neumím 4)

9. Umím se vypořádat se stresem pramenícím ze studia, žádný stres ze studia nemám.

10. Myslím, že se na studovaný obor hodím.

 

Výsledky: sečíst počet odpovědi se stejným hodnocením

Odpovědi 1 vynásobit 10 = ……..

2     vynásobit 8 = ….   

3     vynásobit 6 = …

4     vynásobit 4 = …

5     vynásobit 2 = …

Celkem: ……………….

100 – 90 výborná úroveň životního stylu v citové oblasti

89 – 80 dobrá úroveň …..

79 – 70 průměrná úroveň ….

69 – 60 zhoršená úroveň ….

… – 59 špatná úroveň ……

 

6. FITNESS

Zaznamenejte si počet odpovědí s jednotlivými body 1 – 5, sečtěte je

(např. 6x odpověď 1, tedy 6x 10)

 

1. Cvičím aerobně (tj. nepřetržitě se 30 min. pohybuji na tepové frekvenci 65 – 80% SF max. 220 – věk

      1 = 5x; 2 = 4x; 3 = 3x; 4 = 2x; 5 = méně než 2x     týdně

2. Moje klidová SF (alespoň po 10 min klidného sezení nebo ležení) je tepů / min.

1 = 40 – 55; 2 = 56 – 69; 3 = 70 – 79; 4 = 80 a více; 5 = nevím

3. Nikdy necvičím příliš mnoho nebo příliš málo. 1 = silně souhlasím; 2 = souhlasím; 3 = nevím;

4 = nesouhlasím; 5 = silně nesouhlasím       

4. Snažím se cvičit v pohodě.

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často;4 = občas; 5 = téměř nikdy       

5. Na začátku každé lekce zařadím vhodné rozcvičení

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často;4 = občas; 5 = téměř nikdy       

6. Na závěr každé lekce, pohybové aktivity zařadím strečink, protahovací cvičení.

      1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často;          4 = občas; 5 = téměř nikdy

7. Doplňuji cvičení chůzí nebo jinou aerobní zátěží.

1 = silně souhlasím; 2 = souhlasím; 3 = nevím; 4 = nesouhlasím; 5 = silně nesouhlasím

8. Spím dostatečně dlouho (8 hod, 1,5 – 2 před půlnocí)

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často; 4 = občas; 5 = téměř nikdy

9. Ve svém pohybovém programu rozvíjím všechny tři základní pohybové schopnosti (vytrvalost sílu, flexibilitu).

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často; 4 = občas; 5 = téměř nikdy

10. Cvičím, i když na to nejsem fyzicky dobře.

1 = téměř vždy; 2 = velmi často; 3 = často; 4 = občas; 5 = téměř nikdy

 

Výsledky: sečíst počet odpovědi se stejným hodnocením

Odpovědi 1 vynásobit 10 = ……..

2     vynásobit 8 = ….   

3     vynásobit 6 = …

4     vynásobit 4 = …

5     vynásobit 2 = …

Celkem: ……………….

100 – 90 výborná úroveň životního stylu v citové oblasti

89 – 80 dobrá úroveň …..

79 – 70 průměrná úroveň ….

69 – 60 zhoršená úroveň ….             … – 59 špatná úroveň ……

 

 

 

TEZE PŘEDNÁŠEK ZDRAVZS

 

ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL

 

 

 

Prevence – primární, sekundární, terciální; 

 

Součástí zdravého životního stylu – základní složky zdravého životního stylu

 

žádnou nelze opomenout nebo preferovat:

-       pozitivní přístup k životu

-       osobní návyky

-       fitness

-       výživa

-       zvládání stresu

 

 

Fyzická (tělesná) zdatnost, předpoklad:

-       přiměřená tělesná hmotnost

-       plně funkční kardiovaskulární systém

-       optimální svalová síla

-       optimální kloubní pohyblivost

-        mění se věkem, pohlavím, …

!!  Lze získat výhradně cílenou pohybovou aktivitou !!

 

Výživa:

-       ovlivněna socioekonomickými podmínkami

-       uspokojení z psychologického hlediska

-       zdroj energie, živin, vitamínů, minerálů

-       strava souhrn všech poživatin a tekutin

 

 

 

 „Ovlivnitelné a neovlivnitelné faktory životního stylu

Zdravotní stav obyvatel ČR“

 

 

 

OVLIVNITELNÉ FAKTORY ŽIVOTNÍHO STYLU

1. Faktory podmiňující zdraví
Ovlivnitelné:                       Neovlivnitelné:        
- životní styl 50%                  - genetika 10-30%
- životní prostředí 10-20%    - věk
- zdravotní péče 10-20%      - pohlaví

Dlouhodobé působení – civilizační onemocnění; mladší věk
Zdlouhavý, asymptomatický průběh, multifaktoriální povahu

Standardizovaný index úmrtnosti v ČR

 

Střední délka života

   - 1989: muži  68,1(-5)   ženy 75,4 (-3,5)

   - 1993: muži  69,3         ženy 76,4

   - 1999: muži  71,5         ženy 78

   -  2005: muži 72,8         ženy 79,1

   -  2011: muži 75            ženy 80,1

         (EU 74,5/80 let)                (EU 81/85 let)            

         

1. ŽIVOTNÍ STYL 50 – 60 %

 

1. Kuřáctví  - 30% všech nádorových onemocnění (z toho 80-90% rakovina plic)

                   - 25% srdeční infarkt

                   - 75% chronická onemocnění průdušek

 

Nepříznivý trend u mladé generace 18-24 let 42% (1985 - 31%, 1990 - 36%)

Stoupl počet žen s rakovinou plic
r. 2000: 10 žen/100 000 obyvatel
r. 2010: 30 žen/100 000 obyvatel a počet se zvyšuje
U mužů je výskyt nižší
r . 2000: 100 mužů/100 000 obyvatel
r.  2010:   78 mužů/100 000 obyvatel

 

Nejčastější nádorovou příčinou smrti je karcinom plic (34%).
Nádorové onemocnění plic u žen 11%, u mužů 20%.
Rakovina plic je i přes veškeré úspěchy v léčbě stále nádorem s nejvyšší úmrtností.
Ročně nově onemocní 6200 lidí; 80% z nich zemře!!!

 

2. Energeticky nepřiměřená a nevhodně složená strava

- srdečně cévní choroby, zhoubné nádory,obezita, cukrovka,…

- vysoká spotřeba tuků, nedostatečná konzumace zeleniny a ovoce, nadměrné solení

- pitný režim

 

Zlepšení, žádoucí úrovně ještě nedosaženo!

 

3. Nízká pohybová aktivita - hipokeneze

 

- snížená funkční zdatnost, odolnost organismu, psychická výkonnost

- zvyšuje nemocnost srdečně cévní, obezitu, pohybového ústrojí

 

4. Nadměrná psychická zátěž

- podíl na vzniku chronických neinfekčních nemocí a neuróz

 

5.

Nadměrná konzumace alkoholu

- poškození zdraví, dopady sociální a ekonomické

 

 

 

- přípustné denní množství alkoholu (0,5 l 100 pivo, 0,2 l vína, NE tvrdý alkohol)

 

6. Drogové závislosti

- první kontakt s drogou 13 – 16 let

 

7. Nevhodné sexuální chování

- narůstající problém (nízký věk)

- promiskuita, antikoncepce

- pohlavní choroby, HIV / AIDS

 

 

 

 

 


2
. ŽIVOTNÍ A Pracovní prostředí 10-20%

 

Znečišťování ovzduší, vody půdy, potravin – znečištění dopravou

Chemizace prostředí

Zdraví škodlivé fyzikální faktory – hluk, záření

 

Kontrola hygienickou službou

Limity dané zákony – rizikové příplatky

777

3. Zdravotní péče 10-20%

Nedostatečné preventivní zaměření

Pozdní diagnostika a léčení

 

Náprava: včasné vyhledávání a léčení

Základní programy zdravotní péče (kardiovaskulární, onkologický, geriatrický, rehabilitační)

 

Problémy ovlivňující podporu a ochranu zdraví

Základní překážky:

 1. Nedostatečná reflexe a chybějící diskuse o stavu národního zdraví

 2. Zveřejňování informaci o faktickém stavu vývoji zdravotního stavu obyvatel ČR, malá angažovanost

    politiků a aktivizace občanů

 3. Delegování problematiky zdraví: „…za zdraví mohou zdravotníci…“

    (ostatní sektory se spoluúčasti zříkají)

 

 4.

 

Pasivní postoj k vlastnímu zdraví

     - nezájem občanů o péči o vlastní zdraví

     - přehnaný důraz na negativní vlivy zevního prostředí

  - chápání zdraví jako cílové hodnoty, ne jako sociální či ekonomické úspěšnosti

 

 

 

Zdravotní stav obyvatel ČR

Do popředí chronické neinfekční nemoci – civilizační onemocnění (1/3 zjištěných onemocnění, mladší věk), se významně podílejí rizikové faktory

1. místo KVO (ICHS, hypertenze),

2. místo nádorová onemocnění

3.  Metabolická onemocnění (obezita, diabetes II.typu)

 Onemocnění duševní a nervová

http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/manual/Manual%20souhrn-6.pdf.

 

 

Růst chronických onemocnění u dětí předškolního a školního věku

 

 

 

 

 

Zhoubné novotvary – nárůst o 80%

  - u mužů: průdušky, plíce     - u žen: prs

 

 

Úrazy a otravy – 7- 8% všech úmrtí

  - děti, školní mládež

  - 15 - 24 let ženy 57%, muži 72%

  - doprava, pracovní prostředí, sport, domácnost, volný čas

 

Národní program zdraví

:

Zásady a cíle:

1. Zdraví patří k prioritním hodnotám

2. Zdraví závisí především na podmínkách každodenního života

3. Cena zdraví musí být zahrnuta do ekonomického uvažování

4. Východiskem je svobodné a odpovědné jednání informovaného

    občana

 

 

Výchova a vzdělávání

  1. Potřeba vzdělávání – skutečná problematika zdraví není ani odborníky ani veřejností reflektována
  2. Orientace vzdělání – zaměřena na veřejnost, lékaře, úředníky, učitele
  3. Formy vzdělání – kurzy, školení, učebnice …
  4. Instituce vzdělávání – LF, PdF, SZÚ …

 

 

„NEINFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ HROMADNÉHO VÝSKYTU (CIVILIZAČNÍ CHOROBY)“

 

PŘÍČINY:

        úbytek fyzicky namáhavé práce

        převaha sedavého způsobu života

        hypokineze

        nevhodné stravovací návyky

        stres

        konzumní přístup k životu

 

DŮSLEDKY:

        převaha úmrtí na civilizační choroby

        snížená střední délka života

        stoupající procento onemocnění

        snížení věku onemocnění

VÝCHODISKA:

        pozitivní přístup k životu

        zvládání stresu

        osobní návyky

        správná výživa

        vhodná pohybová aktivita

 

 

 

1. Kardiovaskulární onemocnění - souhrnné označení pro onemocnění koronárních, mozkových a periferních tepen (

ICHS, angína pectoris, infarkt myokardu, mozková mrtvice).

Nejčastější příčinou úmrtí (40% EU, v ČR 1. místo).

příčina: ateroskleróza (ztlušťování stěn artérií ukládáním lipidů)

 

 

následek: snížená průchodnost artérií

Rizikové faktory pro vznik: věk, pohlaví, rodinná anamnéza, kouření cigaret, vysoká hladina cholesterolu, vysoký krevní tlak, diabetes mellitus, nedostatečná PA

 

 

 

 

 

 

 

2. Hypertenze -    normální tlak   TK        120/80

                             hraniční                130-139/89

                             hypertenze                  140/90-95

-

  primární hypertenze (esenciální, idiopatická)

-  sekundární hypertenze

 

Hlavní rizikový faktor aterosklerózy

Rizikové faktory pro vznik: vysoký příjem sodíku, alkohol, obezita, nedostatečná PA

 

Zvýšení rizika: kouření, glykémie, cholesterolémie

 

 

3. Hypercholesterolemie

 

 

 

 

 - vysoký obsah cholesterolu v krvi nad 5 mmol/l, základní indikátor rizika KVO, celkový cholesterol, HDL, LDL, VLDL, zvýšená hladina HDL protektivní účinek nad 1,6 mmol/l

 

Rizikové faktory pro vznik: strava s vysokým obsahem živočiši. tuku, kouření, nízká PA

 

4. Diabetes mellitus: chronická hyperglykémie 7,8 mmol/l (porucha metabolismu) 

 

-Typ I. nedostatek inzulínu - destrukce pankreatických buněk

 

-Typ II. inzulínová rezistence - porucha vylučování inzulínu pankreatem, příčina obezita (92% DM II.typ

 

Rizikové faktory pro DM II typ: rodinná anamnéza, obezita, vysoký obsah tuku v potravě, nedostatečná PA,

 

5. Obezita: -nadměrná kumulace tukové tkáně (30% dospělé populace)

BMI = 30 kg/m2   (výpočet hmotnost (kg) : výška m2)

Rozložení tukové tkáně: výpočet z měření pasu

androidní (abdominální, mužská, jablko) x gynoidní (gluteální, ženská, hruška)

WHR – zdravotní riziko více než: muži > 0,95 ženy > 0,85

Obvod pasu - zvýšené riziko, více než: muži 94, ženy 80 cm

                      - vysoké riziko, více než: muži 102, ženy 88 cm 

Příčiny:

 nadměrný příjem energie potravou, nedostatečná PA, rodinná anamnéza

Důsledky:

 hypertenze, hypercholesterolemie, KVO, NIDDM, ortopedické problémy

 

Prevence civilizačních chorob:

        vhodná strava

        vhodná pohybová aktivita

        omezení kouření a alkoholu

 

 

 

„Základní ukazatelé zdraví a fyzické zdatnosti“

 

„Lékařské vyšetření“ „Motorické testy“

 

 

Popis úrovně zdraví

 

clip_image001přímí ukazatelé – úmrtnost, nemocnost, výsledky cílených šetření

 

clip_image001 žádný z ukazatelů zdravotního stavu obyvatelstva nevypovídá o zdraví komplexně

 

 

Faktory určující zdraví

 

clip_image001Individuální vlastnosti člověka (vrozená dispozice ke zdraví či nemoci, způsob   

   života)

 

clip_image001Společenský činitel (léčení, ochrana před infekcemi, úrazy, vzdělání v oblasti,

    podmínky pro uchování zdraví)

 

clip_image001Životní prostředí (znečištění, živelné pohromy,…)

 

 

 

Základní ukazatelé zdraví jednotlivce

 

- přiměřená tělesná hmotnost

- přiměřená funkční zdatnost

- normální hodnoty fyziologických parametrů

- normální hodnoty biochemických parametrů

- nepřítomnost obtíží pohybového aparátu

 

 

Fyzická zdatnost

 

Týká se: vytrvalostní (aerobní), síly, pohyblivosti (flexibilita)

 

 

 Předpokladem je optimální tělesná hmotnost

 

 

Lékařské vyšetření

 

Pro zjištění úrovně fyzické zdatnosti:

 

- ergometrické vyšetření

- spiroergometrické vyšetření

Motorické testy

clip_image001 k orientačnímu zjištění aktuální fyzické zdatnosti nebo jednotlivých pohybových schopností

 

clip_image001 testové baterie

 

clip_image001„Kondiční testy 12 x 12“, „Unifit 

clip_image001 hodnocení dle věku, pohlaví

clip_image001 nevypovídají o celkové fyzické zdatnosti ve vztahu ke zdraví.

           

1. Vytrvalostní

clip_image001   Ruffierův test

Popis testu:

   - 30 dřepů za 30 s

   - měření TF : TF1  -  klidová   TF2  -  ihned po dokončení  TF3   - 1 min po dokončení

  

Výsledek je index dle vzorce:          (TF1+TF2+TF3) – 200

10

index                      zdatnost

 

clip_image001nižší a rovna 0    : výborná zdatnost

clip_image001  0,1  -   5            : velmi dobrá zdatnost

clip_image001  5,1  -  10           : průměrná zdatnost

clip_image00110,1  -  15           : podprůměrná zdatnost

clip_image00115,1  -  více         : nedostatečná zdatnost

 

 

 

clip_image001   Legerův test

Popis testu: - člunkový běh na vzdálenost 20 m dle zvukového signálu (originální zvuková nahrávka)

                    - vzdálenost zůstává, časový limit se zkracuje

Hodnocení:  - 2x  opakovaně nedosažení mety = ukončení testu

                    -  výsledek dle dosaženého časového úseku

 

clip_image001   Kaschův step-test

Popis testu:

   - výstupy na 30 cm vysokou podložku

                      - doba výstupu 3 min (metronom,24/min)

                      - měření SF  1 min po výstupu

 

Hodnocení: ze SF/min dle tabulek

 

 

clip_image00112 minutový běh

Popis testu: - dosažená vzdálenost za 12 min (během)

 

 

 

 

 

Hodnocení: dle tabulek (věk, pohlaví)

 

2. Svalové síly

 

Testy podle jednotlivých svalových skupin:

-břišní svalstvo (opakované lehy-sedy)

 

- horní končetiny (opakované výmyky, kliky, šplh, výdrž ve shybu, odhod medicinbalu)

- dolní končetiny (skok daleký z místa, výskok s dosahem)

- komplexní test („angličák“)

- obratnost a pohyblivost (cvičení s tyčí)

Tyto testy vhodné pro sport, dle potřeby daného sportu, do školní TV na zjištění zvyšování zdatnosti.

 

3.

Pohyblivosti

 

Testy úrovně protažení posturálních svalů:

  - prsní svalstvo

  - čtyřhranný sval bederní

  - vzpřimovače páteře

  - svalstvo dolních končetin

  - šíjové svalstvo 

Pro obecnou populaci testy dle fyziologického rozsahu pohybu, pro sportovce dle potřeby daného sportu (zjišťování úrovně hypermobility).

 

 

 

 „PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ - STRES“

Základní složky:

1. Stresový faktor – činitel (okolnosti způsobující stres)

2. Reakce na stres – odpověď na stresové faktory

 

Okolnosti způsobující stres  - vnější zdroje

• traumatické zážitky

• stresující události

• každodenní frustrace

• sociální podmínky

• nadměrný hluk, životní prostor, osobní prostor

 

Okolnosti způsobující stres - vnitřní zdroje

• rozhodování s více volbami

• spěch

• nejistota z budoucnosti

• nekontrolovatelné události

 

Okolnosti způsobující stres - člověk

Lidská osobnost – typ „A“ – vysoké riziko        typ „B“ – nízké riziko                       

„A“

- celkové chování – neustále v pohybu, netrpělivost, napjatý výraz, hlučný smích, ambicióznost,

                                soutěživost, stěžuje si

 - řeč – hlasitá, rychlá, výrazná gestikulace, okamžité odpovědi, přerušování řeči druhých,

             urychlení řeči

„B“  

- celkové chovánímírný pohyb, klid, uvolněný výraz, jemný smích, spokojenost s postavením,

                                nesoutěživý,  nestěžuje si

- řeč – pomalá, tichá, jednotvárná, klidný projev i gestikulace, odpověď s rozvahou, obsáhlá

           odpověď, naslouchá, neskáče do řeči

 

Fáze stresu

1. Fáze varovná – stresový faktor je přítomen

2. Fáze odolávání – frustrace, ztráta energie,snížení produktivity

3. Fáze vyčerpání – únava, stav úzkosti, deprese

Naprostá nepřítomnost či nadměrná přítomnost stresu způsobuje smrt

 

Vztah stres a výkon

1. Nepřítomnost stresu – nízký výkon

2. Přiměřený stres – optimální výkon

3. Přemíra stresu – výkonnost dobrá s klesající tendencí

4. Nejvyšší úroveň stresu – velice nízký výkon

Neexistuje norma – individuální rozdíly“

 

Fyziologické reakce

Varovné signály organismu – příprava na „útok“ nebo „útěk“

• zvýšená produkce některých hormonů

• zrychlení srdeční frekvence, dechu

• zvýšení hladiny glukózy a červených krvinek

• zvýšená citlivost všech smyslů

• utlumení nepotřebných tělesných funkcí

 

Psychologické reakce

Symptomy duševního stresu: ztráta intelektuální kapacity, popudlivost, nespavost, úzkost, potlačení sexuální touhy, deprese

Změny v oblasti:

• poznávací (myšlenky, představy)

• citové (pocity, emoce)

• sociální (vztahy, chování)

 

Stres – frustrace

• příčiny – vnější (sociální, fyzické), vnitřní

• reakce – tvrdohlavost, agresivita, vyhýbavé chování, ústup

• překonání – analýza stavu, přizpůsobení se, rozhodnost a trpělivost

• prevence – plánování činnosti, předvídání, dostatek času na vše

 

Stres – deprese

• příznaky – emoční labilita, nespavost, únava, pocit méněcennosti, pocit viny, ztráta chuti k

                    jídlu, rozčarování, myšlenky na smrt

• reakce – depresivní nálada, smutek, nezájem, nedostatek fyzické síly

• překonání a prevence – příjemné prostředí, relaxace, stálá činnost, plánování, zájem o druhé,

                                          radost, smích, naděje do budoucnosti

 

Psychosomatické nemoci

Úzká souvislost mezi stresem a imunitním systémem.

Nemoci :

• dermatologické

• svalové

• dýchací

• pohlavní a močové ústrojí

• endokrinní

• nervové

• oční

 

Duševní zdraví - obtížná hranice mezi zdravím a nemocí

• spokojenost sama se sebou

• dobré vztahy s druhými lidmi

• schopnost řešit každodenní problémy

 

Stres v průběhu života

Změna stresových faktorů, generační stres, „vývojový stres“

Narození

Stres:

• přechod z prostředí uvnitř těla do vnějšího světa

• bezbrannost

• omezené smyslové vnímání

• plná závislost na dospělých (jídlo, čistota, vztah)

 

Ranné dětství (do 2 let)

Stres:

• závislost na dospělých

• neustálé učení se (řeč, vztahy k rodičům a členům rodiny)

• nárůst emocí

 

Předškolní věk (3 – 5 let)

Stres:

• zdokonalování se v řeči

• vytváření trvalých vztahů se sourozenci a dětmi

• samostatnost

• učení se etickým normám chování

• křehká psychika

 

Mladší školní věk (6 – 12let)

Stres:

• problémy s učením

• nárůst vědomí vlastní hodnoty

• tlak ze strany vrstevníků a party, rodičů, učitelů

• emocionální nerovnováha (úzkost, fobie, deprese)

• nebezpečí sexuálního zneužití

 

Puberta a dospívání (12 – 18 let) - změny fyziologické, psychologické, sociální

Stres:

studijní problémy, volba povolání

• konflikty s rodiči, dospělými … tlak vrstevníků

• větší odpovědnost

• drogy, alkohol, … silné sexuální touhy

Mnoho požadavků, málo pochopení – sklon k depresím, sebevraždě

 

Mládí a dospělost (do 35 – 40 let)

Stres:

• začátek pracovní kariéry

• dokončení vzdělání

• intimní vztahy

• manželství, plánování rodiny, rodičovství

• profesionální růst

• nezaměstnanost

 

Střední věk (40 – 65 let)

Z hlediska stresu nejrizikovější období (srdeční infarkty, mozkové mrtvice, další onemocnění)

Stres:

zaměstnání a práce

• nezaměstnanost

• problémy s dospívajícími dětmi, stárnoucí rodiče

• zdravotní problémy

 

Seniorský věk

Stres:

ukončení pracovního poměru

• nižší příjem

• zdravotní problémy

• všeobecný úbytek schopností

• nedostatek aktivity

• ztráta blízké osoby, osamělost, vyrovnání se se smrtí

 

JAK PŘEDCHÁZET STRESU

Pohybový program         Pravidelné cvičení         Odpočinek                 Strava a pitný režim

Pobyt v přírodě               Zájmy, koníčky              Přátelé

 

 

 „výživa, NadvÁha, obezita, Anorexie, bulimie“

 

Výživa a civilizační onemocnění

·         Příčina:

-          nadměrný energetický příjem, vysoký příjem tuků s převahou živočišných, cholesterolu, rafinovaného cukru, soli, alkoholu

-          nedostatek polyenových mastných kyselin, komplexních sacharidů a vlákniny, vitamínů, minerálů

·         Důsledek:

-          živočišné tuky a cholesterol zvyšují hladinu cholesterolu, podíl na vzniku aterosklerózy a jejích orgánových projevů (ICHS srdce a cév – infarkt, mozková příhoda)

-          vysoký energetický příjem, vysoký příjem živočišných tuků a nízký příjem vlákniny – karcinom tlustého střeva, rekta

-          vysoký příjem soli – hypertenze, karcinom žaludku

-          nadměrný energetický příjem – obezita (rizikový faktor dalších civilizačních onemocnění, ortopedických problémů)

Poruchy výživy

·         Nadbytek:

-          obezita (typy, rizikový faktor, zdravotní komplikace)

·         Změny příjmu:

-          mentální anorexie (psychogenní podmíněnost, příznaky, důsledky, zdravotní obtíže, psychické problémy)

-          mentální bulimie (přejídání, pokračování anorexie, příznaky stejné)

 

Množství a skladba

·         Nedostatečnost základních živin, vitamínů, minerálů – chronická podvýživa

-          chudokrevnost (deficit železa)

-          osteoporóza (vápník)

-          struma (jód)

-          šeroslepost (vitamín A)

-          kurděje (vitamin C)

-          křivice (vitamín D)

·         Nevhodná skladba stravy, nadbytek tuků a cukrů – nadváha, obezita

-          srdečně-cévní onemocnění

-          nádorová onemocnění

-          diabetes

·         Pyramida zdravé výživy – ideální složení každodenní stravy, množství vyjádřené v porcích:

-          mléčné výrobky (2-5)                - maso, vejce, ryby, drůbež  (1-3)

-          zelenina (3-5)                            - ovoce (2-4)

-          obiloviny, těstoviny, rýže, pečivo, luštěniny, ořechy (5-9)

·         Pitný režim

-          množství denně 2 – 2,5 l

-          rovnoměrný přísun

-          vody, minerálky, čaj

 

 „Charakteristika fitness“

 

Fitness - tělesná zdatnost

- schopnost těla efektivně fungovat s optimální účinností a hospodárností

- lze získat výhradně a jen pohybovou (tělesnou) aktivitou

 

Fitness - pět součástí, všechny souvisí se zdravím

- složení těla

- kardiorespirační vytrvalost

- svalová síla

- svalová vytrvalost

- kloubní pohyblivost

     

Fitness - složení těla

clip_image001množství tuku a ostatní tělesné hmoty (kosti, svaly, orgány, tělní tekutiny)

clip_image001důležitější je podíl podkožního tuku než celková hmotnost

clip_image001optimální procento podkožního tuku

   ženy : 15 – 18 %

   muži :   9 – 12 %

 

Fitness  - kardiorespirační vytrvalost (aerobní vytrvalost)

clip_image001nejdůležitější součást fitness

clip_image001schopnost přenášet živiny, kyslík a odstraňovat zplodiny z těla

clip_image001týká se funkcí srdce, cév, plic

clip_image001podílí se na redukci rizikových faktorů civilizačních onemocnění

 

Fitness - svalová síla (schopnost svalu vydat maximální sílu proti odporu)

clip_image001vysoká intenzita, krátká doba výkonu zvětšování svalové hmoty

 

Fitness - svalová vytrvalost

schopnost svalu opakovaně vydávat sílu proti odporu nebo  vydržet ve svalové kontrakci

clip_image001provádět dlouhodobě, nižší intenzitou

clip_image001posilování s malými činkami, s hmotností vlastního těla

clip_image001zpevnění svalů, formování postavy

 

Fitness  - kloubní pohyblivost

clip_image001flexibilita

clip_image001souvisí s protažením svalů

clip_image001fyziologická norma kloubní pohyblivosti

clip_image001snížená pohyblivost = zdravotní problémy pohybového aparátu

 

Zlepšení úrovně zdatnosti  p o u z e,  j e d i n ě,  v ý h r a d n ě

-aerobním cvičením  

-silovým cvičením

-protahovacím cvičením

 

Aerobní cvičení

clip_image001vytrvalostní charakter

clip_image001dostatečný přívod kyslíku po celou dobu

clip_image001doba trvání nejméně 12 minut

clip_image001zapojení velkého počtu svalových skupin

clip_image001nízká – submaximální intenzita

 

Aerobní cvičení

clip_image001aerobní pásmo 60 – 90% SFmax

clip_image001stanoví se vyšetřením, výpočtem

clip_image001výpočet:  (220 – věk) . 0,6     (220 – věk) . 0,9       nebo        190 – věk

 

  Chůze, jogging, běh, kolo, bruslení, lyžování, plavání, veslování, sportovní hry, aerobik

 

Posilování

clip_image001důležité pro zpevnění a sílu svalů (držení těla, pohyb)

clip_image001zdravotní hledisko – posilování fázických svalů

clip_image001estetické hledisko – zvětšování objemu, rýsování, zpevňování

clip_image001hypertrofie, atrofie svalů

Kondiční kulturistika, kalanetika, pilates, kruhový trénink, posilovací stroje, silové sporty, funkční fitness, core trénink, poledance, …

 

Protahovací cvičení

clip_image001nutné pro zachování pohyblivosti kloubů a fyziologické normy rozsahu pohybu

clip_image001souvisí se správným držením těla (posturální svaly)

clip_image001strečink, pozdrav slunci, jógová cvičení, zdravotní gymnastika

 

 

„význam pohybu a věk

 

clip_image001 sport (rekreační, výkonnostní, vrcholový)

clip_image001 tělesná výchova (školní předmět)

clip_image001 pohybová rekreace (pohyb pro zdraví

 

Význam pohybu

Pohyb působí na vývoj a vývoj působí na pohyb.

clip_image001 ovlivňuje všechny vývojové etapy jedince

clip_image001 ontogenezi spolurozhoduje o utváření jedince v dospělosti a v období     

    regresivních změn

clip_image001 podílí se na tvorbě aktivního zdraví, nemocnosti, výkonnosti

clip_image001 hlavní stimulátor mentálních funkcí

 

Pohybová aktivita a věk

clip_image001 Kojenecký – základní pohybové vazby, pohyb odrazem stupně zrání organismu

clip_image001 Batolete – chůze, vysoká potřeba pohybu, spontánní a řízený pohyb

clip_image001 Předškolní  – běh, vysoká potřeba pohybu, napodobování, preference  dynamického pohybu

                            před statickým, laxnost vazivového aparátu

clip_image001 Mladší školní – zůstává vysoká potřeba pohybu (čas školy = čas pohybu)

- střídání pohybových činností

- až ke konci období začátek sportovního tréninku

- aktivity rychlostní a rychlostně silové, obratnostní, dynamická síla, prvky vytrvalosti

clip_image001 Starší školní - puberta, postpubertální etapa

- zvýšení svalové síly, ne pevnost šlach a vazů, kostní zrání

- vysoká potřeba pohybu, aktivního odpočinku

- omezit riziko jednostranného zatížení (hypertrofie)

clip_image001 Dorostový (adolescence)

 - vytvoření potřeby pohybu

 - vzniká hypomobilita

 - formy pohybu odrážet fyziologický a biologický vývoj

 - u chlapců přeceňování schopností

clip_image001 Dospělost

 - dětství rozhodlo o pohybových projevech v dospělosti

 - napomáhá k udržování funkcí orgánů  i organismu jako celku

 - regenerace pracovní síly, utváření aktivního zdraví

 - PA součástí denního režimu

PA v dospělosti jsou efektivní, jestliže odpovídají:

- věku, zdravotnímu stavu, PA v předcházejícím období, charakteru povolání

- začátek a konec PA probíhat pozvolna

- náhlé ukončení sportovní kariéry – riziko

clip_image001Seniorský

 - prevence onemocnění, oddálení nástupu regresních procesů

 - ovlivnění psychiky a denního režimu

 - nebezpečí lokálního a celkového přetížení (ještě nejsem starý)

 - vytrvalost a dynamická síla (udržení funkce a kondice)

 

S přibývajícími roky se snižují pohybové schopnosti - PA tento proces zpomaluje.                        

Potřeba pohybu trvá celý život, mění se pouze jeho kvalita a kvantita.

 

 „Vhodná pohybová aktivita“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vhodná pohybová aktivita

 

 

   Příznivě působí na systém:

   - srdečně-cévní (snižuje SF

,omezuje riziko srdečních chorob,

udržuje v normě TK)

   - svalově-kosterní (zvětšuje svalovou sílu)

   - imunitní a na psychiku (zlepšuje funkci imunitního systému, odstraňuje stavy deprese a   

     úzkosti

 

 

Nevhodná pohybová aktivita - nadměrná

 

- zvýšení TKd

- zvyšuje SFklid

- zvyšuje riziko srdečních poruch

- způsobuje zranění v důsledku únavy

- zhoršuje funkci imunitního systému

- navozuje celkovou apatii a depresi

 

 

Pohybová aktivita a denní doba

 

clip_image001 individuální záležitost

clip_image001 okolnosti – věk, zaměstnání, povaha, možnosti

clip_image001 ráno – malá zásoba energie, ztuhlé svaly      

clip_image001 poledne – kombinace oběd a pohyb

clip_image001večer – únava, kombinace večeře a pohyb, obtížné usínání

clip_image001 dopoledne, odpoledne, navečer

 

 

Kde cvičit?

 

clip_image001 příroda

clip_image001 tělocvična, fitcentrum

clip_image001 doma

Každé má své výhody a nevýhody.

 

 

 

Pohybová aktivita  - horké prostředí

clip_image001 horko větší zátěž pro organismus než chlad

clip_image001 větší nároky především na tělní tekutiny, ledviny, srdce

clip_image001 dehydratace – přehřátí organismu

clip_image001 následek – únava, podrážděnost, bolest hlavy, svalová slabost, svalové křeče

clip_image001 prevence – cvičit?, vhodné oblečení, hodně tekuti, menší intenzita

                                 - chladné prostředí

clip_image001 zhoršení potíží u nemocných s ICHS

clip_image001 zvýšení incidence srdečního infarktu

clip_image001 druh cvičení

clip_image001 zimní sporty

clip_image001 plavání ve studené vodě

clip_image001 otužování

 

 

 

 

 

 

Pohybová aktivita - strava a

tekutiny

 

clip_image001 při pohybové aktivitě nutná pravidelná strava (alespoň 3krát denně)

clip_image001 po jídle alespoň hodinu necvičit (záleží na vydatnosti potravy)

clip_image001 hypoglykémie při cvičení (doplnit cukr)

 po intenzivním cvičení doplnit nejprve cukry

clip_image001 dodržovat přísun živin, vitamínů, minerálů

clip_image001 pocení – ochlazení organismu

clip_image001 odpařování vody z těla (voda, sůl, močovina), žádný tuk, toxické látky, minerály!!!

clip_image001doplňovat tekutiny během cvičení

   (vody, sportovní nápoje, minerálky,čaj,džus)

 

 

 

 „Pohybová aktivita  -  objem, struktura, intenzita, frekvence“

 

1.   DRUH POHYBOVÉ AKTIVITY (struktura) - výběr prostředků a forem činností

Je ovlivňována: zájmem

                          úrovní pohybových schopností a dovedností,

                          věkem

                          zdravotním stavem

                          aktuální fyzickou zdatností

                          zaměstnání

                          možnostmi

 

Základní pohybové schopnosti 

- obratnost – pohyblivost, protažení svalů   

- rychlost

- síla – svalová síla

- vytrvalost – aerobní kapacita

 

 Poměr struktury pohybové aktivity: 50% vytrvalost 30% síla 20% obratnost

 

2. OBJEM POHYBOVÉ AKTIVITY

- udáván v různých objemových ukazatelích (množství energie, METs, čas)

Množství energie:

- energetický výdej závisí na tělesné hmotnosti, pohlaví, věku, trénovanosti

  Optimální výdej (sedavý způsob života):

- podprahový efekt<  5 000 kJ/týden

- rozvíjející efekt 9 – 19 000 kJ/týden

Objem – energie

Množství energie na kg hmotnosti:

- denní výdej pro dospělé: 13  -  17  kJ.kg-1

- denní výdej pro děti     :  25  -  33  kJ.kg-1

Odhad energetické náročnosti pohybové činnosti dle tabulek

- sportovní aktivity

- pracovní činnosti 

 

Objem – METs - násobek zvýšení energetického výdeje při zátěži oproti klidovému stavu v sedě

1 MET = energetický ekvivalent klidové spotřeby kyslíku

Vyhodnocení náročnosti pohybové činnosti dle  tabulek.

 

Objem – čas

pohybové aktivity dle věku za týden

- předškolní děti 14 – 16 hod. (spontánní)

- školní věk (ZŠ)  8 -  10 hod. (spontánní a řízená)

- školní věk (SŠ)  6 -   8 hod. (řízená a individuální)

- dospělost           4 -   6 hod. (individuální, 1/3 vytrvalost)

                                          

pohybové aktivity dle věku za den

- ml. školní věk  3 –   4 hod.  (21 - 28 týdně)    

- st. školní věk   2 –   3 hod.  (14 - 21 týdně)

- dospělý          20 – 30 min.  (2,3 - 3,5 týdně)

 

 

3. INTENZITA POHYBOVÉ AKTIVITY - aerobní zdatnost

- dána velikostí zatížení oběhové soustavy, kritériem hodnoty SF, VO2max

- ovlivněna : cílem

                     věkem

                     strukturou

                     zdravotním stavem

                     aktuální fyzickou zdatností

- stanovení – měření, výpočet

 

Pohybové aktivity podle rozpětí SF: nízká, střední, submaximální, maximální (35 – 90% Sfmax)

- orientační výpočet:    190 – věk    NEBO  (220 – věk) . 0,35  a  0,9 

- pohybové aktivity podle rozpětí VO2max ( 50 – 85 % VO2max )

 

Nízká intenzita  (35-59% SFmax  30-49% VO2max)

- podprahový efekt

- nabídka – jóga, relaxace, kalanetika, tai-chi, vycházková chůze, cyklistika, strečink, zdravotní

                   gymnastika,

- cíl – uvolnění, pohyblivost

- vhodné pro začátečníky, seniory, nemocné, rekonvalescenty

 

Střední intenzita   (60-80% SFmax    50-75% VO2max)

- udržovací efekt

- nabídka – chůze, jogging, cyklistika, rotoped, nízký aerobik, kondiční kulturistika, plavání,

                  rekreační sportovní hry, bruslení, lyžování

- cíl – udržení dané fyzické zdatnosti

- startovací program

- pro snižování hmotnosti SF okolo 120 tepů

 

Submaximální intenzita (80-90% SFmax      75-90% VO2max)

- rozvíjející efekt

- nabídka – běh, orientační běh, kolo, plavání, sportovní hry, bruslení, lyžování v těžkém terénu,

                   kruhový trénink, stepaerobik, aquaerobik

- cíl – zlepšení aerobní zdatnosti

- pro zdravé jedince mladšího a středního věku, trénovaní senioři

 

Maximální intenzita (nad 90% SFmax        nad 85% VO2max)

- pro rekreační pohybové aktivity nevhodná - anaerobní zóna

- pro sportovní trénink (nutná vhodná kompenzace)

 

Jakou intenzitu PA zvolit?

- kritérium volby – cíl pohybové aktivity

- startovací program – nízká či střední po dobu 8 – 10 týdnů

- udržení aerobní zdatnosti – střední či submaximální (spodní hodnoty)

- zvýšení aerobní zdatnosti (podle aktuální zdatnosti, zdravotního stavu, věku), nízká až submaximální

 

Frekvence pohybové aktivity

- vztahována k týdenní četnosti

„….cvičení 1krát týdně nemá z fyziologického hlediska zdravotní význam….“

- minimální     2krát týdně  60 min.

- optimální      3krát týdně  40 min.

- ideální          denně 15 – 20 min.