Zde naleznete aktuální informace: Informace, výsledky testů, aktuální
pokyny ke kurzům aj.
STUDENTI TV: NEMÁTE CHUŤ SE ZAPOJIT DO
ZAJÍMAVÉHO PROJEKTU?
http://wp.ride2scool.org/o-projektu/
Ride2sCool je projekt
zaměřený na zkvalitnění a zpřístupnění možnosti dopravy do školy na kole pro
děti ve věkovém rozmezí 6 – 14 let, který aktivně
zapojuje vysokoškolské studenty jako průvodce a ochránce dětí v rámci jejich
cesty do školy.
Zájemci mě
mohou kontaktovat a pokusíme se společně udělat první krok…
CYKLOKURZ 2024 (aktualizováno
22.2.2024)
Termín: 3.-7.6.2024
Cíl: Získání základních teoretických
vědomostí a dovedností z oblasti letních sportů a pobytu v přírodě, cykloturistiky,
lanových aktivit, orientačního běhu a přírodních vícebojů, teambuidingových
aktivit a dalších novějších/méně tradičních činností s důrazem na metodiku,
organizaci a bezpečnost při těchto aktivitách. Absolvovat závody ve vybraných
aktivitách. Vyzkoušet si nocování v přírodě. Přispět ke zvýšení fyzické
kondice. V praxi si osvojit zásady pohybu družstva na cyklistickém výletě vč.
přípravy časového harmonogramu akce, dopravních pravidel pro cyklisty, péče o
kolo, zásady vhodné výživy při cyklistickém výletě, podstatné cyklistické
zručnosti apod. Vyzkoušet si řízení a organizaci drobných aktivit v přírodě
(les, louka aj.).
(Obsah kurzu se může měnit v závislosti na lokalitě konání
kurzu, klimatických podmínkách, vstupních dovednostech studentů aj.)
Lektorský sbor: PhDr. Ivan Růžička, PhD, doc. Mgr.
Adrian Agricola, PhD.
Tel. kontakt
v průběhu kurzu: 605127963 (uložte si do svých mobilních telefonů)
ZÁVAZNÉ PŘIHLÁŠKY A PLATBY:
dle pokynů pí referentky (dodržte termíny pro přihlášení!)
Seznamte se pečlivě
s „Pravidly kurzovní výuky“ (viz níže) a samozřejmě s následujícími
informacemi:
SRAZ A ZAHÁJENÍ KURZU
(dochvilnost):
Pondělí 3. 6. 2024
v 10:00 h na místě
kurzu v RZ Tesla Horní Bradlo (poblíž
nádrže Seč)!
VENKOVNÍ ZAHRÁDKA PŘED VENKOVNÍM BUFETEM,
POPŘ. VENKOVNÍ BUFET NEBO JÍDELNA V HLAVNÍ BUDOVĚ při nepřízni počasí
apod.
DOPRAVA: individuální
– vlastním autem
(možnost parkování v areálu), vlak + dojezd cyklo,
apod.
Rámcový program: Cykloturistika v rozličných
organizačních formách, orientační aktivity (práce s mapou, orientace v terénu,
orientační běh aj), lanové aktivity (lanový park, les), hry v přírodě,
teambuildingové aktivity, základy golfu aj. + teorie: přednášky k tématice
kurzu (cyklo, OB); společenský večer; nocování v přírodě apod.
DALŠÍ PŘEDPOKLÁDANÉ PLATBY NA KURZU (peníze sebou, mějte drobné!): do cca 600,- Kč:
Lekce
základů golfu: platba cca 200,- Kč
v hotovosti na místě aktivit (golfové hřiště), + příp. osobní vstupy do pamětihodností
apod. + osobní nákupy (obědy, pitný režim – v blízkosti prodejna, přímo
v areálu zpravidla otevřené malé občerstvení aj.)
Pozn. Na kurzu může být
plošně vybírán případný menší doplatek za kurz v případě nepředvídaných potřeb
a nákladů apod. – info na kurzu.
CENA KURZU zahrnuje ubytování s polopenzí + doplňkové kurzovní výdaje (materiál,
drobné potřeby, doprava materiálu na místo aj.). Další příp. výdaje si každý
hradí na místě individuálně, neurčí-li vedoucí kurzu jinak.
VYBAVENÍ (nezbytné a povinné náležitosti
+ doporučení):
1.
Karimatky + solidní SPACÁKY! (plánovaná aktivita s nocováním „pod širákem“
– jedna noc, konkrétní den dle počasí).
2.
Výzbroj a výstroj na cyklistiku a
sporty v přírodě:
3.
Požadované speciální pomůcky: do skupiny 4 osob přivezte cykloturistickou mapu oblasti okolí H.
Bradla (zpravidla název mapy: „Železné hory") s povinným odlišením cyklo
povrchů terénu v mapě (MTB, trek, silnice),
ideálně v měřítku 1:40 000 - 1:50 000 (podrobnější), nikoliv 1:70 000 nebo i
vyšší (málo podrobné)!
4.
Dále nutné: čelovka či alespoň kvalitní baterka (funkční baterie!), plavky, šátek
či zaslepovadlo (slepohry).
5.
Pro orientační aktivity: nutné sportovní hodinky (nebo držák na paži pro mobil)
– postačí s funkcí času/příp. chronometru, doporučujeme vlastní funkční
buzolu (erární starší buzoly přivezeme, vlastní kvalitnější výhodou), eurofólii A4, tenký červený lihový fix do skupinky.
6. Pro sporty v přírodě: Dvoje boty pro pobyt
v přírodě (+ příp. cyklo obuv SPD), z toho min. 1 x běžecká obuv, malý
batůžek, krém s UV filtrem, pokrývka hlavy, psací potřeby a přezůvky.
7.
Máte-li osobní výzbroj pro předpokládané aktivity ve volném čase, vezměte sebou: např. pálky na stolní tenis, tenis apod … a hudební
nástroj J - večerní táborák.
8.
Dále doporučujeme: starší oblečení do
přírody (tzv. „bez citové vazby“), , osobní lékárnu:
náplasti, obvaz pružný + trojcípý šátek, dezinfekce, paralen, ibalgin, repelent
proti klíšťatům a komárům, pinzetu aj. + příp. cyklomapník
na řídítka, nezbytné osobní léky a další potřeby.
ZÁPOČTOVÉ POŽADAVKY: Absolvování kurzu v plném rozsahu 100 % a s
patřičným vybavením (dle rozpisu) s aktivní účastí na všech aktivitách + splnění podmínek zápočtu (upřesníme při
zahájení kurzu) + dodržování pokynů a zcela reprezentativní chování po celý čas
kurzu (vč. nočních hodin apod.).
ÚKOLY PRO INTERAKTIVNÍ
BLOK:
KAŽDÝ SI PŘIPRAVÍ DROBNOU KVALITNÍ
POHYBOVOU OUTDOOROVOU AKTIVITU NA 5 -10 MIN. (NUTNÁ VZÁJEMNÁ DOMLUVA MEZI SEBOU, ABY SE
HRY NEDUBLOVALY!)
Bude uplatněna v bloku „aktivity na
louce“ s následujícími předepsanými atributy:
TÝMOVÁ ČINNOST + BEZ JAKÝCHKOLIV POMŮCEK
+ OKAMŽITÁ REALIZACE (BEZ POTŘEBY PŘÍPRAVY) + OTEVŘENÝ VENKOVNÍ PROSTOR
(TRÁVA).
Na
pokyn pedagoga realizujete následovně: a) název aktivity + pro jakou cílovou
skupinu vhodné, b) stručná a strukturovaná pravidla (pokyny), c) organizace a
řízení činnosti d), krátké zhodnocení.
V PŘÍPADĚ JAKÉHOKOLIOV
NACHLAZENÍ NENÍ MOŽNÉ SE KURZU ZÚČASTNIT NEBO JE TŘEBA OKAMŽITĚ HLÁSIT. PROSÍME
O OSOBNÍ ZODPOVĚDNOST!
Součástí zápočtových požadavků je povinná
účast na organizaci cyklozávodu Prima cup = proběhne
13.4.2024 v HK (tab. na vyplnění údajů obdržíte mailem)!
UPOZORNĚNÍ!
Před kurzem nutno:
- najezdit vyšší množství
kilometrů v sedle: fyzická, psychická
i pocitová (sedací oblast těla) příprava na absolvování kurzu naprosto
NEZBYTNÁ!!! = během jara doporučujeme
najezdit alespoň 300 km při
postupném zvyšování zátěže, a to zejména v terénu!
- věnovat čas pravidelnému kondičnímu běhu
Každoročně někteří studenti doporučení
fyzické přípravy podcení a kurz je pro ně mimořádně obtížný a problematický.
UKONČENÍ KURZU: pátek 7.6.2023 cca 12-13 h na místě kurzu.
Možnost změn vyhrazena.
Sledujte pečlivě a pravidelně tyto stránky!
OPRAVNÉ
MOŽNOSTI NESPLNĚNÝCH ZÁPOČTOVÝCH POŽADAVKŮ CYKLOKURZU (do
konce srpna nebo poté nutno druhý zápis):
Opravy OB: možno se zúčastnit libovolného OB závodu
v ČR dle své volby, tzv. „kategorie P“ je dostačující.
-
např. Prázdninové závody OB v ČR najdete
na http://www.lpu.cz/beda/ (vlevo dole „Vícedenní“)
Oprava cykločasovky do vrchu: možno
se zúčastnit libovolného cyklo závodu v ČR dle své volby – nutno předem
konzultovat s vedoucím kurzu!
Oprava Přírodního víceboje – objevit lokální menší
akce na webu a vybrat si - např. ukázková nabídka z minulosti:
http://www.triatlonhradec.cz/ nebo na http://www.triatlony.com/terminovka,
Gladiator race apod.
nebo lze mailem kompletní
videozáznam ze stejné tratě víceboje konaného na kurzu (natočení
např. na GoPro s časovou linkou a rozeznatelností osob)
SPLNĚNÍ
V NÁHRADNÍM TERMÍNU LZE AŽ PO SCHVÁLENÍ VEDOUCÍM KURZU (zaslat link
apod.).
Případně po osobní domluvě
s garantem kurzu PhDr. I. Růžičkou, PhD.
Zdroje:
Foglar, Jaroslav & Zapletal, Miloš.
Hry Jaroslava Foglara. Praha: Olympia, 2000.
Ondráček, Jan. Cykloturistika. Brno,
2007.
Neuman, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v
přírodě. Praha, 2011.
Foglová, Majka. Etapové hry v přírodě.
Praha, 2008.
Neuman, Jan. Zlatý fond her I. Praha,
2008.
Olsen, John.
Horská kola. Praha, 1998.
Neuman, Jan. Hry do kapsy. Praha, 2005.
Růžička, I., Růžičková, K., Šmíd, P.
Netradiční sportovní hry. Praha: Portál., 2013.
Hnízdil, Jan. Orientační sporty. Praha,
2005.
Hermochová, Soňa.
Teambuilding. Praha, 2006.
Metodický kurz lyžování 2024
Vedoucí a instruktor kurzu: PhDr. Ivan
Růžička, PhD
Informace o
kurzu – čtěte pečlivě
a sledujte průběžně aktuální změny
(aktualizováno……….)
UKÁZKY ZÁPOČTOVÝCH PRVKŮ LYŽAŘSKÉHO KURZU
PLYZ1 A TVLY1,
na které metodický kurz úzce navazuje (doporučuji znovu procvičit), naleznete na:
http://ukazky-prvku-lyzovani.webnode.cz/
(výstup Interní grantové soutěže 2015 – Růžička &
Mílová)
PLATBY dle pokynů referentky KTVS:
Termíny výběru platby oznámeny
i níže – sledujte dále informace od pí. Kořénkové i
zde pravidelně!
Bez včasné
platby a přihlášky nebude možné na kurz odcestovat.
Běžecká
část:
Místo: Krkonoše, Benecko - hotel Žalý
Místo: Rakousko, LIENZ a okolní střediska.
PODROBNÉ INFO
V ODKAZU „LYŽOVÁNÍ“.
KURZ SH září 2019
Termín: 17.-19.9.2019
Místo a čas: vzhledem
k rekonstrukci FLOT bude probíhat v tělocvičně Univerzity obrany
nedaleko Flošny (viz obr. níže) 9 – 13:00 (11:30-12h
pauza na oběd = bez odchodu na místě – mějte s sebou) studentské pedagogické
aktivity (SPA); navazuje cca 13:10 – 14:00h hra
s řízením.
Sraz
všech a zahájení 17.9. v 8:55h před
bývalým AC klubem (viz šipka na mapce), aktivní účast na kurzu podmínkou!
Rámcový
program:
17.9. – FLORBAL a HÁZENÁ
(RUZI)
18.9. – VOLEJBAL a BASKETBAL
(AGRA)
19.9. – FOTBAL (AGRA) + příp. opravy SPA (nevydařené)
Přihlášky
na SPA (dle pokynů níže) realizujte co nejdříve (větší výběrJ) na:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/18qW0KL1yhrYV2RSVVIP8PVLlwzZWS72_hD0AkT_IbLk/edit?usp=sharing
Před
přihláškou na aktivity prostudujte PEČLIVĚ obecné pokyny zde:
Přípravu na SPA nahrajte před kurzem ke kontrole na společné úložiště na Google disk:
https://drive.google.com/drive/folders/1FSi1ZwB0zvDUqOBJu_d04KAzqkQdVqVf?usp=sharing
Důležité upozornění:
Na objektu Univerzity obrany
ještě probíhají drobné práce také po rekonstrukci, vchod je prozatím přes kinosál - hned vedle bývalého AC klubu. Zásadní je apel
ohledně obuvi: vstup do tcv pouze v obuvi, která nebarví (černé podrážky
apod – prosím, ověřte si předem jinak nebudete vpuštěni na kurz) a naprosto nezbytné je přezouvání do šaten!
Prosím,
sledujte email až do konání kurzu (pro nutné info)! IR & AA
BAKALÁŘSKÉ / DIPLOMOVÉ PRÁCE
Informace, pokyny, materiály ke zpracování
POKYNY
K BAKALÁŘSKÝM A DIPLOMOVÝM (MAGISTERSKÝM) ZÁVĚREČNÝM PRACEM:
Rozhodnutí děkana č. 35/2020
Pravidla zadání závěrečné práce a jejího vypracování:
Dle RD 27/17
https://www.uhk.cz/Download/?DocumentID=28522 se musí zároveň odevzdávat Potvrzení o udělení zápočtu
z předmětu Bakalářská práce 2 nebo
Diplomová práce 2, a to s podpisem ved. práce!
Studenti z PřF se musí
zase řídit RD4/15
https://www.uhk.cz/Download/?DocumentID=17351 (i
když píší práci na PdF KTVS, stále jsou studenti PřF) –tedy také
potřebují Potvrzení o udělení
zápočtu z předmětu Bakalářská práce 2 nebo Diplomová práce 2
s podpisem ved. práce.
BEZ TÉTO
NÁLEŽITOSTI PRÁCI NELZE ZVALIDOVAT!
Stránka ZADÁNÍ
PRÁCE (DP i BP) musí být
vygenerována ze stránky:
Zde obrázek, kde lze najít:
POSTUP PŘI ZADÁVÁNÍ TÉMATU
PRÁCE:
Studenti mají vše vyvěšeno na nástěnce u učebny FLOU (KTVS) a
lze nalézt i na:
https://www.uhk.cz/Download/?DocumentID=29881 a https://www.uhk.cz/cs-CZ/PDF/Studium/Statni-zaverecne-zkousky#UHK-Article,
případně http://ktvs.katedry.cz/home
POKYNY PRO VÝBĚR TÉMATU BP/DP:
Téma BP či DP nutno nejprve zkonzultovat - domluvit, zda se ho mohu ujmout jako vedoucím
práce (tématika, představy, motivace) = včasná osobní domluva nutná.
Vlastní témata pouze VÝJIMEČNĚ!
Před zadáním tématu do STAG požaduji
osobní konzultaci:
·
Oznámíte vybrané téma z výběru vypsaných témat (viz níže),
prodiskutujeme možnosti.
·
Zejména si připravte konkrétní představu, kde budete sbírat data
(výzkumná oblast, skupina probandů, forma sběru dat).
·
Domluvíme příp. vedení práce – závisí na tom, zda budu mít volnou
kapacitu vás v práci vést a dle kvality vašeho zájmu a připravenosti.
·
U vypsaných témat použijete oficiální zadání dle textu níže vč.
literatury.
Pokud máte zájem o vlastní téma (jen
výjimečně), na prvotní konzultaci přinesete písemně (papír):
• Zformulovaný
název práce (nutno více variant - vybereme) …např. Problematika procesu založení rugbyového
klubu mládeže.
• Cíl
práce (1-2 věty přesně vyjadřující cíl BP/DP) …např. Cílem práce je
seznámit ze sportovní hrou rugby jako
volnočasovou aktivitou mládeže a vytvořit konkrétní projekt založení rugbyového klubu mládeže v ČR v široké škále
aspektů souvisejících s problematikou založení sportovního klubu.
• V bodech vystihnout klíčové
oblasti obsahu textu teoretické části
práce a zaměření výzkumné části - konkrétní
představa, kde budete sbírat data (výzkumná oblast, skupina probandů, forma
sběru dat).
• 4ks přesné citace klíčové odborné literatury k tématu dle příkladu normy APA –
např.: STUBBS, R. (2009) Kniha sportů:
sporty, pravidla, taktiky, techniky. Praha: Knižní klub. = Musí se jednat o
nosné, renomované a aktuální publikace
tématiky práce.
VYPSANÁ TÉMATA (vedoucí práce: PhDr. Ivan Růžička, Ph.D.):
Témata DP a BP:
1. Mapování indikátorů ovlivňující mládež při motivaci k
pohybovým aktivitám v / u … (vybraný
region, místo, instituce, sociální skupina – nutno min. studenti SŠ, VOŠ, VŠ
nikoliv ZŠ) (Mapping of the indicators
affecting the youth motivation to physical activities in …)
Zadání: Cílem práce je zmapovat indikátory
ovlivňující mládež při motivaci k pohybovým aktivitám a pomocí metody dotazování
u …….(doplnit
skupinu probandů) zjistit, do jaké míry se na vztahu k pohybu a samotné
pohybové činnosti v jejich životě podílely vybrané osoby a instituce.
Seznam literatury pro zadání: Frömel,
K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999) Pohybová
aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého. Kučera,
M., Kolář, P. & Dylevský, I. (2011) Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén. Sekot, A. (2003) Sport a společnost. Brno: Paido. Slepičková, I. (2001) Sport a volný čas adolescentů.
Praha: Karolinum. Marcus, B.H. & Forsyth,
L.H. (2010) Psychologie aktivního způsobu
života: motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Portál.
2. Kritické momenty ve sportovní činnosti mládeže v … (vybraný region, místo, sociální skupina // průzkum realizovat mezi
např.: rodiči, trenéry nebo studenty SŠ/VŠ aj. – nutno alespoň 16letí a starší)
Zadání: Cílem
práce je zmapovat, kvantifikovat a vyhodnotit zásadní
důvody zanechání sportovní přípravy u vybrané skupiny mládeže daného
regionu, a to na základě sociologického průzkumu s využitím metody
dotazování.
Seznam literatury pro zadání: Perič, T. & Dovalil, J. (2010) Sportovní trénink. Praha: Grada. Perič,
T. (2004) Sportovní příprava dětí.
Praha: Grada. Sekot, A. (2008) Sociologické problémy sportu.
Praha: Grada. Slepička, P., Hošek, V. & Hátlová,
B. (2009) Psychologie sportu. Praha:
Karolinum. Jansa, P. (2012) Pedagogika
sportu. Praha: Karolinum.
3. Preference pohybových aktivit dětí a mládeže v … (mapování sportovních zájmů u vybrané skupiny
či geografické oblasti - regiony, města, socio-skupiny
aj. - zaměřeno obecně na pohybové aktivity a jejich využívání nebo konkrétní
oblast činností: sportovní hry, outdoorové sporty, turistiku apod., a to pomocí
metody dotazování)
Zadání: Cílem práce je zmapovat preference
pohybových aktivit …(např. studentů středních škol na
Pardubicku apod.) s využitím dotazníkového šetření a porovnat je s
aktuální nabídkou řízených pohybových aktivit ve volném čase ve sledovaném
regionu.
Seznam literatury pro zadání: Hájek, B., Hofbauer, B.,
& Pávková, J. (2008). Pedagogické
ovlivňování volného času. Praha: Portál. Hendl,
J. et al. (2011). Zdravotní benefity
pohybových aktivit. Monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum.
4. Upevňování lyžařských dovedností prostřednictvím videozáznamu jako
prostředku zpětné vazby
Zadání: Cílem práce je přiblížit oblast zvyšování efektivity
didaktického procesu v rámci motorického učení v lyžování pomocí
videorecordingu, možnosti využití daného prostředku
jako nástroje zpětné vazby a ověření míry využitelnosti v praxi pomocí
metody dotazování u vybrané skupiny vysokoškolských studentů v rámci
povinného lyžařského kurzu.
Seznam literatury pro zadání: Měkota, K. & Cuberek, R.
(2007) Pohybové dovednosti, činnosti,
výkony. Olomouc: UP. Slepička, P., Hošek, V. & Hátlová, B.
(2009) Psychologie sportu. Praha: Karolinum. Marcus, B.H. & Forsyth, L.H. (2010) Psychologie aktivního způsobu života:
motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Portál.
Reitmayerová, E. & Broumová,
V. (2007) Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a
učitele. Praha: Portál.
5.
Diagnostika motorické zdatnosti u žáků základních škol v ……………. kraji / regionu.
Zadání: Cílem práce je
zhodnotit aktuální stav motorické zdatnosti u žáků vybraných základních škol v
daném regionu pomocí standardizovaných motorických testů.
Metody: Motorické testování, statistická
analýza dat, komparace.
Literatura:
Pavlík, J. et al. (2010) Vybrané kapitoly z antropomotoriky. Brno:
Masarykova univerzita. Měkota, K. &
Novosad, J. (2005) Motorické schopnosti.
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Měkota, K. & Cuberek,
R. (2007) Pohybové dovednosti, činnosti,
výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Měkota, K. & Kovář,
R. (1995). UNIFITTEST (6-60).
Olomouc: Universita Palackého. Neuman, J. (2003). Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha, Portál. Hendl, J. et al. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit. Monitorování, intervence,
evaluace. Praha: Karolinum.
Spíše
pouze témata pro BP (a jen výjimečně v případě dobře promyšleného záměru a
zkušeností z praxe):
5.
Moderní volnočasové aktivity – jejichž součástí je aktivní pohyb,
např. geocaching, boldering, laser game, canyoing apod. (charakteristika
aktivity, využití v rámci aktivního trávení volného času / hodin školní a
mimoškolní TV / sportovním tréninku, bádání ve vybrané oblasti aktivity – např.
fyziologická náročnost, rozvoj souvisejících pohybových schopností, monitoring
apod (krokoměr, sporttester, evidence pohybového
režimu aj.)
6.
Tvořivé činnosti ve vybrané netradiční sportovní hře – tvorba
nápaditého zásobníku pohybových činností s využitím náčiní či herních principů
vybrané atypické sportovní hry (badminton, faustbal, aktivity s friesbee,
kin-ball, indiaca atd – dle zájmu a možností diplomanta), popř. ověření v praxi - jejich využití v rámci pohybové rekreace /
hodin školní a mimoškolní TV / sportovním tréninku.
POMOCNÉ MATERIÁLY K ZAHÁJENÍ TVORBY PRÁCE NA BP, DP:
1. Pracovní
materiály viz níže (volně ke stažení) – prostudovat a využít.
2. Frömel, K. Kompendium psaní a publikování v
kinantropologii – cenné rady a návod tvorby BP/DP vč. práce s citacemi
apod. (presenčně v UHK knihovně).
3. Citační norma
ISO 690 - informace a pokyny:
·
http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#
·
Vodáková, J. et al. (2007) Metodické pokyny pro zpracování diplomových
prací. [online] Praha : Univerzita Karlova [cit.
20.2.2013]. Dostupné z: http://it.pedf.cuni.cz/metodika
·
Firstová, Z. (2014) Nová citační norma ČSN ISO 690:2011 – Bibliografické citace
[online] Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni [cit. 17.4.2014]. Dostupné z: https://sites.google.com/site/novaiso690
4. Citační norma APA
(oficiální norma pro KTVS) – viz níže
VYMEZENÍ POJMU BP/DP – Co to vlastně má být?
NÁSTROJE ZPRACOVÁNÍ BP / DP – vhodné literární podklady
Zdroje
pro zpracování vědeckého výzkumu a tvorby závěrečné práce VŠ studia
CITAČNÍ NORMA (držet se 1 normy v celé
práci!)
Na KTVS výhradně
užíváme normu APA (mezinárodní
zvyklost pro odborné texty v kinantropologii) – zde
manuály:
APA-příklady citace
zdrojů ofic. KTVS.pdf
https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa
VÝZKUMNÁ ČÁST PRÁCE s kvantitativním zaměřením
(možno použít jako vzor „praktické“ části práce - nutno modifikovat pro daný typ a
téma BP/DP):
Struktura empirické
části práce
TVORBA kvalitní závěrečné práce –
doporučení a postupy jak „být úspěšný“
Rady a postupy
pro vypracování BP či DP
= VYTIŚTĚNÉ ZADÁNÍ (možno v PDF nebo jako obrázek), které se vkládá
do tištěné a elektronické verze práce. (Pokud si to student napíše sám ve
Wordu, nelze přijmout k validizaci).
ODEVZDÁNÍ PRÁCE
1.
Důležité podmínky zadávání, vypracování a odevzdání DP naleznete
na webových stránkách PdF (příslušná rozhodnutí děkana).
2.
Odevzdání závěrečných prací 5 týdnů před obhajobou se všemi
náležitostmi.
3.
Student je povinen se na obhajobu/zkoušku přihlásit v termínu
stanoveném harmonogramem akademického roku.
4.
Pokyny - nejčastější
problémy:
• Součástí BP či DP musí být vytištěné a
svázané zadání práce ze STAG + náležitosti v AJ.
• Pokud někdo v tištěné verzi uvádí
konzultanta práce, musí být zadán ve STAG.
• Tištěné verze se odevzdávají výhradně
svázané v pevných deskách, nelze akceptovat pracovní
verze (kroužkové vazby apod.).
• Vedoucí práce nemůže termín odevzdání práce
oddálit.
PRŮBĚH OBHAJOBY PRÁCE
Obhajoba bakalářské či diplomové
práce má zpravidla tento průběh:
• Předseda
komise oficiálně zahájí státní závěrečnou zkoušku, představí studenta a jeho
diplomovou práci komisi. Členové komise mají k dispozici posudky vedoucího a
oponenta práce a v případě potřeby jsou použity citace jejich hodnocení během
obhajoby.
• Student
má poté prostor v 10 minutách svoji práci
představit – název a oficiální cíl práce, stručně strukturu textu,
cíl výzkumu, metodiku výzkumu, vybrané výsledky, závěry a doporučení do praxe - a reagovat
na posudky. Účelem této části státní zkoušky je obhájit dané pojetí práce, na
základě argumentů polemizovat s případnými výtkami hodnotitelů a prokázat, že
téma, které student zpracoval, odborně zvládl.
• Ve
zbylém čase se členové komise dotazují studenta na vybrané otázky související s
prací (diskuse).
DIDAKTIKA TĚLESNÉ VÝCHOVY
PEDAGOGICKÉ PRAXE NA KTVS
FORMULÁŘ PŘÍPRAVY NA VJ
V TV (povinný formulář
KTVS pro realizaci příprav na VJ ve škTV)
Součástí
studijního programu se specializací tělesná výchova je postupné absolvování
pedagogických praxí (v daném pořadí):
1.
Asistentská praxe – 3. roč. Bc. studia v zimním/letním semestru
(ZS/LS),
2.
Průběžná praxe 1 – 1. roč. navazujícího mgr. studia v ZS,
3.
Průběžná praxe 2 – 1. roč. navazujícího mgr. studia v LS,
4.
Souvislá praxe – 2. roč. navazujícího mgr.
studia v ZS.
Student, který má absolvovat pedagogické praxe v rámci studijního programu TĚLESNÁ VÝCHOVA si musí prostudovat příslušné Rozhodnutí děkana příslušného AR a realizovat jednotlivé kroky dle pokynů.
- Na Asistentskou praxi si vybíráte z nabídky nebo si po konzultaci s didaktikem KTVS dr. I. Růžičkou domluvíte tzv. supervizora sami (školy, SK, TJ, VČ zařízení apod.) a oznámíte (příp. podáváte Žádost)
- na Průběžné prx 1 a 2 budete přiděleni k fakultním učitelům v HK (rozpis provede didaktik KTVS – PhDr. I. Růžička, PhD. a uvědomí vás,
- pedagoga pro Souvislou prx si domluvíte na škole např. v místě Vašeho bydliště sami (pedagog musí být aprobován v předmětu TV a musí působit v praxi v roli učitele škTV min. 3 roky),
- Souvislá prx - budete postupovat dle RD: vyplnit spolu s fakultním učitelem Žádost o vykonání praxe, kterou odevzdáte didaktikovi KTVS ke schválení a postoupení administrativě UHK (pokud jste tak již neudělali),
- Vlastní výuku připravujete na formulářích FORMULÁŘ PŘÍPRAVY NA VJ V TV (naleznete výše) a budete dbát na to, že fakultní učitel s Vámi provede konzultaci přípravy na hodinu předem (mailem, ústně, tel.) a po realizaci VJ řádnou reflexi, kterou také pečlivě/podrobně/konkrétně zanese/te na přípravu na VJ (poslední kolonka dole) a podepíše.
Asistentská praxe KTVS/BASPX:
Cílem
této úvodní tzv. Asistentské praxe (AP) je seznámení se s prací tělovýchovného
pedagoga – tzv. supervizora (učitel TV na ZŠ či SŠ, trenér, cvičitel,
instruktor, vedoucí kroužku či oddílu apod.) v rámci aktivní spolupráce se
školou nebo sportovní organizací (SK, TJ, SOKOL apod.) či tělovýchovným
volnočasovým subjektem (Skaut/Junák, YMCA/YWCA, DDM – sportovní oddělení aj.) -
dle výběru studenta, který si sám zvolí z daných subjektů.
Z metodického pohledu jde o kombinaci hospitační činnosti a
pedagogických pokusů na zadaném typu instituce. Přímé pedagogické působení
probíhá pouze po domluvě se supervizorem a každá činnost je průběžně
reflektována a tvoří jednu ze součásti jeho pedagogické dokumentace –
studentského portfolia (vedený Pedagogický deník). Finální součástí portfolia
je studentova sebereflexe všech uskutečněných aktivit.
ROZSAH: celkem 30h
ZÁKLADNÍ INFORMACE O ASISTENSKÉ
PRAXI STUDENTŮ KTVS PdF UHK
Pojetí:
• Asistentská praxe
se uskutečňuje formou 2-3 studentů / 1 supervizora. (pokud AP absolvuje pouze
jednotlivec, nemůže být praxe supervizorovi proplacena!).
•
Jedná se o 3-4 dny ve vybraném subjektu – pokud možno ideálně realizováno v
jednom týdnu (dle možnosti supervizora a subjektu) = celkový počet společně
strávených hodin by se měl pohybovat kolem cca 30 hodin (časový rámec viz
níže).
• Skupina studentů chodí na AP společně! (po
domluvě kontaktuje jeden ze studentů za celou skupinu daného supervizora mailem
a domluví se na termínu AP).
•
Studenti společně tzv. stínují supervizora při jeho běžných činnostech a příp.
si mohou v mikrovýstupech poprvé vyzkoušet drobné
pedagogické působení apod.
Časová rozvrh činností:
1)
cca 16 hodin náslechů, stínování TVS pedagoga, asistování, příp. samostatné
pedagogické mikrovýstupy;
2)
cca 8-10 hodin další TVS činnosti v kooperaci se supervizorem: např. příprava
pomůcek a prostředí (tělocvična, nářaďovna, sklad materiálu, venkovní areál),
drobné práce se svěřenci, doprovod na závody, administrativa, příprava či vedení
aktivity na tréninkové lekci, oddílové schůzce, na sportovním utkání, turnaji,
soustředění apod.;
3)
cca 4-6 hodin drobné rozbory se supervizorem, sebereflexe, vedení studentského
portfolia (studenti si zakládají Pedagogický deník, do kterého uvádějí obsah a
průběh praxe).
Splnění praxe potvrzuje supervizor mailem didaktikovi KTVS dr. I.
Růžičkovi (ivan.ruzicka@uhk.cz) formou kladného hodnocení praxe typu
"Student/i .....(jméno/a, příjmení) .....
splnil/i AP v plném rozsahu v ...........(název školy, VČ zařízení, SK apod.)......... datum + jméno supervizora." (nebo
podobně), a to nejp. do 28.1. 23:59 h, pokud chcete
zapsat splnění AP do STAG v daném semestru, příp. možno i později
v daném AR.
Zprávu
o realizaci AP student sepíše na PC na A4, založí si Pedagogický deník
(kroužkové desky a eurofolie pro jednotlivosti), do
kterého zprávu umístí. (postupně přes studium studenti vkládají do svého deníku
další praxe z TV - přípravy, reflexe a sebehodnocení - seminární práce atd. = předkládají
nakonec i u Státní závěrečné zkoušky na KTVS.
Reflektivní praxe průběžná 1 a 2
Seznámení se školním prostředím v hodinách tělesné výchovy. Prostřednictvím
náslechů se seznámit s vedením hodin tělesné výchovy na základní nebo střední
škole a dalšími činnostmi učitele tělesné výchovy. Využívá hospitací u
fakultních učitelů. Na základě domácích příprav pak realizuje vlastní
pedagogické výstupy v hodinách TV.
ROZSAH: celkem 13h = 3h náslechy + 5h vlastní
výuky s přípravou (pod dohledem fakultního učitele) + 5h na reflektivní
činnost (přímé reflexe s učitelem po VJ – verbální po VJ a stručný zápis
učitele přímo pod Přípravu na hodinu, vlastní reflexe na Přípravy, vedení
Pedagogického deníku, závěrečný rozbor s didaktikem KTVS
k zápočtovému uznání – prezentace vykonané praxe s nahlédnutím do
deníku atd.)
Zásadní pokyny:
Odkaz na google evidenci termínů praxe ZS
2019:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/17FjiL7SJByKqSRhfzXzkpRbx1duPXXnepuXbpyZ63Bc/edit?usp=sharing
Evidence praxe (vytiskněte, vyplňujte):
Prezenční
listina Průběžná praxe ZS 2019.docx
Materiály k praxi
(vytiskněte a použijte pro náslechy):
Hospitační záznam č.
1 PRAXE.doc
Hospitační záznam č.
2 PRAXE.doc
Hospitační záznam č.
3 PRAXE.doc
Hospitační
záznam praxe CHRONOMETRÁŽ.docx
Vedení hodiny TV (vytiskněte a použijte):
PŘÍPRAVA NA VJ v TV
formulář.doc
Reflektivní praxe souvislá
Cílem souvislé praxe je vytvořit reálnou představu absolventa o provozu
školy a umožnit mu tak kvalifikovaný nástup do školního zařízení. Student
realizuje souvislý studijní pobyt na příslušném typu školy v celkové délce 4
týdny pro oba předměty své specializace. Hlavní důraz je soustředěn na přípravu
a samostatnou výuku v hodinách TV a na seznámení s povinostmi
učitele včetně mimoškolních aktivit.
ROZSAH: celkem 30h = 4h náslechů + 20h přímé
výuky (s přípravou a reflexí) + 4h jiné činnosti (dozor, práce
s pomůckami, doprovod na závody, zápisy do Bakaláře, školní porada aj. –
dle domluvy s učitelem) + 2h vedení Pedagogického deníku (písemná souhrnná
reflexe na studenta a jeho praxi na škole od učitele – vyžádejte si, vlastní
reflexe přímo pod Přípravy, kompletace).
PŘÍPRAVA NA VJ v TV
formulář.doc
PEDAGOGICKÝ DENÍK STUDENTA
Student je povinen si založit
Pedagogický deník A4: tvrdé desky s kroužkovým mechanismem, vytisknout si a do eurofólií umístit jednotlivé přípravy zpracované na PC
s výrazným akcentem na obrazové pojetí (kde lze, tak text nahradit
panáčky, grafickými značkami pro SH atd), výstupy, přípravy, hodnocení atd z praxí - postupně si pečlivě a v reprezentativní
formě zakládat = předkládáte u Státních závěrečných zkoušek komplet deník
ze 4 praxí (s dokumenty s nimi spojenými) atd.
Doporučená literatura:
PÍŠOVÁ. Portfolio v profesní přípravě učitele. 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
ŠVEC. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
PODLAHOVÁ. Ze studenta učitelem. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3.
INSPIRATIVNÍ MATERIÁL DO PRAXE:
http://zdravi.upol.cz/soubory/vystupy/metodicky-material-napady-do-vyuky.pdf
https://pf.ujep.cz/~blaha/dphsopuv.htm
https://www.youtube.com/watch?v=bblsByhcZLk
https://www.youtube.com/watch?v=0FX1ZWVjF-g
PSYCHOLOGIE
A SOCIOLOGIE SPORTU
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY
v Slepička, P., Hošek, V. & Hátlová,
B. (2011) Psychologie sportu. Karolinum, Praha.
v Ryba, J. (1998) Základy psychologie
tělesné výchovy a sportu. HK: Gaudeamus.
v Sekot, A. (2006) Sociologie sportu.
Brno: Paido.
v Tod, D., Thatcher, J. & Rahman, R.
Psychologie sportu. Praha: Grada.
v Wulf, G.,
McNevin, N. & Shea, Ch. H. (2001) The automaticity of complex motor skill
learning as a function of attentional focus. The Quarterly Journal of
Experimental Psychology, 2001, 54A (4), 1143–1154.
Naleznete na http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1080/713756012 (nastudovat
s. 1143-1145)
v Svoboda, B.
& Vaněk, M. (1986) Psychologie sportovních her. Olympia, Praha.
v Válková, H.
(1983) Psychologie tělesné výchovy. Univerzita Palackého, Olomouc.
v Michel, G. F.
& Mooreová, C. L. (1999) Psychobiologie (Biologické základy chování).
Praha: Portál.
v Kratochvíl, S.
(1998). Základy psychoterapie. Praha: Portál.
v Válková, H.
(2008) Profesní kompetence v učitelství tělesné výchovy – obecný základ. Studia
Kinanthropologica, 9(1), 39-46.
v Choutka, M.
(1981) Sportovní výkon. Praha: Olympia.
v Sekot, A.
(2008). Sociologické problémy sportu. Praha: Grada publishing.
v Slepička, P.
(1990) Sportovní diváctví. Praha: Olympia.
v Bobek, M.
& Peniška, P. (2008) Práce s lidmi (učebnice poradenství, koučování a terapie
pro pomáhající profese). Brno: NC Publ.
v Hayes, N.
(2002) Psychologie týmové práce. Praha: Portál.
v Zahrádková, E.
(2005) Teambuilding. Praha: Portál.
v Bělohlávek, F.
(2005) Jak řídit a vést lidi. Brno: CP Books.
v Crawford, G. (2004) Consuming sport : fans, sport and culture. London:
Routledge.
v Weinberg, R.
S. & Gould, D. (1997) Foundations of Sport and exercise psychology. Human
Kinetics.
v Burton, D., & Raedeke, T. (2008). Sport
psychology for coaches. Champaign, IL: Human Kinetics Publ.
Obecné zásady
"koučinku": https://www.koucinkportal.cz/o-koucinku/co-je-koucink/
http://elearning.everesta.cz/mod/book/view.php?id=906
Marián Jelínek – psychologie sportu:
Model GROW: http://elearning.everesta.cz/mod/book/view.php?id=910
Pravidla
kurzovní výuky KTVS PdF Univerzita Hradec Králové
Před kurzem:
- Účast na kurzu potvrzuje studující písemným přihlášením a
zaplacením kurzovného v termínu stanoveném KTVS PdF UHK (dále jen KTVS).
- Při nedodržení termínu není KTVS povinna zajistit místo na
kurzu.
- Odhlásit se z kurzu lze pouze ze závažných zdravotních nebo rodinných
důvodů, a to nejpozději ve lhůtě do 15 dnů před odjezdem a výhradně vedoucímu
kurzu. Pokud bude již ubytovateli (resp. dopravci) uhrazena záloha na pobyt či
dopravu nebo přihlášení, nebo při odhlášení v kratší lhůtě, bude ze zálohy
vrácena poměrná část z penále na základě ustanovení ,
které je v souladu s §.27, odst. 1 s nařízením vlády č. 108/1994 Sbírky. V
případě neomluvené účasti hradí studující KTVS vzniklé výdaje v plné výši.
- Účastníci kurzu jsou povinni si zajistit odpovídající vybavení pro
výuku dle instrukcí vedoucího kurzu a plně zodpovídají za jeho technický stav.
V případě nesprávného, či neodpovídajícího vybavení nebude studujícím povolena
účast na výuce, resp. plnění zápočtů.
- U technicky složitějšího vybavení (lyže, kolo, snowboard apod.)
se doporučuje odborné seřízení a kontrola před zahájením kurzu.
- Účastníci kurzu jsou plně odpovědni za svůj zdravotní stav a
KTVS zakazuje účast studujícím, jejichž zdravotní stav se neslučuje s
absolvováním kompletního obsahu a rozsahu kurzu. V případě porušení tohoto
pravidla a předčasného opuštění kurzu nebude účastníkovi vrácena jakákoli část
uhrazeného kurzovného.
- Účastníci jsou povinni se dostavit k odjezdu na kurz (popř. do
místa konání – pouze do domluvě s vedoucím kurzu) včas. Při nedodržení
smluveného času ztrácejí místo na kurzu bez nároku na finanční náhradu.
- Na kurzech pořádaných KTVS není povolena účast rodinných
příslušníků včetně dětí.
- Ze zdravotních, organizačních a výukových důvodů není možno
akceptovat účast gravidních a kojících studentek.
V průběhu kurzu:
- Plnění požadavků kurzovní výuky probíhá v souladu se studijním a
zkouškovým řádem PdF UHK. Kurz musí studující absolvovat v roce určeném
studijním plánem. Přeložení do vyššího ročníku je možné pouze na základě
vážných důvodů se souhlasem garanta předmětu, resp. vedoucího kurzu. Při
neabsolvování kurzu v doporučeném semestru KTVS negarantuje rezervaci místa
v následném akademickém roce.
- Kurz je rozdělen na dvě části, kurzovní výuku a osobní volno
- Kurzovní výuka – rozsah a obsah je stanoven rozvrhem, s nímž
jsou účastníci kurzu seznámeni nejpozději v den zahájení. Na tuto dobu se
vztahují omezení daná studijními předpisy. Za dodržování bezpečnostních
pravidel je odpovědný vedoucí kurzu. Posluchači musí před zahájením kurzu
písemně potvrdit vedoucímu akce skutečnost, že byli seznámeni s bezpečnostními
předpisy, s pravidly kurzovní výuky, s programem kurzu a s podmínkami úspěšného
zakončení kurzu zápočtem.
- Osobní volno – rozsah je omezen rozvrhem kurzovní výuky a dále ubytovacím
a domovním řádem provozovatele příslušného zařízení. Po dobu osobního volna
nese každý účastník kurzu osobní odpovědnost za škody způsobené na zdraví,
majetku a zdraví třetích osob. KTVS je oprávněna žádat jí vyplacenou náhradu
škody dle uzavřené smlouvy, jakož i náklady spojené s odstraněním
resp. uhrazením škody na osobě, která škodu způsobila.
- Studenti jsou povinni upozornit učitele na závady, jež by mohly
ohrozit bezpečnost a zdraví účastníků kurzu.
- V průběhu konání kurzu (včetně osobního volna) není dovoleno,
aby účastník kurzu opustil areály středisek bez vědomí vyučujících.
- Účastníci kurzu jsou povinni dodržet režim kurzu, který je
upřesňován v denním programu vedoucím kurzu a při cvičení v terénu vyučujícím.
- Chování a vystupování účastníků kurzu musí odpovídat základním
kulturním a společenským normám a zásadám zdravé životosprávy. Studenti ve
styku s veřejností reprezentují UHK.
- Kouření, konzumace alkoholických nápojů a užívání jakýchkoli
dalších drog je v průběhu celého kurzu zakázáno. Porušení má za následek
okamžité vyloučení z kurzu a následný odjezd z místa kurzu na vlastní náklady a
bez finanční kompenzace.
- Účastníci kurzu jsou povinni přizpůsobit pohyb v terénu svým
dovednostem a momentálním podmínkám.
- Účastníci kurzu jsou povinni okamžitě nahlásit vedoucímu kurzu
(popř. zdravotníkovi kurzu) jakékoli zranění, ke kterému v jeho průběhu došlo.
- Vedoucí kurzu a všichni vyučující mají odpovědnost za bezpečný
průběh jednotlivých aktivit, při jejich realizaci berou v úvahu fyzickou a
dovednostní úroveň účastníků kurzu a dodržují zásady přiměřenosti a
postupnosti.
Po ukončení kurzu:
- V případě nesplnění požadavků daného předmětu je studující
povinen si tento předmět zapsat podruhé ihned v následujícím školním roce. Při
nedodržení tohoto pravidla je studující povinen absolvovat celý kurz znovu,
včetně všech aktuálních zápočtových požadavků.
Tato pravidla jsou platná pro všechny druhy kurzů pořádaných KTVS
PdF UHK a jsou s nimi prokazatelně seznámeni všichni účastníci kurzu.
HÁZENÁ / FLORBAL
Podmínky splnění házené:
1. Házená/Florbal jako povinný předmět (dle oboru)
Aktivní účast na výuce a splnění:
• testu
teorie (2 pokusy: základy pravidel hry)
• testu
dovedností (2 x 2 pokusy v rámci jednoho zapsání)
V případě nezdaru ve všech
pokusech dovednostního testu v 1. zapsání předmětu je nutno druhé zapsání a
absolvování 50% výuky povinné házené (osvojení zákl. dovedností) v dalším AR - poté opět k dispozici 2 x 2 pokusy praktického testu.
Nezdar v testu teorie – nutno
také 2. zapsání, ale bez nutné docházky (budou umožněny další 2 pokusy na
splnění testu v dalším AR).
2. Házená jako povinně volitelný / volitelný předmět
Předmět určený k
zlepšení herních dovedností, procvičování hry a herních situací (nikoli
osvojení základních dovedností a příprava na praktický test). Požadována
aktivní účast na výuce.
Doporučená literatura:
KYSEL, J. Florbal. Praha: Grada
Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3615-0.
PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. Základy
didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum, 2009.
ISBN 978-80-246-1694-0.
VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné
hry. Praha : Karolinum, 2005. Učební texty. ISBN
80-246-0970-3.
ZLATNÍK, D. Florbalový trénink v
praxi. Praha : Česká florbalová unie, 2004.
ŠAFAŘÍKOVÁ, J., TŮMA, M.
Praktická cvičení k didaktice házené. Praha :
Univerzita Karlova, 1983.
ŠAFAŘÍKOVÁ, J. Házená. Edice
metodických textů pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu a sport 11 –
15letých žáků. Praha : NS Svoboda,1998.
TŮMA, M., TKADLEC, J. Házená. Praha : Grada Publishing, 2002.
PRAVIDLA
SPORTOVNÍCH HER
ZÁKLADNÍ
PRAVIDLA HÁZENÉ (STRUČNÝ VÝTAH Z PRAVIDEL ČSH - PLATNÁ OD 1. ČERVENCE
2010)
Pravidlo 1 Hrací plocha
1:1 Hrací plocha
je obdélník dlouhý 40 x 20 m a obsahuje dvě brankoviště a hrací pole. Čáry:
postranní čáry, brankové čáry (mezi tyčemi branky) a vnější brankové čáry (po
stranách branky).
1:2 Branka - světlost 2 x 3 m.
Čáry - Brankové čáry mezi tyčemi 8 cm, ostatní čáry 5
cm.
1:4 Brankoviště
je ohraničeno čarou brankoviště (6 m čarou).
1:5 Čára volného
hodu (9 m čára) se vyznačí přerušovanou čarou ve vzdálenosti 3 m před čarou
brankoviště souběžně s ní.
1:6 Sedmimetrová
čára (7m čára) je 1 m dlouhá značka přímo před středem branky.
1:7 Čára hranice
brankáře (4m čára) je 15 cm dlouhá čára přímo před brankou.
1:8 Středová čára
spojuje půlící body obou postranních čar.
1:9 Čára pro
střídání je pro každé družstvo - od středové čáry
(délka 4,5 m).
Pravidlo 2 Hrací doba
2:1 Hrací doba
pro družstva s hráči ve věku nejméně 16 let má dva poločasy, každý trvá 30
minut.
Přestávka 10 minut. Mládež ve věku od 12 do 16 let 2 x 25 minut,
od 8 do 12 let trvá 2 x 20 minut (přestávka 10 minut).
2:2 Prodloužení -
2 x 5 min s přestávkou 1 min. (příp. 2 prodloužení, dále dle soutěže – např. 7m
hody)
Pravidlo 3 -
Pravidlo 4 Družstvo,
střídání, vybavení a zranění hráčů
Družstvo
4:1 Na hrací
ploše se smí současně nacházet nejvýše 7 hráčů.
Hráč, označený jako brankář, může zaujmout roli hráče v poli.
K zahájení utkání musí na hrací plochu nastoupit nejméně 5
hráčů. Pokud klesne pod 5, může se v utkání pokračovat.
Střídání hráčů
4:4 Střídající
hráči mohou během utkání kdykoliv opakovaně nastoupit do hry bez hlášení, pokud
jimi střídaní hráči již opustili hrací plochu.
4:5 Chybné střídání
se trestá vyloučením hráče na 2 min, hra bude pokračovat volným hodem.
Vybavení hráčů
4:7 Všichni hráči
v poli jednoho družstva - jednotné sportovní oblečení,
brankáři dres odlišný od hráčů v poli obou družstev i od brankáře soupeře.
4:9 Hráči musí
nosit sportovní obuv.
Není dovoleno nosit předměty, které by mohly hráče ohrozit:
chrániče hlavy, obličejové masky, náramky, hodinky, prsteny, viditelný
piercing, řetízky, náhrdelníky, náušnice, brýle bez upevňovacích pásků a
pevných obrouček atd. (ploché prsteny, malé náušnice a piercing mohou být
povoleny, avšak přelepeny!)
Pravidlo 5 Brankář
Brankáři je dovoleno:
5:1 dotknout se
při obranném zákroku v brankovišti míče kteroukoli částí těla;
5:2 pohybovat se
s míčem v brankovišti;
5:3 opustit bez
míče brankoviště a zapojit se do hry v hracím poli;
5:4 opustit
brankoviště s míčem, který nedostal pod kontrolu.
Brankáři není dovoleno:
5:5 ohrožovat při
obranné činnosti soupeře;
5:6 opustit
brankoviště s míčem, který dostal pod kontrolu; (následek: volný hod);
5:7 dotknout se
míče, který leží nebo se kutálí po ploše mimo brankoviště, pokud je sám v
brankovišti;
5:8 vrátit se s
míčem z hracího pole do brankoviště;
5:11 při provádění 7m hodu soupeře překročit čáru hranice brankáře (4m čáru)
Pravidlo 6 Brankoviště
6:1 Do
brankoviště smí vstoupit jen brankář.
6:2 Při vstupu
hráče z pole do brankoviště:
a) hod brankáře, pokud hráč útočícího družstva vstoupil do
brankoviště s míčem a získal výhodu
b) volný hod, když do brankoviště vstoupil hráč z bránícího družstva
a získal tím výhodu, ale nezmařil jasnou brankovou příležitost
c) 7m hod, když hráč bránícího družstva zmařil jasnou brankovou
příležitost.
6:3 Vstup do
brankoviště se netrestá, když hráč nezpůsobil nevýhodu, vstoupil bez míče a
nezískal výhodu.
6:6 Pokud se hráč
bránícího družstva při obranném zákroku dotknul míče, který poté brankář chytil
nebo zůstal ležet v brankovišti, pokračuje se ve hře hodem brankáře (6:4-5).
6:7 Pokud hráč
zahraje míč do vlastního brankoviště, musí být rozhodnuto následovně:
a) gól, pokud míč skončil v brance;
b) volný hod, pokud míč zůstal v brankovišti (neskončil v
brance);
c) vhazování, pokud míč opustil hrací plochu přes vnější
brankovou čáru;
6:8 Míč, který se
z brankoviště dostal zpět do hracího pole, zůstává ve hře (zásah brankáře, od
branky).
Pravidlo 7 Hraní s míčem,
pasivní hra
Hraní s míčem
Je dovoleno:
7:1 míč s
použitím rukou (otevřených nebo pěstí), paží, hlavy, trupu, stehen a kolen:
házet, chytat, zastavovat, strkat nebo tlouci;
7:2 míč maximálně
3 sekundy držet;
7:3 udělat s
míčem nejvýše 3 kroky;
7:4 na místě nebo
v běhu:
a) odrazit míč
jedenkrát od země a jednou nebo oběma rukama znovu chytit;
b) opakovaně
jednou rukou driblovat s míčem o zem a potom ho jednou nebo oběma rukama znovu
chytit nebo zvednout;
c) kutálet míč
po ploše opakovaně jednou rukou a potom ho jednou nebo oběma rukama znovu
chytit nebo zvednout;
Jakmile hráč jednou či oběma rukama míč uchopí, musí ho během 3
sekund nebo po 3 krocích odehrát.
7:5 míč překládat
z jedné ruky do druhé.
7:6 hrát s míčem
vkleče, vsedě nebo vleže.
Není dovoleno:
7:7 dotknout míče
více než jedenkrát, jestliže se míč mezitím nedotkl hrací plochy, jiného hráče
nebo branky;
7:8 dotknout se
úmyslně míče nohou od kolena dolů;
7:10 Pokud se hráč
s míčem pohybuje jednou nebo oběma nohama mimo hrací plochu (míč je uvnitř
hřiště), - volný hod pro soupeře.
Pasivní hra
7:11 Družstvu není
dovoleno držet míč bez zřetelného pokusu o útočnou akci nebo o střelu na branku,
příp. zdržovat provedení hodů.
Pravidlo 8 Fauly a
nesportovní chování
8:1 Je dovoleno:
a) otevřenou rukou odebrat či vypíchnout míč z ruky;
b) používat pokrčené paže ke kontaktu s tělem protihráče;
c) blokovat soupeře tělem.
8:2 Není dovoleno:
a) vyrazit nebo vytrhnout míč z rukou soupeře;
b) blokovat soupeře rukama, pažemi, nohama nebo vytlačovat
protihráče z místa;
c) soupeře svírat, držet (za tělo či oblečení);
d) nabíhat nebo naskakovat do protihráče.
Fauly musí být progresivně potrestány: počínaje napomenutím,
poté vyloučením na 2 minuty a diskvalifikací.
Pravidlo 9 Dosažení gólu
9:1 Gólu je
dosaženo, když míč celým objemem přešel brankovou čáru. (gól, který byl uznán,
již nemůže být anulován)
9:3 Vítězem
utkání je družstvo, které dosáhlo většího počtu gólů než družstvo soupeře.
Hody:
Pravidlo 10 Výhoz
10:1 Na začátku
utkání má výhoz družstvo, které zvolilo míč. Druhé družstvo má právo si vybrat
stranu. Před začátkem 2. poločasu si družstva vymění strany. Výhoz – druhé
družstvo)
10:2 Po každém gólu
je hra znovu zahájena výhozem družstva, které gól obdrželo.
10:3 Výhoz se
provádí ze středu hrací plochy libovolným směrem - během
tří sekund po zapískání.
Hráči družstva provádějícího výhoz nesmějí překročit středovou
čáru před zapískáním k výhozu.
10:4 Hráči
družstva, které neprovádí výhoz, se smí zdržovat na obou polovinách plochy.
Pravidlo 11 Vhazování
11:1 Vhazování - míč úplně přešel za postranní čáru, nebo když se
míče předtím, než přešel za vnější brankovou čáru, jako poslední dotknul hráč z
pole bránícího družstva.
11:2 Vhazování se
provádí bez zapískání - vhazující hráč musí jednou
nohou stát na postranní čáře. Soupeř 3m vzdálen.
Pravidlo 12 Hod
brankáře
12:1 Hod brankáře:
a) brankář
dostal míč pod kontrolu ve svém brankovišti, míč leží bez pohybu v brankovišti;
b) míč přešel za
vnější brankovou čáru - poslední dotyk brankář nebo
soupeř.
12:2 Hod provádí
brankář bez zapískání z brankoviště.
Pravidlo 13 Volný
hod
13:1 Znovuzahájení hry - volný hod pro soupeře, když:
a) družstvo,
které má míč, se dopustilo porušení pravidel,
b) bránící
družstvo se dopustilo porušení pravidel.
13:6 Volný hod se
provádí bez zapískání rozhodčího z místa, kde došlo k přestupku.
(hráči soupeře vzdáleni nejméně 3 metry od rozehrávajícího
hráče)
Pravidlo 14 Sedmimetrový
hod
Nařízení 7m hodu
14:1 Sedmimetrový
hod se nařizuje za zmaření jasné gólové příležitosti na kterémkoli místě hrací
plochy.
14:4 Proveden do 3
sekund po zapískání rozhodčího jako přímý hod na branku.
14:5 Hráč
provádějící 7m hod - postavení za 7m čarou, po zapískání rozhodčího se nesmí
dotknout čáry 7m hodu (překročit až míč neopustí jeho ruku, smí hrát znovu po doteku míče
protihráče nebo branky)
14:7 Spoluhráči vně
čáry volného hodu a zůstat tam, dokud míč neopustí ruku střílejícího hráče
(15:3, 15:6).
14:8 Hráči soupeře - zůstat vně čáry volného hodu a vzdáleni nejméně 3
m.
14:9 Brankář
překročí čáru hranice brankáře (4m čáru) - 7m hod
opakovat, pokud nebylo dosaženo gólu.
Pravidlo 15 -
Pravidlo 16 Tresty
Napomenutí
16:1 Napomenutí
(žlutá karta) – za běžné fauly a nesportovní chování.
Vyloučení
16:3 Vyloučení (na
2 minuty):
a) za chybné
střídání,
b) za běžné
fauly, jestliže hráč / družstvo již dosáhlo max. počtu napomínání;
c) fauly
spáchané s vysokou intenzitou nebo v rychlém běhu;
d) svírání
protihráče po dlouhou dobu nebo stažení protihráče k zemi;
e) fauly
směřující na hlavu nebo krk;
f) tvrdé údery
vedené na tělo nebo střeleckou ruku;
g) pokusy
narušit kontrolu těla protihráče;
h) nabíhání nebo
naskakování do soupeře vysokou rychlostí
i) jako
následek diskvalifikace hráče nebo funkcionáře;
16:5 Třetí
vyloučení stejného hráče je navíc vždy spojeno s diskvalifikací.
Vyloučený hráč nesmí být nasazen do hry a družstvo ho nesmí
nahradit.
Diskvalifikace
16:6 Diskvalifikace
(červená karta) je přiměřeným trestem:
a) napadení
soupeře způsobem ohrožujícím jeho zdraví;
b) za hrubé
nesportovní chování;
c) za
nesportovní chování poté, co již hráč obdržel napomenutí i vyloučení na 2
minuty;
d) následek
třetího vyloučení stejného hráče;
16:8 Diskvalifikace
platí vždy pro celý zbytek hrací doby. Je vždy spojena s vyloučením na 2
minuty.
Pravidlo 17 Rozhodčí
17:1 Každé utkání
řídí dva zcela rovnoprávní rozhodčí.
17:6 Jestliže oba
rozhodčí při porušení pravidel odpískali přestupek proti témuž družstvu, ale
mají rozdílný názor na výši potrestání, bude udělen vždy přísnější z trestů.
17:7 Jestliže oba
rozhodčí odpískali porušení pravidel nebo míč opustil hrací plochu
a přitom rozhodčí signalizují rozdílný názor na to, které družstvo má získat
míč, bude platit společné rozhodnutí, kterého dosáhnou oba rozhodčí po nezbytné
konzultaci. (pokus se nepodaří shodnout - přednost
rozhodnutí rozhodčího v poli).
Součástí znalosti pravidel je i znalost gest rozhodčího
- VYBRANÉ (ZÁKLADNÍ) SIGNALIZAČNÍ ZNAKY IHF viz odkaz níže.
Kompletní znění dokumentu ČSH: Pravidla
házené
Podle oficiálních
pravidel florbalu IFF.
Rozměry
hřiště a
prostoru brankoviště
Normální hrací čas je 3 x 20 minut se dvěma
desetiminutovými přestávkami, během nichž si družstva musí vyměnit strany.
Hrací čas je čistý. Čistý hrací čas znamená, že čas je zastaven kdykoli je hra
přerušena signálem rozhodčích a znovu spuštěn, když je míč uveden do hry.
Každé mužstvo může využít maximálně 20 hráčů.
Během hry smí být na
hřišti z každého družstva současně 6 hráčů, z toho pouze jeden
brankař nebo 6 hráčů v poli.
Střídání hráčů se může
provádět kdykoli během utkání a bez omezení počtu střídání.
Utkání je kontrolováno a řízeno dvěma
rozhodčími s rovnocennou autoritou.
Všichni hráči musí mít oblečeny dresy skládající se z trenýrek, trika a štulpen. Všichni brankaři musí mít dlouhé kalhoty a triko.
Brankaři
není dovoleno používat florbalku. Brankař musí mít
nasazenou obličejovou masku.
Na začátku každé třetiny nebo pro potvrzení regulérně vstřelené branky se vhazování provádí na středovém bodě.
Pokud je hra přerušena a žádnému z družstev nelze udělit
rozehrání, volný úder anebo trestné střílení, hra pokračuje vhazováním.
Vhazování se provádí na nejbližším bodě pro vhazování
podle pozice míče při přerušení.
Všichni hráči, mimo těch, kteří provádějí vhazování,
musí okamžitě bez výzvy rozhodčích zaujmout postavení alespoň 3 m od míče
včetně florbalky.
Vhazování se účastní 1 hráč každého družstva. Hráči
jsou čelem ke krátké straně soupeřovy poloviny hřiště. Čepele florbalek jsou kolmo ke středové čáře po obou stranách
míče, aniž by se ho dotýkaly.
Vybrané situace vedoucí k vhazování
Je-li míč neúmyslně zničen či poškozen.
Pokud je brána neúmyslně
pohnuta.
Pokud dojde ke zranění hráče.
Pokud rozhodčí nemohou rozhodnout, které družstvo bude
provádět rozehrání nebo volný úder.
Opustí-li míč hřiště, rozehrání provede družstvo, které se neprovinilo.
Rozehrání se provádí v místě, kde míč opustil hrací
plochu, 1,5 metru od mantinelu, avšak nikdy za pomyslnou prodlouženou brankovou
čarou.
Hráči bránícího družstva okamžitě a bez výzvy
rozhodčích zaujmou postavení alespoň 3 m od míče, včetně florbalek.
Míč musí být rozehrán florbalkou
a musí být zasažen, ne tahaný nebo zvedaný.
Hráč provádějící rozehrání se míče nesmí dotknout
podruhé, dokud se míče nedotkne jiný hráč nebo výstroj jiného hráče.
Z rozehrání je možno přímo vstřelit branku.
Volný úder
Pokud dojde k přestupku vedoucímu k volnému úderu, bude družstvo, které se provinilo provádět volný úder.
Volný úder se provádí v místě
přestupku, ale nikdy za pomyslnou prodlouženou brankovou čarou nebo ve
vzdálenosti menší než 3,5 m od malého brankoviště.
Hráči bránícího družstva okamžitě a
bez výzvy rozhodčího zaujmou postavení alespoň 3 m od míče, včetně florbalky.
Míč musí být rozehrán florbalkou a musí být zasažen, ne tahaný či zvedaný.
Hráč provádějící volný úder se nesmí
dotknout míče podruhé, dokud se míče nedotkne jiný hráč nebo výstroj jiného
hráče.
Z volného úderu lze přímo vstřelit
branku.
Přestupky
vedoucí k volnému úderu
Pokud hráč zasáhne, blokuje, zvedne či kopne do soupeřovy florbalky.
Pokud hráč přidrží soupeře
či soupeřovu florbalku.
Zvedne-li
hráč v poli čepel nad úroveň pasu v nápřahu vzad před zasažením míče, nebo při
došvihu vpřed po zasažení míče.
Hraje-li
hráč, nebo snaží-li se hrát chodidlem nebo jakoukoliv částí florbalky
nad úrovní kolen.
Vloží-li
hráč v poli svou florbalku, chodidlo či nohu mezi
soupeřovy nohy či chodidla.
Pokud
hráč v poli ovládající míč nebo ve snaze ho získat strká nebo tlačí soupeře
jinak než ramenem na rameno.
Jestliže hráč při vedení míče nebo ve snaze získat míč
nebo lepší postavení naběhne nebo vrazí zády do soupeře, nebo zabrání soupeři v
pohybu zamýšleným směrem.
Je-li hráč v poli v malém brankovišti.
Vyskočí-li hráč v poli a zastaví tak míč.
Pokud brankář při výhozu zcela opustí velké
brankoviště.
Vyhodí-li nebo kopne-li brankář míč za středovou čáru.
Má-li brankář míč pod kontrolou déle než tři sekundy.
Pokud brankář přijme přihrávku či převezme míč od
spoluhráče.
Je-li udělen trest za přestupek spáchaný v souvislosti
s hrou.
Trestné střílení
Trestné střílení bude nařízeno proti družstvu, které se provinilo přestupkem vedoucímu k trestnému střílení.
Trestné střílení se provádí ze středového bodu.
Všichni hráči, mimo bránícího brankáře a hráče
provádějícího trestné střílení, musí být ve svých prostorech pro střídání po
celou dobu provádění trestného střílení. Při započetí trestného střílení je
brankář na brankové čáře.
Hráč ani míček se při vykonávání trestného střílení
nesmí současně zcela zastavit v pohybu směrem k soupeřově brance či se dát do
pohybu směrem od ní. Pokus se současně tělo hráče pohybuje směrem k brance,
lze pohyb míčku směřovat i od branky (stažení zpět při vedení míčku). Počet
úderů není omezen. Jakmile brankář tečuje míč, hráč provádějící trestné
střílení se nesmí znovu dotknout míče během tohoto trestného střílení.
Dvouminutové vyloučení na trestnou lavici.
2+2
min. vyloučení na trestnou lavici.
Desetiminutový
osobní trest.
Vyloučení
do konce utkání.
Branka je považována za uznanou, jestliže byla vstřelena správným způsobem a potvrzena vhazováním na středovém bodě.
Když míč přejde celým objemem zepředu brankovou čáru po správném odehrání hráče v poli a pokud útočící družstvo těsně před nebo ve spojení se vstřelením branky nespáchalo přestupek trestaný volným úderem nebo vyloučením.
Když míč přejde celým objemem zepředu brankovou čáru
poté, co ho hráč bránícího družstva usměrnil svou florbalkou nebo tělem,
popřípadě ho hráč útočícího družstva neúmyslně usměrnil svým tělem a pokud
útočící družstvo těsně před nebo ve spojení se vstřelením branky nespáchalo
přestupek trestaný volným úderem nebo vyloučením.
Když útočící hráč spáchá těsně před nebo ve spojení se vstřelením branky přestupek vedoucí k volnému úderu nebo vyloučení.
Když útočící hráč úmyslně usměrní míč jakoukoli částí
těla do brány.
Když brankář hodí nebo kopne míč jinak správným
způsobem přímo do soupeřovy brány.
Plné znění pravidel florbalu:
https://www.ceskyflorbal.cz/cfbu/predpisy/pravidla-florbalu
DODGEBALL podle World Dodgeball Federation
Dodgeball
je hra, ve které dva týmy hrají proti sobě a snaží se vybít protihráče.
Počet míčů a hráčů
Počet
míčů používaných ve hře se často mění, ale tři až deset je běžné. Vše záleží na
zázemí, velikosti haly, tělocvičny a počtu zúčastněných lidí. Pět míčů a 5
hráčů proti 5 by měl být minimální počet na danou hru. Na mezinárodní úrovni se
hrají turnaje se šesti míči a 6 proti 6. Standardní celosvětová velikost míče
pro dodgeball je „7″ a míč je vyroben z pěny. Nicméně, většina
dodgeballových míčů odpovídá velikosti volejbalového míče („
8″).
Hřiště
Dodgeball
se obvykle hraje na volejbalovém hřišti. Každé hřiště musí mít středovou čáru.
Obr.
Příklad dodgeballového hřiště v National Dodgeball League
Všeobecná pravidla Dodgeballu
1.1.
Tým se skládá z 5ti hráčů ( MIX = minimálně 2 ženy, MUŽI
= 5 mužů )
1.2.
SKUPINY – Jeden set je časově omezen na 4 min. Hraje se na 2 hrané sety/vítezné
sety, dle počtu přihlášených týmů ( 2x 4min + změna
stran )
1.3.
PAVOUK – Jeden set je časově omezen na 4 min. Hraje se na dva vítězné sety ( 2x 4min + změna stran )
1.4.
Vyhraje tým, který vybije všechny soupeře, nebo, že po uplynutí stanoveného
času bude mít tým více hráčů na hřišti než soupeř.
1.5.
Hraje se v duchu FAIR PLAY !
1.6.
Každý hráč hraje na vlastní riziko.
1.7.
Hraje se 3 míči.
1.8.
Vždy platí pořadí co se stalo. Pokud hráč vybije
protihráče a následně přešlápne čáru, hráč který byl
vybitý odchází a následně odchází i hráč, který přešlápl.
2. ZAHÁJENÍ
2.1.
Hlavní rozhodčí zahájí hru písknutím.
2.2.
Před zahájením každé hry, musí být všichni hráči za zadní čárou.
2.3.
Týmy jsou za poslední beachovou čárou na hřišti a na odstartování rozhodčího,
maximálně 3 hráči z každého týmu, vybíhají pro míče na střed, během tohoto
startu se smí přešlápnout středová čára
2.4.
Po sebrání míčů, se musí míč/e dostat za čáru volejbalové trojky, buď se míč
může přihrát jinému hráči a nebo s ním musí doběhnout
za čáru, tato čára bude označena kužely či popruhem apod.
2.5
Pokud se nedostane míč za trojkovou čáru a hráč s ním bude vybíjet, vybití
neplatí, hráč, který házel zůstává poli
2.6.
Pokud vyběhne nějaký hráč, před hvizdem rozhodčího, start se opakuje.
2.7.
Vyresetuje se i herní čas ( 4min )
3. HŘIŠTĚ, ČÁRY
3.1.
Hraje se na volejbalovém kurtu.
3.2.
Volejbalové čáry označují herní pole každého týmu, polovina volejbalového kurtu
pro každý tým.
4.
PŘEŠLAPY
4.1.
Čára je součástí kurtu, pokud ale hráč během hry přešlápne jakoukoliv čáru,
střední, postranní nebo zadní, hráč je OUT.
4.2.
Středová čára, se smí přešlápnout pouze při zahájení zápasu, když hráči
vybíhají pro míče.
5.
OUT / VYBITÝ
5.1.
Když je hráč OUT/VYBITÝ, zvedne ruku a se zvednutou rukou odchází k postranní
čáře, pod dané číslo, čeká na možnost vrácení.
5.2.
VyOUTovaný/vybitý hráč, není již součástí hry a nesmí záměrně narušovat chod
hry, odrážet letící míče, pohybovat s míči na zemi, přihrávat míče ostatním
hráčům. Míč, který případě v drží, položí na zem.
5.3.
Pokud se hráč vrátí zpět do hřiště skrze postraní čáru, je znova OUT !
5.4. Při zvednuté ruce je hráč
neaktivní, nelze ho vybít.
6.
MÍČE MIMO HŘIŠTĚ
6.1.
Hráč odcházející pro míč mimo hřiště musí zvednout ruku jen při překračování
čáry. Vezme míč a vrací se do hřiště jen skrze zadní čáru, již bez zvednuté
ruky. (Pokud ruku zvedne, nic se neděje.)
6.2.
Hráč nemůže od půlky hřiště odcházet se zvednutou rukou, pokud se tak stane,
hráč je stále aktivní, dokud nepřejde čáru.
6.3.
Pokud je míč na polovině soupeře, nesmíte si ho vzít, ač na něj dosáhnete.
Pokud ho seberete, jste OUT.
6.4.
Pokud hráč nezvedne ruku a půjde pro míč, je automaticky OUT
!
6.5.
Hráč , který již má v ruce míč, drží ho, nesmí
zvednout ruku a jít pro další míč s míčem ! Pokud ano je OUT (
míč může přihrát nebo odložit a jít pro jiný míč )
7.
BLOKOVÁNÍ POMOCÍ MÍČE
7.1.
Hráč může použít míč k blokování.
7.2.
Pokud hráč používá míč k blokování, musí mít míč pod kontrolou, nesmí mu
spadnout, být vyražen atd. jinak je hráč OUT.
7.3.
Pokud hráč používá míč k blokování, součástí míče se berou i jeho ruce, zhruba
po zápěstí. Pokud je hráč tedy trefen do rukou nic se neděje
7.4.
Zablokovaný, odražený míč, není nadále aktivní. Nemůže vybít jiného hráče.
8.
ZÁKAZY
8.1.
Driblování je zakázáno.
8.2.
Kopání do míče je zakázáno.
8.3.
Pokud je míč poškozen, je zakázano ho poškozovat dále, či zvětšovat díru v míči !
8.4.
Je zakázáno vybíjet hráče úmyslně do hlavy !
9.
CHYCENÍ MÍČE = VRÁCENÍ SPOLUHRÁČE ZPĚT DO HŘIŠTĚ
9.1.
Pokud hráč chytne míč protihráči, protihráč, kterému byl míč chycen je VYBITÝ !
(
spoluhráč, který byl první vybitý, se může vrátit do hry )
9.2.
Hráč se vždy musí vrátit do hry, přes zadní čáru.
9.3.
Hráči se do hry musí vrátit v pořadí ve kterém byli vybití (
první vybitý = první zpět do hry )
9.4.
Pokud hráč chytne míč, který je odražený od vašeho spoluhráče, zachráníte mu
život,
ale
soupeř zůstává v poli.
9.5.
Hráči je dovoleno odložit míč, který drží při pokusu o chycení míče.
10.
PŘIHRÁVKY
10.1.
Hráči mohou přihrát míč spoluhráči, kdykoliv chtějí.
10.2.
Přihrávka, poslání míče po zemi směrem k soupeři je dovoleno.
11.
PRAVIDLO 5 VTEŘIN
11.1.
Pravidlo 5ti vteřin, začíná běžet v tu chvíli, kdy
jeden z týmů, má více hráčů než druhý tým (nebo shodný počet hráčů) a má na své
polovině 2 míče.
11.2.
Rozhodčí začne odpočítávat 5 vteřin a tým má 5 vteřin na odhození
,alespoň jednoho míče.
11.3.
Pokud tým nestihne odhodit míč/e. Musí míče poslat druhému týmu po zemi.
12.
AKTIVITA TÝMU
12.1.
Týmy musí hrát aktivní hru.
12.2.
Míče musí být stále ve hře. Pokud je míč mimo hřiště, hráči si pro míče musí
chodit.
12.3.
Pokud má nějaký tým převahu, nesmí záměrně posílat míče druhému týmu, nebo
házet vedle, do země apod. Musí se ho snažit vybít !
Pokud to nebude regulérní hod, rozhodčí dá první napomenutí. Po opakovaném
taktizování a neaktivní hře, bude hráč označen za OUT.
13.
ZRANĚNÍ
13.1.
Rozhodčí zastaví hru, je-li hráč zraněn.
13.2.
Rozhodčí zastaví čas na stopkách, pokud dojde ke zranění.
13.3.
Zraněný hráč může být nahrazen, vystřídán.
14.
ROZHODČÍ 1 + 4
14.1.
Hlavní rozhodčí zahajuje hru a hlídá hlavně středovou čáru a celý průběh hry,
má hlavní slovo !
14.2.
Pomocný rozhodčí ,každý u rohu hřiště, hlídají
postranní a hlavně zadní čáru, jakmile
někdo přešlápne, informuje o tom hráče, případně hlavního rozhodčího.
14.3.
Rozhodnutí, verdikt hlavního rozhodčího je vždy platný. Neuposlechnutí
rozhodčího, může vést celý tým ke kontumaci zápasu. Pokud se to bude opakovat,
celý tým může být vyloučen z turnaje.
14.4.
Rozhodčí pro odlišení hráčů budou mít rozlišováky.
14.5.
Hlavní rozhodčí zapisuje výsledek zápasů a hlídá herní čas (
2x 4min ).
15.
NESPORTOVNÍ CHOVÁNÍ = OUT
15.1
Hráč/ka, který se bude chovat nesportovně, bude označen za OUT.
15.2
Hráč/ka, který bude čekat na soupeře až hodí míčem, aby mohl v tom okamžiku
zvednout ruku a jít pro míč za čáru se považuje za nesportovní chování = OUT.
BODOVÁNÍ
VE SKUPINÁCH :
3b : 0b – za výhru do 4 min
2b : 0b – za výhru nad 4 min ( po uplynutí 4. min, vyhrává
tým, co má více hráčů v poli )
1b : 1b – za remízů po 4 min ( po uplynutí 4. min, stejný
počet hráčů v poli )