Zde naleznete aktuální informace:

Informace, výsledky testů, aktuální pokyny ke kurzům aj.

 

 

 
Popis: Popis: P1010721

                                                           PhDr. Ivan Růžička, PhD

Popis: Popis: Ivan detail ŽV

 

 

STUDENTI TV: NEMÁTE CHUŤ SE ZAPOJIT DO ZAJÍMAVÉHO PROJEKTU?

http://wp.ride2scool.org/o-projektu/

Ride2sCool je projekt zaměřený na zkvalitnění a zpřístupnění možnosti dopravy do školy na kole pro děti ve věkovém rozmezí 6 – 14 let, který aktivně zapojuje vysokoškolské studenty jako průvodce a ochránce dětí v rámci jejich cesty do školy.

Zájemci mě mohou kontaktovat a pokusíme se společně udělat první krok…

 

 

CYKLOKURZ 2024 (aktualizováno 22.2.2024)

Termín: 3.-7.6.2024

 

Cíl: Získání základních teoretických vědomostí a dovedností z oblasti letních sportů a pobytu v přírodě, cykloturistiky, lanových aktivit, orientačního běhu a přírodních vícebojů, teambuidingových aktivit a dalších novějších/méně tradičních činností s důrazem na metodiku, organizaci a bezpečnost při těchto aktivitách. Absolvovat závody ve vybraných aktivitách. Vyzkoušet si nocování v přírodě. Přispět ke zvýšení fyzické kondice. V praxi si osvojit zásady pohybu družstva na cyklistickém výletě vč. přípravy časového harmonogramu akce, dopravních pravidel pro cyklisty, péče o kolo, zásady vhodné výživy při cyklistickém výletě, podstatné cyklistické zručnosti apod. Vyzkoušet si řízení a organizaci drobných aktivit v přírodě (les, louka aj.).

(Obsah kurzu se může měnit v závislosti na lokalitě konání kurzu, klimatických podmínkách, vstupních dovednostech studentů aj.)

 

Lektorský sbor: PhDr. Ivan Růžička, PhD, doc. Mgr. Adrian Agricola, PhD.

Tel. kontakt v průběhu kurzu: 605127963 (uložte si do svých mobilních telefonů)

 

 

ZÁVAZNÉ PŘIHLÁŠKY A PLATBY: dle pokynů pí referentky (dodržte termíny pro přihlášení!)

 

Seznamte se pečlivě s „Pravidly kurzovní výuky“ (viz níže) a samozřejmě s následujícími informacemi:

 

SRAZ A ZAHÁJENÍ KURZU (dochvilnost):

Pondělí 3. 6. 2024 v 10:00 h na místě kurzu v RZ Tesla Horní Bradlo (poblíž nádrže Seč)!

VENKOVNÍ ZAHRÁDKA PŘED VENKOVNÍM BUFETEM, POPŘ. VENKOVNÍ BUFET NEBO JÍDELNA V HLAVNÍ BUDOVĚ při nepřízni počasí apod.

 

DOPRAVA: individuální – vlastním autem (možnost parkování v areálu), vlak + dojezd cyklo, apod.

 

Rámcový program: Cykloturistika v rozličných organizačních formách, orientační aktivity (práce s mapou, orientace v terénu, orientační běh aj), lanové aktivity (lanový park, les), hry v přírodě, teambuildingové aktivity, základy golfu aj. + teorie: přednášky k tématice kurzu (cyklo, OB); společenský večer; nocování v přírodě apod.

 

DALŠÍ PŘEDPOKLÁDANÉ PLATBY NA KURZU (peníze sebou, mějte drobné!): do cca 600,- Kč:

Lekce základů golfu: platba cca 200,- Kč v hotovosti na místě aktivit (golfové hřiště), + příp. osobní vstupy do pamětihodností apod. + osobní nákupy (obědy, pitný režim – v blízkosti prodejna, přímo v areálu zpravidla otevřené malé občerstvení aj.)

Pozn. Na kurzu může být plošně vybírán případný menší doplatek za kurz v případě nepředvídaných potřeb a nákladů apod. – info na kurzu.

 

CENA KURZU zahrnuje ubytování s polopenzí + doplňkové kurzovní výdaje (materiál, drobné potřeby, doprava materiálu na místo aj.). Další příp. výdaje si každý hradí na místě individuálně, neurčí-li vedoucí kurzu jinak.

 

VYBAVENÍ (nezbytné a povinné náležitosti + doporučení):

1. Karimatky + solidní SPACÁKY!  (plánovaná aktivita s nocováním „pod širákem“ – jedna noc, konkrétní den dle počasí).

2. Výzbroj a výstroj na cyklistiku a sporty v přírodě:

3. Požadované speciální pomůcky: do skupiny 4 osob přivezte cykloturistickou mapu oblasti okolí H. Bradla (zpravidla název mapy: „Železné hory") s povinným odlišením cyklo povrchů terénu v mapě (MTB, trek, silnice), ideálně v měřítku 1:40 000 - 1:50 000 (podrobnější), nikoliv 1:70 000 nebo i vyšší (málo podrobné)!

4. Dále nutné: čelovka či alespoň kvalitní baterka (funkční baterie!), plavky, šátek či zaslepovadlo (slepohry).

5. Pro orientační aktivity: nutné sportovní hodinky (nebo držák na paži pro mobil) – postačí s funkcí času/příp. chronometru, doporučujeme vlastní funkční buzolu (erární starší buzoly přivezeme, vlastní kvalitnější výhodou), eurofólii A4, tenký červený lihový fix do skupinky.

6.  Pro sporty v přírodě: Dvoje boty pro pobyt v přírodě (+ příp. cyklo obuv SPD), z toho min. 1 x běžecká obuv, malý batůžek, krém s UV filtrem, pokrývka hlavy, psací potřeby a přezůvky.

7. Máte-li osobní výzbroj pro předpokládané aktivity ve volném čase, vezměte sebou: např. pálky na stolní tenis, tenis apod … a hudební nástroj J - večerní táborák.

8. Dále doporučujeme: starší oblečení do přírody (tzv. „bez citové vazby“), , osobní lékárnu: náplasti, obvaz pružný + trojcípý šátek, dezinfekce, paralen, ibalgin, repelent proti klíšťatům a komárům, pinzetu aj. + příp. cyklomapník na řídítka, nezbytné osobní léky a další potřeby.

 

ZÁPOČTOVÉ POŽADAVKY: Absolvování kurzu v plném rozsahu 100 % a s patřičným vybavením (dle rozpisu) s aktivní účastí na všech aktivitách + splnění podmínek zápočtu (upřesníme při zahájení kurzu) + dodržování pokynů a zcela reprezentativní chování po celý čas kurzu (vč. nočních hodin apod.).

 

ÚKOLY PRO INTERAKTIVNÍ BLOK:

KAŽDÝ SI PŘIPRAVÍ DROBNOU KVALITNÍ POHYBOVOU OUTDOOROVOU AKTIVITU NA 5 -10 MIN. (NUTNÁ VZÁJEMNÁ DOMLUVA MEZI SEBOU, ABY SE HRY NEDUBLOVALY!)

Bude uplatněna v bloku „aktivity na louce“ s následujícími předepsanými atributy:

TÝMOVÁ ČINNOST + BEZ JAKÝCHKOLIV POMŮCEK + OKAMŽITÁ REALIZACE (BEZ POTŘEBY PŘÍPRAVY) + OTEVŘENÝ VENKOVNÍ PROSTOR (TRÁVA).

Na pokyn pedagoga realizujete následovně: a) název aktivity + pro jakou cílovou skupinu vhodné, b) stručná a strukturovaná pravidla (pokyny), c) organizace a řízení činnosti d), krátké zhodnocení.

 

V PŘÍPADĚ JAKÉHOKOLIOV NACHLAZENÍ NENÍ MOŽNÉ SE KURZU ZÚČASTNIT NEBO JE TŘEBA OKAMŽITĚ HLÁSIT. PROSÍME O OSOBNÍ ZODPOVĚDNOST!

 

Součástí zápočtových požadavků je povinná účast na organizaci cyklozávodu Prima cup = proběhne 13.4.2024 v HK (tab. na vyplnění údajů obdržíte mailem)!

 

UPOZORNĚNÍ!

Před kurzem nutno:

-  najezdit vyšší množství kilometrů v sedle: fyzická, psychická i pocitová (sedací oblast těla) příprava na absolvování kurzu naprosto NEZBYTNÁ!!! = během jara doporučujeme najezdit alespoň 300 km při postupném zvyšování zátěže, a to zejména v terénu!

- věnovat čas pravidelnému kondičnímu běhu

Každoročně někteří studenti doporučení fyzické přípravy podcení a kurz je pro ně mimořádně obtížný a problematický.

 

UKONČENÍ KURZU: pátek 7.6.2023 cca 12-13 h na místě kurzu.

 

Možnost změn vyhrazena. Sledujte pečlivě a pravidelně tyto stránky!

 

OPRAVNÉ MOŽNOSTI NESPLNĚNÝCH ZÁPOČTOVÝCH POŽADAVKŮ CYKLOKURZU (do konce srpna nebo poté nutno druhý zápis):

Opravy OB: možno se zúčastnit libovolného OB závodu v ČR dle své volby, tzv. „kategorie P“ je dostačující.

-          např. Prázdninové závody OB v ČR najdete na http://www.lpu.cz/beda/  (vlevo dole „Vícedenní“)

Oprava cykločasovky do vrchu: možno se zúčastnit libovolného cyklo závodu v ČR dle své volby – nutno předem konzultovat s vedoucím kurzu!

Oprava Přírodního víceboje – objevit lokální menší akce na webu a vybrat si - např. ukázková nabídka z minulosti:

http://www.triatlonhradec.cz/ nebo na http://www.triatlony.com/terminovka, Gladiator race apod.

nebo lze mailem kompletní videozáznam ze stejné tratě víceboje konaného na kurzu (natočení např. na GoPro s časovou linkou a rozeznatelností osob)

SPLNĚNÍ V NÁHRADNÍM TERMÍNU LZE AŽ PO SCHVÁLENÍ VEDOUCÍM KURZU (zaslat link apod.).

 

Případně po osobní domluvě s garantem kurzu PhDr. I. Růžičkou, PhD.

 

(j)elita na orientáku

 

Zdroje:

Foglar, Jaroslav & Zapletal, Miloš. Hry Jaroslava Foglara. Praha: Olympia, 2000.

Ondráček, Jan. Cykloturistika. Brno, 2007.

Neuman, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha, 2011.

Foglová, Majka. Etapové hry v přírodě. Praha, 2008.

Neuman, Jan. Zlatý fond her I. Praha, 2008.

Olsen, John. Horská kola.  Praha, 1998.

Neuman, Jan. Hry do kapsy. Praha, 2005.

Růžička, I., Růžičková, K., Šmíd, P. Netradiční sportovní hry. Praha: Portál., 2013.

Hnízdil, Jan. Orientační sporty. Praha, 2005.

Hermochová, Soňa. Teambuilding. Praha, 2006.

 

 

Metodický kurz lyžování 2024

Vedoucí a instruktor kurzu: PhDr. Ivan Růžička, PhD

 

Informace o kurzu – čtěte pečlivě a sledujte průběžně aktuální změny 

(aktualizováno……….)

 

 

UKÁZKY ZÁPOČTOVÝCH PRVKŮ LYŽAŘSKÉHO KURZU

PLYZ1 A TVLY1,

na které metodický kurz úzce navazuje (doporučuji znovu procvičit), naleznete na:

http://ukazky-prvku-lyzovani.webnode.cz/

(výstup Interní grantové soutěže 2015 – Růžička & Mílová)

 

 

PLATBY dle pokynů referentky KTVS:

Termíny výběru platby oznámeny i níže – sledujte dále informace od pí. Kořénkové i zde pravidelně!

Bez včasné platby a přihlášky nebude možné na kurz odcestovat.

 

Běžecká část:

Místo: Krkonoše, Benecko - hotel Žalý

 

Sjezdová část:

Místo: Rakousko, LIENZ a okolní střediska.

PODROBNÉ INFO V ODKAZU „LYŽOVÁNÍ“.

 

 

KURZ SH září 2019

Termín: 17.-19.9.2019

Místo a čas: vzhledem k rekonstrukci FLOT bude probíhat v tělocvičně Univerzity obrany nedaleko Flošny (viz obr. níže) 9 – 13:00 (11:30-12h pauza na oběd = bez odchodu na místě – mějte s sebou) studentské pedagogické aktivity (SPA); navazuje cca 13:10 – 14:00h hra s řízením.

Sraz všech a zahájení 17.9. v 8:55h před bývalým AC klubem (viz šipka na mapce), aktivní účast na kurzu podmínkou!

Rámcový program:              

17.9. – FLORBAL a HÁZENÁ (RUZI)         

18.9. – VOLEJBAL a BASKETBAL (AGRA)     

19.9. – FOTBAL (AGRA) + příp. opravy SPA (nevydařené)

 

Přihlášky na SPA (dle pokynů níže) realizujte co nejdříve (větší výběrJ) na:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/18qW0KL1yhrYV2RSVVIP8PVLlwzZWS72_hD0AkT_IbLk/edit?usp=sharing

 

Před přihláškou na aktivity prostudujte PEČLIVĚ obecné pokyny zde:

pokyny kurz SH 2019

 

Přípravu na SPA nahrajte před kurzem ke kontrole na společné úložiště na Google disk:

https://drive.google.com/drive/folders/1FSi1ZwB0zvDUqOBJu_d04KAzqkQdVqVf?usp=sharing

 

Důležité upozornění:

Na objektu Univerzity obrany ještě probíhají drobné práce také po rekonstrukci, vchod je prozatím přes kinosál - hned vedle bývalého AC klubu. Zásadní je apel ohledně obuvi: vstup do tcv pouze v obuvi, která nebarví (černé podrážky apod – prosím, ověřte si předem jinak nebudete vpuštěni na kurz) a naprosto nezbytné je přezouvání do šaten!

 

Prosím, sledujte email až do konání kurzu (pro nutné info)!     IR & AA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BAKALÁŘSKÉ / DIPLOMOVÉ PRÁCE

Informace, pokyny, materiály ke zpracování

 

 

POKYNY K BAKALÁŘSKÝM A DIPLOMOVÝM (MAGISTERSKÝM) ZÁVĚREČNÝM PRACEM:

 

Rozhodnutí děkana č. 35/2020 Pravidla zadání závěrečné práce a jejího vypracování:

file:///C:/Users/ruziciv1/Documents/IVAN/KTVS/DP/ZAD%C3%81V%C3%81N%C3%8D%20BP%20a%20DP%20-%20Rozhodnut%C3%AD%20d%C4%9Bkana/RD%202020%2035%20Pravidla%20zadani%20zaverecne%20prace_sgn.pdf

 

Navštivte:

http://ktvs.katedry.cz/informace-pro-studenty/Diplomov-a-bakalsk-prce/dp-bp

 

Dle RD 27/17  https://www.uhk.cz/Download/?DocumentID=28522  se musí zároveň odevzdávat Potvrzení o udělení zápočtu z předmětu Bakalářská práce 2 nebo Diplomová práce 2, a to s podpisem ved. práce!

 

Studenti z PřF se musí zase řídit RD4/15

 https://www.uhk.cz/Download/?DocumentID=17351 (i když píší práci na PdF KTVS, stále jsou studenti PřF) –tedy také potřebují Potvrzení o udělení zápočtu z předmětu Bakalářská práce 2 nebo Diplomová práce 2 s podpisem ved. práce.

BEZ TÉTO NÁLEŽITOSTI PRÁCI NELZE ZVALIDOVAT!

 

 

Stránka ZADÁNÍ PRÁCE (DP i BP) musí být vygenerována ze stránky: 

https://ris.uhk.cz/eVSKP/

 

Zde obrázek, kde lze najít:

 

 

POSTUP PŘI ZADÁVÁNÍ TÉMATU PRÁCE:

 

Studenti mají vše vyvěšeno na nástěnce u učebny FLOU (KTVS) a lze nalézt i na: 

https://www.uhk.cz/Download/?DocumentID=29881  a https://www.uhk.cz/cs-CZ/PDF/Studium/Statni-zaverecne-zkousky#UHK-Article, případně http://ktvs.katedry.cz/home

 

 

POKYNY PRO VÝBĚR TÉMATU BP/DP:

Téma BP či DP nutno nejprve zkonzultovat - domluvit, zda se ho mohu ujmout jako vedoucím práce (tématika, představy, motivace) = včasná osobní domluva nutná.

Vlastní témata pouze VÝJIMEČNĚ!

 

Před zadáním tématu do STAG požaduji osobní konzultaci:

·                     Oznámíte vybrané téma z výběru vypsaných témat (viz níže), prodiskutujeme možnosti.

·                     Zejména si připravte konkrétní představu, kde budete sbírat data (výzkumná oblast, skupina probandů, forma sběru dat).

·                     Domluvíme příp. vedení práce – závisí na tom, zda budu mít volnou kapacitu vás v práci vést a dle kvality vašeho zájmu a připravenosti.

·                     U vypsaných témat použijete oficiální zadání dle textu níže vč. literatury.

 

Pokud máte zájem o vlastní téma (jen výjimečně), na prvotní konzultaci přinesete písemně (papír):

           Zformulovaný název práce (nutno více variant - vybereme) …např. Problematika procesu          založení rugbyového klubu mládeže.

           Cíl práce (1-2 věty přesně vyjadřující cíl BP/DP) …např. Cílem práce je seznámit ze sportovní   hrou rugby jako volnočasovou aktivitou mládeže a vytvořit konkrétní projekt založení rugbyového klubu mládeže v ČR v široké škále aspektů souvisejících s problematikou založení sportovního klubu.

           V bodech vystihnout klíčové oblasti obsahu textu teoretické části práce a zaměření výzkumné části - konkrétní představa, kde budete sbírat data (výzkumná oblast, skupina probandů, forma sběru dat).

           4ks přesné citace klíčové odborné literatury k tématu dle příkladu normy APA – např.: STUBBS, R. (2009) Kniha sportů: sporty, pravidla, taktiky, techniky. Praha: Knižní klub. = Musí se jednat o nosné, renomované a aktuální publikace tématiky práce.

 

 

VYPSANÁ TÉMATA (vedoucí práce: PhDr. Ivan Růžička, Ph.D.):

 

Témata DP a BP:

 

1. Mapování indikátorů ovlivňující mládež při motivaci k pohybovým aktivitám v / u … (vybraný region, místo, instituce, sociální skupina – nutno min. studenti SŠ, VOŠ, VŠ nikoliv ZŠ)  (Mapping of the indicators affecting the youth motivation to physical activities in …)

Zadání: Cílem práce je zmapovat indikátory ovlivňující mládež při motivaci k pohybovým aktivitám a pomocí metody dotazování u …….(doplnit skupinu probandů) zjistit, do jaké míry se na vztahu k pohybu a samotné pohybové činnosti v jejich životě podílely vybrané osoby a instituce.

Seznam literatury pro zadání: Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999) Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého. Kučera, M., Kolář, P. & Dylevský, I. (2011) Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén. Sekot, A. (2003) Sport a společnost. Brno: Paido. Slepičková, I. (2001) Sport a volný čas adolescentů.  Praha: Karolinum. Marcus, B.H. & Forsyth, L.H. (2010) Psychologie aktivního způsobu života: motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Portál.

 

2. Kritické momenty ve sportovní činnosti mládeže v (vybraný region, místo, sociální skupina // průzkum realizovat mezi např.: rodiči, trenéry nebo studenty SŠ/VŠ aj. – nutno alespoň 16letí a starší)

Zadání: Cílem práce je zmapovat, kvantifikovat a vyhodnotit zásadní důvody zanechání sportovní přípravy u vybrané skupiny mládeže daného regionu, a to na základě sociologického průzkumu s využitím metody dotazování.

Seznam literatury pro zadání: Perič, T. & Dovalil, J. (2010) Sportovní trénink. Praha: Grada. Perič, T. (2004) Sportovní příprava dětí. Praha: Grada. Sekot, A. (2008) Sociologické problémy sportu. Praha: Grada. Slepička, P., Hošek, V. & Hátlová, B. (2009) Psychologie sportu. Praha: Karolinum. Jansa, P. (2012) Pedagogika sportu. Praha: Karolinum.

 

3. Preference pohybových aktivit dětí a mládeže v … (mapování sportovních zájmů u vybrané skupiny či geografické oblasti - regiony, města, socio-skupiny aj. - zaměřeno obecně na pohybové aktivity a jejich využívání nebo konkrétní oblast činností: sportovní hry, outdoorové sporty, turistiku apod., a to pomocí metody dotazování)

Zadání: Cílem práce je zmapovat preference pohybových aktivit …(např. studentů středních škol na Pardubicku apod.) s využitím dotazníkového šetření a porovnat je s aktuální nabídkou řízených pohybových aktivit ve volném čase ve sledovaném regionu.

Seznam literatury pro zadání: Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál. Hendl, J. et al. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit. Monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum. Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál. Kudláček M., & Frömel K. (2012). Sportovní preference a pohybová aktivita studentek a studentů středních škol. Olomouc: Univerzita Palackého. Pávková, J. et al. (1999). Pedagogika volného času. Praha: Portál.

 

4. Upevňování lyžařských dovedností prostřednictvím videozáznamu jako prostředku zpětné vazby

Zadání: Cílem práce je přiblížit oblast zvyšování efektivity didaktického procesu v rámci motorického učení v lyžování pomocí videorecordingu, možnosti využití daného prostředku jako nástroje zpětné vazby a ověření míry využitelnosti v praxi pomocí metody dotazování u vybrané skupiny vysokoškolských studentů v rámci povinného lyžařského kurzu.

Seznam literatury pro zadání: Měkota, K. & Cuberek, R. (2007) Pohybové dovednosti, činnosti, výkony. Olomouc: UP. Slepička, P., Hošek, V. & Hátlová, B. (2009) Psychologie sportu. Praha: Karolinum. Marcus, B.H. & Forsyth, L.H. (2010) Psychologie aktivního způsobu života: motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Portál. Reitmayerová, E. & Broumová, V. (2007) Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál.

 

5. Diagnostika motorické zdatnosti u žáků základních škol v …………….    kraji / regionu.

Zadání: Cílem práce je zhodnotit aktuální stav motorické zdatnosti u žáků vybraných základních škol v daném regionu pomocí standardizovaných motorických testů.

Metody: Motorické testování, statistická analýza dat, komparace.

Literatura:

Pavlík, J. et al. (2010) Vybrané kapitoly z antropomotoriky. Brno: Masarykova univerzita.  Měkota, K. & Novosad, J. (2005) Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Měkota, K. & Cuberek, R. (2007) Pohybové dovednosti, činnosti, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Měkota, K. & Kovář, R. (1995). UNIFITTEST (6-60). Olomouc: Universita Palackého. Neuman, J. (2003). Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha, Portál. Hendl, J. et al. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit. Monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum.

 

Spíše pouze témata pro BP (a jen výjimečně v případě dobře promyšleného záměru a zkušeností z praxe):

 

5. Moderní volnočasové aktivity – jejichž součástí je aktivní pohyb, např. geocaching, boldering, laser game, canyoing apod. (charakteristika aktivity, využití v rámci aktivního trávení volného času / hodin školní a mimoškolní TV / sportovním tréninku, bádání ve vybrané oblasti aktivity – např. fyziologická náročnost, rozvoj souvisejících pohybových schopností, monitoring apod (krokoměr, sporttester, evidence pohybového režimu aj.)

 

6. Tvořivé činnosti ve vybrané netradiční sportovní hře – tvorba nápaditého zásobníku pohybových činností s využitím náčiní či herních principů vybrané atypické sportovní hry (badminton, faustbal, aktivity s friesbee, kin-ball, indiaca atd – dle zájmu a možností diplomanta), popř. ověření v praxi - jejich využití v rámci pohybové rekreace / hodin školní a mimoškolní TV / sportovním tréninku.

 

 

 

POMOCNÉ MATERIÁLY K ZAHÁJENÍ TVORBY PRÁCE NA BP, DP:

1.         Pracovní materiály viz níže (volně ke stažení) – prostudovat a využít.

2.         Frömel, K. Kompendium psaní a publikování v kinantropologii – cenné rady a návod tvorby BP/DP vč. práce s citacemi apod. (presenčně v UHK knihovně).

 

3.         Citační norma ISO 690 - informace a pokyny:

·         http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#

·         Vodáková, J. et al. (2007) Metodické pokyny pro zpracování diplomových prací. [online] Praha : Univerzita Karlova [cit. 20.2.2013]. Dostupné z: http://it.pedf.cuni.cz/metodika

·         Firstová, Z. (2014) Nová citační norma ČSN ISO 690:2011 – Bibliografické citace [online] Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni [cit. 17.4.2014]. Dostupné z: https://sites.google.com/site/novaiso690

 

4.         Citační norma APA (oficiální norma pro KTVS) – viz níže

 

 

VYMEZENÍ POJMU BP/DP – Co to vlastně má být?

Vymezení pojmu BP a DP

 

NÁSTROJE ZPRACOVÁNÍ BP / DP – vhodné literární podklady

Zdroje pro zpracování vědeckého výzkumu a tvorby závěrečné práce VŠ studia

 

CITAČNÍ NORMA (držet se 1 normy v celé práci!)

Na KTVS výhradně užíváme normu APA (mezinárodní zvyklost pro odborné texty v kinantropologii) – zde manuály:

APA-příklady citace zdrojů ofic. KTVS.pdf

Citační norma APA.pdf

Manual APA.pdf

https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa

 

VÝZKUMNÁ ČÁST PRÁCE s kvantitativním zaměřením (možno použít jako vzor „praktické“ části práce  - nutno modifikovat pro daný typ a téma BP/DP):

Struktura empirické části práce

 

TVORBA kvalitní závěrečné práce – doporučení a postupy jak „být úspěšný“

Rady a postupy pro vypracování BP či DP

 

= VYTIŚTĚNÉ ZADÁNÍ (možno v PDF nebo jako obrázek), které se vkládá do tištěné a elektronické verze práce.  (Pokud si to student napíše sám ve Wordu, nelze přijmout k validizaci).

 

ODEVZDÁNÍ PRÁCE

1.             Důležité podmínky zadávání, vypracování a odevzdání DP naleznete na webových stránkách PdF (příslušná rozhodnutí děkana).

2.             Odevzdání závěrečných prací 5 týdnů před obhajobou se všemi náležitostmi.

3.             Student je povinen se na obhajobu/zkoušku přihlásit v termínu stanoveném harmonogramem akademického roku.

4.             Pokyny - nejčastější problémy:

    Součástí BP či DP musí být vytištěné a svázané zadání práce ze STAG + náležitosti v AJ.

    Pokud někdo v tištěné verzi uvádí konzultanta práce, musí být zadán ve STAG.

    Tištěné verze se odevzdávají výhradně svázané v pevných deskách, nelze akceptovat pracovní verze (kroužkové vazby apod.).

    Vedoucí práce nemůže termín odevzdání práce oddálit.

 

PRŮBĚH OBHAJOBY PRÁCE

 

Obhajoba bakalářské či diplomové práce má zpravidla tento průběh:

           Předseda komise oficiálně zahájí státní závěrečnou zkoušku, představí studenta a jeho diplomovou práci komisi. Členové komise mají k dispozici posudky vedoucího a oponenta práce a v případě potřeby jsou použity citace jejich hodnocení během obhajoby. 

           Student má poté prostor v 10 minutách svoji práci představit – název a oficiální cíl práce, stručně strukturu textu, cíl výzkumu, metodiku výzkumu, vybrané výsledky, závěry a doporučení do praxe - a reagovat na posudky. Účelem této části státní zkoušky je obhájit dané pojetí práce, na základě argumentů polemizovat s případnými výtkami hodnotitelů a prokázat, že téma, které student zpracoval, odborně zvládl.

           Ve zbylém čase se členové komise dotazují studenta na vybrané otázky související s prací (diskuse).

 

 

DIDAKTIKA TĚLESNÉ VÝCHOVY

 

 

 

PEDAGOGICKÉ PRAXE NA KTVS

 

 

FORMULÁŘ PŘÍPRAVY NA VJ V TV (povinný formulář KTVS pro realizaci příprav na VJ ve škTV)

 

 

 

Součástí studijního programu se specializací tělesná výchova je postupné absolvování pedagogických praxí (v daném pořadí):

1. Asistentská praxe – 3. roč. Bc. studia v zimním/letním semestru (ZS/LS),

2. Průběžná praxe 1 – 1. roč. navazujícího mgr. studia v ZS,

3. Průběžná praxe 2 – 1. roč. navazujícího mgr. studia v LS,

4. Souvislá praxe – 2. roč. navazujícího mgr. studia v ZS.

 

Student, který má absolvovat pedagogické praxe v rámci studijního programu TĚLESNÁ VÝCHOVA si musí prostudovat příslušné Rozhodnutí děkana příslušného AR a realizovat jednotlivé kroky dle pokynů.

 

-          Na Asistentskou praxi si vybíráte z nabídky nebo si po konzultaci s didaktikem KTVS dr. I. Růžičkou domluvíte tzv. supervizora sami (školy, SK, TJ, VČ zařízení apod.) a oznámíte (příp. podáváte Žádost)

-          na Průběžné prx 1 a 2 budete přiděleni k fakultním učitelům v HK (rozpis provede didaktik KTVS – PhDr. I. Růžička, PhD. a uvědomí vás,

-          pedagoga pro Souvislou prx si domluvíte na škole např. v místě Vašeho bydliště sami (pedagog musí být aprobován v předmětu TV a musí působit v praxi v roli učitele škTV min. 3 roky),

-          Souvislá prx - budete postupovat dle RD: vyplnit spolu s fakultním učitelem Žádost o vykonání praxe, kterou odevzdáte didaktikovi KTVS ke schválení a postoupení administrativě UHK (pokud jste tak již neudělali),

-          Vlastní výuku připravujete na formulářích FORMULÁŘ PŘÍPRAVY NA VJ V TV (naleznete výše) a budete dbát na to, že fakultní učitel s Vámi provede konzultaci přípravy na hodinu předem (mailem, ústně, tel.) a po realizaci VJ řádnou reflexi, kterou také pečlivě/podrobně/konkrétně zanese/te na přípravu na VJ (poslední kolonka dole) a podepíše.

 

Asistentská praxe KTVS/BASPX:

Cílem této úvodní tzv. Asistentské praxe (AP) je seznámení se s prací tělovýchovného pedagoga – tzv. supervizora (učitel TV na ZŠ či SŠ, trenér, cvičitel, instruktor, vedoucí kroužku či oddílu apod.) v rámci aktivní spolupráce se školou nebo sportovní organizací (SK, TJ, SOKOL apod.) či tělovýchovným volnočasovým subjektem (Skaut/Junák, YMCA/YWCA, DDM – sportovní oddělení aj.) - dle výběru studenta, který si sám zvolí z daných subjektů.

Z metodického pohledu jde o kombinaci hospitační činnosti a pedagogických pokusů na zadaném typu instituce. Přímé pedagogické působení probíhá pouze po domluvě se supervizorem a každá činnost je průběžně reflektována a tvoří jednu ze součásti jeho pedagogické dokumentace – studentského portfolia (vedený Pedagogický deník). Finální součástí portfolia je studentova sebereflexe všech uskutečněných aktivit.

ROZSAH: celkem 30h

 

ZÁKLADNÍ INFORMACE O ASISTENSKÉ PRAXI STUDENTŮ KTVS PdF UHK

 

Pojetí:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Asistentská praxe se uskutečňuje formou 2-3 studentů / 1 supervizora. (pokud AP absolvuje pouze jednotlivec, nemůže být praxe supervizorovi proplacena!).

• Jedná se o 3-4 dny ve vybraném subjektu – pokud možno ideálně realizováno v jednom týdnu (dle možnosti supervizora a subjektu) = celkový počet společně strávených hodin by se měl pohybovat kolem cca 30 hodin (časový rámec viz níže).

  Skupina studentů chodí na AP společně! (po domluvě kontaktuje jeden ze studentů za celou skupinu daného supervizora mailem a domluví se na termínu AP).

• Studenti společně tzv. stínují supervizora při jeho běžných činnostech a příp. si mohou v mikrovýstupech poprvé vyzkoušet drobné pedagogické působení apod.     

 

Časová rozvrh činností:

1) cca 16 hodin náslechů, stínování TVS pedagoga, asistování, příp. samostatné pedagogické mikrovýstupy;

2) cca 8-10 hodin další TVS činnosti v kooperaci se supervizorem: např. příprava pomůcek a prostředí (tělocvična, nářaďovna, sklad materiálu, venkovní areál), drobné práce se svěřenci, doprovod na závody, administrativa, příprava či vedení aktivity na tréninkové lekci, oddílové schůzce, na sportovním utkání, turnaji, soustředění apod.;

3) cca 4-6 hodin drobné rozbory se supervizorem, sebereflexe, vedení studentského portfolia (studenti si zakládají Pedagogický deník, do kterého uvádějí obsah a průběh praxe).

 

Splnění praxe potvrzuje supervizor mailem didaktikovi KTVS dr. I. Růžičkovi (ivan.ruzicka@uhk.cz) formou kladného hodnocení praxe typu "Student/i .....(jméno/a, příjmení) ..... splnil/i AP v plném rozsahu v ...........(název školy, VČ zařízení, SK apod.)......... datum + jméno supervizora." (nebo podobně), a to nejp. do 28.1. 23:59 h, pokud chcete zapsat splnění AP do STAG v daném semestru, příp. možno i později v daném AR.

 

Zprávu o realizaci AP student sepíše na PC na A4, založí si Pedagogický deník (kroužkové desky a eurofolie pro jednotlivosti), do kterého zprávu umístí. (postupně přes studium studenti vkládají do svého deníku další praxe z TV - přípravy, reflexe a sebehodnocení -  seminární práce atd. = předkládají nakonec i u Státní závěrečné zkoušky na KTVS.

 

                           

Reflektivní praxe průběžná 1 a 2

Seznámení se školním prostředím v hodinách tělesné výchovy. Prostřednictvím náslechů se seznámit s vedením hodin tělesné výchovy na základní nebo střední škole a dalšími činnostmi učitele tělesné výchovy. Využívá hospitací u fakultních učitelů. Na základě domácích příprav pak realizuje vlastní pedagogické výstupy v hodinách TV.

ROZSAH: celkem 13h = 3h náslechy + 5h vlastní výuky s přípravou (pod dohledem fakultního učitele) + 5h na reflektivní činnost (přímé reflexe s učitelem po VJ – verbální po VJ a stručný zápis učitele přímo pod Přípravu na hodinu, vlastní reflexe na Přípravy, vedení Pedagogického deníku, závěrečný rozbor s didaktikem KTVS k zápočtovému uznání – prezentace vykonané praxe s nahlédnutím do deníku atd.)

Zásadní pokyny:

PRŮBĚŽNÉ PRAXE info

Odkaz na google evidenci termínů praxe ZS 2019:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/17FjiL7SJByKqSRhfzXzkpRbx1duPXXnepuXbpyZ63Bc/edit?usp=sharing

Evidence praxe (vytiskněte, vyplňujte):

Prezenční listina Průběžná praxe ZS 2019.docx

Materiály k praxi (vytiskněte a použijte pro náslechy):

Hospitační záznam č. 1 PRAXE.doc

Hospitační záznam č. 2 PRAXE.doc

Hospitační záznam č. 3 PRAXE.doc

Hospitační záznam praxe CHRONOMETRÁŽ.docx

Vedení hodiny TV (vytiskněte a použijte):

PŘÍPRAVA  NA VJ v TV formulář.doc

 

Reflektivní praxe souvislá

Cílem souvislé praxe je vytvořit reálnou představu absolventa o provozu školy a umožnit mu tak kvalifikovaný nástup do školního zařízení. Student realizuje souvislý studijní pobyt na příslušném typu školy v celkové délce 4 týdny pro oba předměty své specializace. Hlavní důraz je soustředěn na přípravu a samostatnou výuku v hodinách TV a na seznámení s povinostmi učitele včetně mimoškolních aktivit.

ROZSAH: celkem 30h = 4h náslechů + 20h přímé výuky (s přípravou a reflexí) + 4h jiné činnosti (dozor, práce s pomůckami, doprovod na závody, zápisy do Bakaláře, školní porada aj. – dle domluvy s učitelem) + 2h vedení Pedagogického deníku (písemná souhrnná reflexe na studenta a jeho praxi na škole od učitele – vyžádejte si, vlastní reflexe přímo pod Přípravy, kompletace).

PŘÍPRAVA  NA VJ v TV formulář.doc

 

PEDAGOGICKÝ DENÍK STUDENTA

Student je povinen si založit Pedagogický deník A4: tvrdé desky s kroužkovým mechanismem, vytisknout si a do eurofólií umístit jednotlivé přípravy zpracované na PC s výrazným akcentem na obrazové pojetí (kde lze, tak text nahradit panáčky, grafickými značkami pro SH atd), výstupy, přípravy, hodnocení atd z praxí - postupně si pečlivě a v reprezentativní formě zakládat = předkládáte u Státních závěrečných zkoušek komplet deník ze 4 praxí (s dokumenty s nimi spojenými) atd.

 

Doporučená literatura:

PÍŠOVÁ. Portfolio v profesní přípravě učitele. 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

ŠVEC. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6.

PODLAHOVÁ. Ze studenta učitelem. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3.

 

INSPIRATIVNÍ MATERIÁL DO PRAXE:

 

http://zdravi.upol.cz/soubory/vystupy/metodicky-material-napady-do-vyuky.pdf

https://pf.ujep.cz/~blaha/dphsopuv.htm

 

https://www.youtube.com/watch?v=bblsByhcZLk

https://www.youtube.com/watch?v=0FX1ZWVjF-g

 

 

PSYCHOLOGIE A SOCIOLOGIE SPORTU

 

SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY

 

v  Slepička, P., Hošek, V. & Hátlová, B. (2011) Psychologie sportu. Karolinum, Praha.

v  Ryba, J. (1998) Základy psychologie tělesné výchovy a sportu. HK: Gaudeamus.

v  Sekot, A. (2006) Sociologie sportu. Brno: Paido.

v  Tod, D., Thatcher, J. & Rahman, R. Psychologie sportu. Praha: Grada.

v  Wulf, G., McNevin, N. & Shea, Ch. H. (2001) The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 2001, 54A (4), 1143–1154. Naleznete na http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1080/713756012 (nastudovat s. 1143-1145)

v  Svoboda, B. & Vaněk, M. (1986) Psychologie sportovních her. Olympia, Praha.

v  Válková, H. (1983) Psychologie tělesné výchovy. Univerzita Palackého, Olomouc.

v  Michel, G. F. & Mooreová, C. L. (1999) Psychobiologie (Biologické základy chování). Praha: Portál.

v  Kratochvíl, S. (1998). Základy psychoterapie. Praha: Portál.

v  Válková, H. (2008) Profesní kompetence v učitelství tělesné výchovy – obecný základ. Studia Kinanthropologica, 9(1), 39-46.

v  Choutka, M. (1981) Sportovní výkon. Praha: Olympia.

v  Sekot, A. (2008). Sociologické problémy sportu. Praha: Grada publishing.

v  Slepička, P. (1990) Sportovní diváctví. Praha: Olympia.

v  Bobek, M. & Peniška, P. (2008) Práce s lidmi (učebnice poradenství, koučování a terapie pro pomáhající profese). Brno: NC Publ.

v  Hayes, N. (2002) Psychologie týmové práce. Praha: Portál.

v  Zahrádková, E. (2005) Teambuilding. Praha: Portál.

v  Bělohlávek, F. (2005) Jak řídit a vést lidi. Brno: CP Books.

v  Crawford, G. (2004) Consuming sport : fans, sport and culture. London: Routledge.

v  Weinberg, R. S. & Gould, D. (1997) Foundations of Sport and exercise psychology. Human Kinetics.

v  Burton, D., & Raedeke, T. (2008). Sport psychology for coaches. Champaign, IL: Human Kinetics Publ.

 

 

Obecné zásady "koučinku": https://www.koucinkportal.cz/o-koucinku/co-je-koucink/

                                                 http://elearning.everesta.cz/mod/book/view.php?id=906

 

Marián Jelínek – psychologie sportu:

https://www.youtube.com/results?search_query=mari%C3%A1n+jel%C3%ADnek+o+v%C3%BDchov%C4%9B+a+sportov%C3%A1n%C3%AD+d%C4%9Bt%C3%AD

 

Model GROW:  http://elearning.everesta.cz/mod/book/view.php?id=910

 

 

 

Pravidla kurzovní výuky KTVS PdF Univerzita Hradec Králové

Před kurzem:

- Účast na kurzu potvrzuje studující písemným přihlášením a zaplacením kurzovného v termínu stanoveném KTVS PdF UHK (dále jen KTVS).

- Při nedodržení termínu není KTVS povinna zajistit místo na kurzu.

- Odhlásit se z kurzu lze pouze ze závažných zdravotních nebo rodinných důvodů, a to nejpozději ve lhůtě do 15 dnů před odjezdem a výhradně vedoucímu kurzu. Pokud bude již ubytovateli (resp. dopravci) uhrazena záloha na pobyt či dopravu nebo přihlášení, nebo při odhlášení v kratší lhůtě, bude ze zálohy vrácena poměrná část z penále na základě ustanovení , které je v souladu s §.27, odst. 1 s nařízením vlády č. 108/1994 Sbírky. V případě neomluvené účasti hradí studující KTVS vzniklé výdaje v plné výši.

- Účastníci kurzu jsou povinni si zajistit odpovídající vybavení pro výuku dle instrukcí vedoucího kurzu a plně zodpovídají za jeho technický stav. V případě nesprávného, či neodpovídajícího vybavení nebude studujícím povolena účast na výuce, resp. plnění zápočtů.

- U technicky složitějšího vybavení (lyže, kolo, snowboard apod.) se doporučuje odborné seřízení a kontrola před zahájením kurzu.

- Účastníci kurzu jsou plně odpovědni za svůj zdravotní stav a KTVS zakazuje účast studujícím, jejichž zdravotní stav se neslučuje s absolvováním kompletního obsahu a rozsahu kurzu. V případě porušení tohoto pravidla a předčasného opuštění kurzu nebude účastníkovi vrácena jakákoli část uhrazeného kurzovného.

- Účastníci jsou povinni se dostavit k odjezdu na kurz (popř. do místa konání – pouze do domluvě s vedoucím kurzu) včas. Při nedodržení smluveného času ztrácejí místo na kurzu bez nároku na finanční náhradu.

- Na kurzech pořádaných KTVS není povolena účast rodinných příslušníků včetně dětí.

- Ze zdravotních, organizačních a výukových důvodů není možno akceptovat účast gravidních a kojících studentek.

V průběhu kurzu:

- Plnění požadavků kurzovní výuky probíhá v souladu se studijním a zkouškovým řádem PdF UHK. Kurz musí studující absolvovat v roce určeném studijním plánem. Přeložení do vyššího ročníku je možné pouze na základě vážných důvodů se souhlasem garanta předmětu, resp. vedoucího kurzu. Při neabsolvování kurzu v doporučeném semestru KTVS negarantuje rezervaci místa

v následném akademickém roce.

- Kurz je rozdělen na dvě části, kurzovní výuku a osobní volno

- Kurzovní výuka – rozsah a obsah je stanoven rozvrhem, s nímž jsou účastníci kurzu seznámeni nejpozději v den zahájení. Na tuto dobu se vztahují omezení daná studijními předpisy. Za dodržování bezpečnostních pravidel je odpovědný vedoucí kurzu. Posluchači musí před zahájením kurzu písemně potvrdit vedoucímu akce skutečnost, že byli seznámeni s bezpečnostními předpisy, s pravidly kurzovní výuky, s programem kurzu a s podmínkami úspěšného zakončení kurzu zápočtem.

- Osobní volno – rozsah je omezen rozvrhem kurzovní výuky a dále ubytovacím a domovním řádem provozovatele příslušného zařízení. Po dobu osobního volna nese každý účastník kurzu osobní odpovědnost za škody způsobené na zdraví, majetku a zdraví třetích osob. KTVS je oprávněna žádat jí vyplacenou náhradu škody dle uzavřené smlouvy, jakož i náklady spojené s odstraněním resp. uhrazením škody na osobě, která škodu způsobila.

- Studenti jsou povinni upozornit učitele na závady, jež by mohly ohrozit bezpečnost a zdraví účastníků kurzu.

- V průběhu konání kurzu (včetně osobního volna) není dovoleno, aby účastník kurzu opustil areály středisek bez vědomí vyučujících.

- Účastníci kurzu jsou povinni dodržet režim kurzu, který je upřesňován v denním programu vedoucím kurzu a při cvičení v terénu vyučujícím.

- Chování a vystupování účastníků kurzu musí odpovídat základním kulturním a společenským normám a zásadám zdravé životosprávy. Studenti ve styku s veřejností reprezentují UHK.

- Kouření, konzumace alkoholických nápojů a užívání jakýchkoli dalších drog je v průběhu celého kurzu zakázáno. Porušení má za následek okamžité vyloučení z kurzu a následný odjezd z místa kurzu na vlastní náklady a bez finanční kompenzace.

- Účastníci kurzu jsou povinni přizpůsobit pohyb v terénu svým dovednostem a momentálním podmínkám.

- Účastníci kurzu jsou povinni okamžitě nahlásit vedoucímu kurzu (popř. zdravotníkovi kurzu) jakékoli zranění, ke kterému v jeho průběhu došlo.

- Vedoucí kurzu a všichni vyučující mají odpovědnost za bezpečný průběh jednotlivých aktivit, při jejich realizaci berou v úvahu fyzickou a dovednostní úroveň účastníků kurzu a dodržují zásady přiměřenosti a postupnosti.

Po ukončení kurzu:

- V případě nesplnění požadavků daného předmětu je studující povinen si tento předmět zapsat podruhé ihned v následujícím školním roce. Při nedodržení tohoto pravidla je studující povinen absolvovat celý kurz znovu, včetně všech aktuálních zápočtových požadavků.

Tato pravidla jsou platná pro všechny druhy kurzů pořádaných KTVS PdF UHK a jsou s nimi prokazatelně seznámeni všichni účastníci kurzu.

 

HÁZENÁ / FLORBAL

http://ocviceni.fitweb.cz/img/media/m-2012-04-12-hazena-ilustracni-foto-fda98b.png

Podmínky splnění házené:

 

1. Házená/Florbal jako povinný předmět (dle oboru)

Aktivní účast na výuce a splnění:

           testu teorie (2 pokusy: základy pravidel hry)

           testu dovedností (2 x 2 pokusy v rámci jednoho zapsání)

V případě nezdaru ve všech pokusech dovednostního testu v 1. zapsání předmětu je nutno druhé zapsání a absolvování 50% výuky povinné házené (osvojení zákl. dovedností) v dalším AR - poté opět k dispozici 2 x 2 pokusy praktického testu.

Nezdar v testu teorie – nutno také 2. zapsání, ale bez nutné docházky (budou umožněny další 2 pokusy na splnění testu v dalším AR).

 

2. Házená jako povinně volitelný / volitelný předmět

Předmět určený k zlepšení herních dovedností, procvičování hry a herních situací (nikoli osvojení základních dovedností a příprava na praktický test). Požadována aktivní účast na výuce.

 

Doporučená literatura:

KYSEL, J. Florbal. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3615-0.

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1694-0.

VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum, 2005. Učební texty. ISBN 80-246-0970-3.

ZLATNÍK, D. Florbalový trénink v praxi. Praha : Česká florbalová unie, 2004.

ŠAFAŘÍKOVÁ, J., TŮMA, M. Praktická cvičení k didaktice házené. Praha : Univerzita Karlova, 1983.

ŠAFAŘÍKOVÁ, J. Házená. Edice metodických textů pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu a sport 11 – 15letých žáků. Praha : NS Svoboda,1998.

TŮMA, M., TKADLEC, J. Házená. Praha : Grada Publishing, 2002.

 

img_3159

 

PRAVIDLA SPORTOVNÍCH HER

 

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA HÁZENÉ (STRUČNÝ VÝTAH Z PRAVIDEL ČSH - PLATNÁ  OD  1. ČERVENCE  2010)

 

Pravidlo 1 Hrací plocha

1:1           Hrací plocha je obdélník dlouhý 40 x 20 m a obsahuje dvě brankoviště a hrací pole. Čáry: postranní čáry, brankové čáry (mezi tyčemi branky) a vnější brankové čáry (po stranách branky).

1:2           Branka - světlost 2 x 3 m.

Čáry - Brankové čáry mezi tyčemi 8 cm, ostatní čáry 5 cm.

1:4           Brankoviště je ohraničeno čarou brankoviště (6 m čarou).

1:5           Čára volného hodu (9 m čára) se vyznačí přerušovanou čarou ve vzdálenosti 3 m před čarou brankoviště souběžně s ní.

1:6           Sedmimetrová čára (7m čára) je 1 m dlouhá značka přímo před středem branky.

1:7           Čára hranice brankáře (4m čára) je 15 cm dlouhá čára přímo před brankou.

1:8           Středová čára spojuje půlící body obou postranních čar.

1:9           Čára pro střídání je pro každé družstvo - od středové čáry (délka 4,5 m).

 

Pravidlo 2 Hrací doba

2:1           Hrací doba pro družstva s hráči ve věku nejméně 16 let má dva poločasy, každý trvá 30 minut.

Přestávka 10 minut. Mládež ve věku od 12 do 16 let 2 x 25 minut, od 8 do 12 let trvá 2 x 20 minut  (přestávka 10 minut).

2:2           Prodloužení - 2 x 5 min s přestávkou 1 min. (příp. 2 prodloužení, dále dle soutěže – např. 7m hody)

 

Pravidlo 3 -

Pravidlo 4 Družstvo, střídání, vybavení a zranění hráčů

Družstvo

4:1           Na hrací ploše se smí současně nacházet nejvýše 7 hráčů.

Hráč, označený jako brankář, může zaujmout roli hráče v poli.

K zahájení utkání musí na hrací plochu nastoupit nejméně 5 hráčů. Pokud klesne pod 5, může se v utkání pokračovat.

Střídání hráčů

4:4           Střídající hráči mohou během utkání kdykoliv opakovaně nastoupit do hry bez hlášení, pokud jimi střídaní hráči již opustili hrací plochu.

4:5           Chybné střídání se trestá vyloučením hráče na 2 min, hra bude pokračovat volným hodem.

Vybavení hráčů

4:7           Všichni hráči v poli jednoho družstva - jednotné sportovní oblečení, brankáři dres odlišný od hráčů v poli obou družstev i od brankáře soupeře.

4:9           Hráči musí nosit sportovní obuv.

Není dovoleno nosit předměty, které by mohly hráče ohrozit: chrániče hlavy, obličejové masky, náramky, hodinky, prsteny, viditelný piercing, řetízky, náhrdelníky, náušnice, brýle bez upevňovacích pásků a pevných obrouček atd. (ploché prsteny, malé náušnice a piercing mohou být povoleny, avšak přelepeny!)

 

Pravidlo 5 Brankář

Brankáři je dovoleno:

5:1           dotknout se při obranném zákroku v brankovišti míče kteroukoli částí těla;

5:2           pohybovat se s míčem v brankovišti;

5:3           opustit bez míče brankoviště a zapojit se do hry v hracím poli;

5:4           opustit brankoviště s míčem, který nedostal pod kontrolu.

Brankáři není dovoleno:

5:5           ohrožovat při obranné činnosti soupeře;

5:6           opustit brankoviště s míčem, který dostal pod kontrolu; (následek: volný hod);

5:7           dotknout se míče, který leží nebo se kutálí po ploše mimo brankoviště, pokud je sám v brankovišti;

5:8           vrátit se s míčem z hracího pole do brankoviště;

5:11         při provádění 7m hodu soupeře překročit čáru hranice brankáře (4m čáru)

 

Pravidlo 6 Brankoviště

6:1           Do brankoviště smí vstoupit jen brankář.

6:2           Při vstupu hráče z pole do brankoviště:

a) hod brankáře, pokud hráč útočícího družstva vstoupil do brankoviště s míčem a získal výhodu

b) volný hod, když do brankoviště vstoupil hráč z bránícího družstva a získal tím výhodu, ale nezmařil jasnou brankovou příležitost

c) 7m hod, když hráč bránícího družstva zmařil jasnou brankovou příležitost.

6:3           Vstup do brankoviště se netrestá, když hráč nezpůsobil nevýhodu, vstoupil bez míče a nezískal výhodu.

6:6           Pokud se hráč bránícího družstva při obranném zákroku dotknul míče, který poté brankář chytil nebo zůstal ležet v brankovišti, pokračuje se ve hře hodem brankáře (6:4-5).

6:7           Pokud hráč zahraje míč do vlastního brankoviště, musí být rozhodnuto následovně:

a) gól, pokud míč skončil v brance;

b) volný hod, pokud míč zůstal v brankovišti (neskončil v brance);

c) vhazování, pokud míč opustil hrací plochu přes vnější brankovou čáru;

6:8           Míč, který se z brankoviště dostal zpět do hracího pole, zůstává ve hře (zásah brankáře, od branky).

 

Pravidlo 7 Hraní s míčem, pasivní hra

Hraní s míčem

Je dovoleno:

7:1           míč s použitím rukou (otevřených nebo pěstí), paží, hlavy, trupu, stehen a kolen: házet, chytat, zastavovat, strkat nebo tlouci;

7:2           míč maximálně 3 sekundy držet;

7:3           udělat s míčem nejvýše 3 kroky;

7:4           na místě nebo v běhu:

a)             odrazit míč jedenkrát od země a jednou nebo oběma rukama znovu chytit;

b)            opakovaně jednou rukou driblovat s míčem o zem a potom ho jednou nebo oběma rukama znovu chytit nebo zvednout;

c)             kutálet míč po ploše opakovaně jednou rukou a potom ho jednou nebo oběma rukama znovu chytit nebo zvednout;

Jakmile hráč jednou či oběma rukama míč uchopí, musí ho během 3 sekund nebo po 3 krocích odehrát.

7:5           míč překládat z jedné ruky do druhé.

7:6           hrát s míčem vkleče, vsedě nebo vleže.

Není dovoleno:

7:7           dotknout míče více než jedenkrát, jestliže se míč mezitím nedotkl hrací plochy, jiného hráče nebo branky;

7:8           dotknout se úmyslně míče nohou od kolena dolů;

7:10         Pokud se hráč s míčem pohybuje jednou nebo oběma nohama mimo hrací plochu (míč je uvnitř hřiště), - volný hod pro soupeře.

Pasivní hra

7:11         Družstvu není dovoleno držet míč bez zřetelného pokusu o útočnou akci nebo o střelu na branku, příp. zdržovat provedení hodů.

 

Pravidlo 8 Fauly a nesportovní chování    

8:1           Je dovoleno:

a) otevřenou rukou odebrat či vypíchnout míč z ruky;

b) používat pokrčené paže ke kontaktu s tělem protihráče;

c) blokovat soupeře tělem.

8:2           Není dovoleno:

a) vyrazit nebo vytrhnout míč z rukou soupeře;

b) blokovat soupeře rukama, pažemi, nohama nebo vytlačovat protihráče z místa;

c) soupeře svírat, držet (za tělo či oblečení);

d) nabíhat nebo naskakovat do protihráče.

Fauly musí být progresivně potrestány: počínaje napomenutím, poté vyloučením na 2 minuty a diskvalifikací.

 

Pravidlo 9 Dosažení gólu

9:1           Gólu je dosaženo, když míč celým objemem přešel brankovou čáru. (gól, který byl uznán, již nemůže být anulován)

9:3           Vítězem utkání je družstvo, které dosáhlo většího počtu gólů než družstvo soupeře.

Hody:

 

Pravidlo 10              Výhoz

10:1         Na začátku utkání má výhoz družstvo, které zvolilo míč. Druhé družstvo má právo si vybrat stranu. Před začátkem 2. poločasu si družstva vymění strany. Výhoz – druhé družstvo)

10:2         Po každém gólu je hra znovu zahájena výhozem družstva, které gól obdrželo.

10:3         Výhoz se provádí ze středu hrací plochy libovolným směrem - během tří sekund po zapískání.

Hráči družstva provádějícího výhoz nesmějí překročit středovou čáru před zapískáním k výhozu.

10:4         Hráči družstva, které neprovádí výhoz, se smí zdržovat na obou polovinách plochy.

 

Pravidlo 11              Vhazování

11:1         Vhazování - míč úplně přešel za postranní čáru, nebo když se míče předtím, než přešel za vnější brankovou čáru, jako poslední dotknul hráč z pole bránícího družstva.

11:2         Vhazování se provádí bez zapískání - vhazující hráč musí jednou nohou stát na postranní čáře. Soupeř 3m vzdálen.

 

Pravidlo 12              Hod brankáře

12:1         Hod brankáře:

a)             brankář dostal míč pod kontrolu ve svém brankovišti, míč leží bez pohybu v brankovišti;

b)            míč přešel za vnější brankovou čáru - poslední dotyk brankář nebo soupeř.

12:2         Hod provádí brankář bez zapískání z brankoviště.

 

Pravidlo 13              Volný hod

13:1         Znovuzahájení hry - volný hod pro soupeře, když:

a)             družstvo, které má míč, se dopustilo porušení pravidel,

b)            bránící družstvo se dopustilo porušení pravidel.

13:6         Volný hod se provádí bez zapískání rozhodčího z místa, kde došlo k přestupku.

(hráči soupeře vzdáleni nejméně 3 metry od rozehrávajícího hráče)

 

Pravidlo 14              Sedmimetrový hod

Nařízení 7m hodu

14:1         Sedmimetrový hod se nařizuje za zmaření jasné gólové příležitosti na kterémkoli místě hrací plochy.

14:4         Proveden do 3 sekund po zapískání rozhodčího jako přímý hod na branku.

14:5         Hráč provádějící 7m hod - postavení za 7m čarou, po zapískání rozhodčího se nesmí dotknout čáry 7m hodu (překročit až míč neopustí jeho ruku, smí hrát znovu po  doteku míče protihráče nebo branky)

14:7         Spoluhráči vně čáry volného hodu a zůstat tam, dokud míč neopustí ruku střílejícího hráče (15:3, 15:6).

14:8         Hráči soupeře - zůstat vně čáry volného hodu a vzdáleni nejméně 3 m.

14:9         Brankář překročí čáru hranice brankáře (4m čáru) - 7m hod opakovat, pokud nebylo dosaženo gólu.

 

Pravidlo 15              -

Pravidlo 16              Tresty

Napomenutí

16:1         Napomenutí (žlutá karta) – za běžné fauly a nesportovní chování.

Vyloučení

16:3         Vyloučení (na 2 minuty):

a)             za chybné střídání,

b)            za běžné fauly, jestliže hráč / družstvo již dosáhlo max. počtu napomínání;

c)             fauly spáchané s vysokou intenzitou nebo v rychlém běhu;

d)            svírání protihráče po dlouhou dobu nebo stažení protihráče k zemi;

e)             fauly směřující na hlavu nebo krk;

f)             tvrdé údery vedené na tělo nebo střeleckou ruku;

g)             pokusy narušit kontrolu těla protihráče;

h)            nabíhání nebo naskakování do soupeře vysokou rychlostí

i)             jako následek diskvalifikace hráče nebo funkcionáře;

16:5         Třetí vyloučení stejného hráče je navíc vždy spojeno s diskvalifikací.

Vyloučený hráč nesmí být nasazen do hry a družstvo ho nesmí nahradit.

Diskvalifikace

16:6         Diskvalifikace (červená karta) je přiměřeným trestem:

a)             napadení soupeře způsobem ohrožujícím jeho zdraví;

b)            za hrubé nesportovní chování;

c)             za nesportovní chování poté, co již hráč obdržel napomenutí i vyloučení na 2 minuty;

d)            následek třetího vyloučení stejného hráče;

16:8         Diskvalifikace platí vždy pro celý zbytek hrací doby. Je vždy spojena s vyloučením na 2 minuty.

 

Pravidlo 17                              Rozhodčí

17:1         Každé utkání řídí dva zcela rovnoprávní rozhodčí.

17:6         Jestliže oba rozhodčí při porušení pravidel odpískali přestupek proti témuž družstvu, ale mají rozdílný názor na výši potrestání, bude udělen vždy přísnější z trestů.

17:7         Jestliže oba rozhodčí odpískali porušení pravidel nebo míč opustil hrací plochu a přitom rozhodčí signalizují rozdílný názor na to, které družstvo má získat míč, bude platit společné rozhodnutí, kterého dosáhnou oba rozhodčí po nezbytné konzultaci. (pokus se nepodaří shodnout - přednost rozhodnutí rozhodčího v poli).

 

Součástí znalosti pravidel je i znalost gest rozhodčího - VYBRANÉ (ZÁKLADNÍ) SIGNALIZAČNÍ ZNAKY IHF viz odkaz níže.

 

Kompletní znění dokumentu ČSH: Pravidla házené

 

 

STRUČNÁ PRAVIDLA FLORBALU (Platná od 1. července 2018)

Podle oficiálních pravidel florbalu IFF.

 

Podmínky hry
                Florbal se hraje formou utkání mezi dvěma družstvy. Cílem hry je dosáhnout více branek, než soupeř při dodržení ustanovení pravidel.

 

Rozměry hřiště a prostoru brankoviště

http://tepsport.wz.cz/pravidla/prav_florbal_38.jpg


http://tepsport.wz.cz/pravidla/prav_florbal_37.jpg 
Normální hrací čas

Normální hrací čas je 3 x 20 minut se dvěma desetiminutovými přestávkami, během nichž si družstva musí vyměnit strany.
Hrací čas je čistý. Čistý hrací čas znamená, že čas je zastaven kdykoli je hra přerušena signálem rozhodčích a znovu spuštěn, když je míč uveden do hry.

Účastníci hry

                Každé mužstvo může využít maximálně 20 hráčů.

Během hry smí být na hřišti z každého družstva současně 6 hráčů, z toho pouze jeden brankař nebo 6 hráčů v poli.

Střídání hráčů se může provádět kdykoli během utkání a bez omezení počtu střídání.

Rozhodčí

                Utkání je kontrolováno a řízeno dvěma rozhodčími s rovnocennou autoritou.

Výstroj

Všichni hráči musí mít oblečeny dresy skládající se z trenýrek, trika a štulpen. Všichni brankaři musí mít dlouhé kalhoty a triko.

Brankaři není dovoleno používat florbalku. Brankař musí mít nasazenou obličejovou masku.

Standardní situace

Vhazování

Na začátku každé třetiny nebo pro potvrzení regulérně vstřelené branky se vhazování provádí na středovém bodě.

Pokud je hra přerušena a žádnému z družstev nelze udělit rozehrání, volný úder anebo trestné střílení, hra pokračuje vhazováním.

Vhazování se provádí na nejbližším bodě pro vhazování podle pozice míče při přerušení.

Všichni hráči, mimo těch, kteří provádějí vhazování, musí okamžitě bez výzvy rozhodčích zaujmout postavení alespoň 3 m od míče včetně florbalky.

Vhazování se účastní 1 hráč každého družstva. Hráči jsou čelem ke krátké straně soupeřovy poloviny hřiště. Čepele florbalek jsou kolmo ke středové čáře po obou stranách míče, aniž by se ho dotýkaly.

Vybrané situace vedoucí k vhazování

Je-li míč neúmyslně zničen či poškozen.
                Pokud je brána neúmyslně pohnuta.

Pokud dojde ke zranění hráče.

Pokud rozhodčí nemohou rozhodnout, které družstvo bude provádět rozehrání nebo volný úder.

Rozehrání

Opustí-li míč hřiště, rozehrání provede družstvo, které se neprovinilo.

Rozehrání se provádí v místě, kde míč opustil hrací plochu, 1,5 metru od mantinelu, avšak nikdy za pomyslnou prodlouženou brankovou čarou.

Hráči bránícího družstva okamžitě a bez výzvy rozhodčích zaujmou postavení alespoň 3 m od míče, včetně florbalek.

Míč musí být rozehrán florbalkou a musí být zasažen, ne tahaný nebo zvedaný.

Hráč provádějící rozehrání se míče nesmí dotknout podruhé, dokud se míče nedotkne jiný hráč nebo výstroj jiného hráče.

Z rozehrání je možno přímo vstřelit branku.
               
Volný úder

Pokud dojde k přestupku vedoucímu k volnému úderu, bude družstvo, které se provinilo provádět volný úder.

Volný úder se provádí v místě přestupku, ale nikdy za pomyslnou prodlouženou brankovou čarou nebo ve vzdálenosti menší než 3,5 m od malého brankoviště.

Hráči bránícího družstva okamžitě a bez výzvy rozhodčího zaujmou postavení alespoň 3 m od míče, včetně florbalky.

Míč musí být rozehrán florbalkou a musí být zasažen, ne tahaný či zvedaný.

Hráč provádějící volný úder se nesmí dotknout míče podruhé, dokud se míče nedotkne jiný hráč nebo výstroj jiného hráče.

Z volného úderu lze přímo vstřelit branku.
Přestupky vedoucí k volnému úderu

Pokud hráč zasáhne, blokuje, zvedne či kopne do soupeřovy florbalky.

Pokud hráč přidrží soupeře či soupeřovu florbalku.

Zvedne-li hráč v poli čepel nad úroveň pasu v nápřahu vzad před zasažením míče, nebo při došvihu vpřed po zasažení míče.

Hraje-li hráč, nebo snaží-li se hrát chodidlem nebo jakoukoliv částí florbalky nad úrovní kolen.

Vloží-li hráč v poli svou florbalku, chodidlo či nohu mezi soupeřovy nohy či chodidla.

Pokud hráč v poli ovládající míč nebo ve snaze ho získat strká nebo tlačí soupeře jinak než ramenem na rameno.

Jestliže hráč při vedení míče nebo ve snaze získat míč nebo lepší postavení naběhne nebo vrazí zády do soupeře, nebo zabrání soupeři v pohybu zamýšleným směrem.

Je-li hráč v poli v malém brankovišti.

Vyskočí-li hráč v poli a zastaví tak míč.

Pokud brankář při výhozu zcela opustí velké brankoviště.

Vyhodí-li nebo kopne-li brankář míč za středovou čáru.

Má-li brankář míč pod kontrolou déle než tři sekundy.

Pokud brankář přijme přihrávku či převezme míč od spoluhráče.

Je-li udělen trest za přestupek spáchaný v souvislosti s hrou.

Trestné střílení

Trestné střílení bude nařízeno proti družstvu, které se provinilo přestupkem vedoucímu k trestnému střílení.

Trestné střílení se provádí ze středového bodu.

Všichni hráči, mimo bránícího brankáře a hráče provádějícího trestné střílení, musí být ve svých prostorech pro střídání po celou dobu provádění trestného střílení. Při započetí trestného střílení je brankář na brankové čáře.

Hráč ani míček se při vykonávání trestného střílení nesmí současně zcela zastavit v pohybu směrem k soupeřově brance či se dát do pohybu směrem od ní. Pokus se současně tělo hráče pohybuje směrem k brance, lze pohyb míčku směřovat i od branky (stažení zpět při vedení míčku). Počet úderů není omezen. Jakmile brankář tečuje míč, hráč provádějící trestné střílení se nesmí znovu dotknout míče během tohoto trestného střílení.

Tresty

                Dvouminutové vyloučení na trestnou lavici.

                2+2 min. vyloučení na trestnou lavici.

                Desetiminutový osobní trest.

                Vyloučení do konce utkání.

Branky

Uznané branky

Branka je považována za uznanou, jestliže byla vstřelena správným způsobem a potvrzena vhazováním na středovém bodě.

Správně střelené branky

Když míč přejde celým objemem zepředu brankovou čáru po správném odehrání hráče v poli a pokud útočící družstvo těsně před nebo ve spojení se vstřelením branky nespáchalo přestupek trestaný volným úderem nebo vyloučením.

Když míč přejde celým objemem zepředu brankovou čáru poté, co ho hráč bránícího družstva usměrnil svou florbalkou nebo tělem, popřípadě ho hráč útočícího družstva neúmyslně usměrnil svým tělem a pokud útočící družstvo těsně před nebo ve spojení se vstřelením branky nespáchalo přestupek trestaný volným úderem nebo vyloučením.

Nesprávně vstřelené branky

Když útočící hráč spáchá těsně před nebo ve spojení se vstřelením branky přestupek vedoucí k volnému úderu nebo vyloučení.

Když útočící hráč úmyslně usměrní míč jakoukoli částí těla do brány.

Když brankář hodí nebo kopne míč jinak správným způsobem přímo do soupeřovy brány.

 

Plné znění pravidel florbalu: https://www.ceskyflorbal.cz/cfbu/predpisy/pravidla-florbalu

 

 

DODGEBALL podle World Dodgeball Federation

 

 

Dodgeball je hra, ve které dva týmy hrají proti sobě a snaží se vybít protihráče.

 

Počet míčů a hráčů

Počet míčů používaných ve hře se často mění, ale tři až deset je běžné. Vše záleží na zázemí, velikosti haly, tělocvičny a počtu zúčastněných lidí. Pět míčů a 5 hráčů proti 5 by měl být minimální počet na danou hru. Na mezinárodní úrovni se hrají turnaje se šesti míči a 6 proti 6. Standardní celosvětová velikost míče pro dodgeball je „7″ a míč je vyroben z pěny. Nicméně, většina dodgeballových míčů odpovídá velikosti volejbalového míče („ 8″).

Hřiště

Dodgeball se obvykle hraje na volejbalovém hřišti. Každé hřiště musí mít středovou čáru.

 

 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/NDL_court_diagram.png

 

Obr. Příklad dodgeballového hřiště v National Dodgeball League

 

Všeobecná pravidla Dodgeballu

 

1.1. Tým se skládá z 5ti hráčů ( MIX = minimálně 2 ženy, MUŽI = 5 mužů )

1.2. SKUPINY – Jeden set je časově omezen na 4 min. Hraje se na 2 hrané sety/vítezné sety, dle počtu přihlášených týmů ( 2x 4min + změna stran )

1.3. PAVOUK – Jeden set je časově omezen na 4 min. Hraje se na dva vítězné sety ( 2x 4min + změna stran )

1.4. Vyhraje tým, který vybije všechny soupeře, nebo, že po uplynutí stanoveného času bude mít tým více hráčů na hřišti než soupeř.

1.5. Hraje se v duchu FAIR PLAY !

1.6. Každý hráč hraje na vlastní riziko.

1.7. Hraje se 3 míči.

1.8. Vždy platí pořadí co se stalo. Pokud hráč vybije protihráče a následně přešlápne čáru, hráč který byl vybitý odchází a následně odchází i hráč, který přešlápl.

 2. ZAHÁJENÍ

2.1. Hlavní rozhodčí zahájí hru písknutím.

2.2. Před zahájením každé hry, musí být všichni hráči za zadní čárou.

2.3. Týmy jsou za poslední beachovou čárou na hřišti a na odstartování rozhodčího, maximálně 3 hráči z každého týmu, vybíhají pro míče na střed, během tohoto startu se smí přešlápnout středová čára

2.4. Po sebrání míčů, se musí míč/e dostat za čáru volejbalové trojky, buď se míč může přihrát jinému hráči a nebo s ním musí doběhnout za čáru, tato čára bude označena kužely či popruhem apod.

2.5 Pokud se nedostane míč za trojkovou čáru a hráč s ním bude vybíjet, vybití neplatí, hráč, který házel zůstává  poli

2.6. Pokud vyběhne nějaký hráč, před hvizdem rozhodčího, start se opakuje.

2.7. Vyresetuje se i herní čas ( 4min )

 3. HŘIŠTĚ, ČÁRY

3.1. Hraje se na volejbalovém kurtu.

3.2. Volejbalové čáry označují herní pole každého týmu, polovina volejbalového kurtu pro každý tým.

4. PŘEŠLAPY

4.1. Čára je součástí kurtu, pokud ale hráč během hry přešlápne jakoukoliv čáru, střední, postranní nebo zadní, hráč je OUT.

4.2. Středová čára, se smí přešlápnout pouze při zahájení zápasu, když hráči vybíhají pro míče.

5. OUT / VYBITÝ

5.1. Když je hráč OUT/VYBITÝ, zvedne ruku a se zvednutou rukou odchází k postranní čáře, pod dané číslo, čeká na možnost vrácení.

5.2. VyOUTovaný/vybitý hráč, není již součástí hry a nesmí záměrně narušovat chod hry, odrážet letící míče, pohybovat s míči na zemi, přihrávat míče ostatním hráčům. Míč, který případě v drží, položí na zem.

5.3. Pokud se hráč vrátí zpět do hřiště skrze postraní čáru, je znova OUT !

5.4. Při zvednuté ruce je hráč neaktivní, nelze ho vybít.

6. MÍČE MIMO HŘIŠTĚ

6.1. Hráč odcházející pro míč mimo hřiště musí zvednout ruku jen při překračování čáry. Vezme míč a vrací se do hřiště jen skrze zadní čáru, již bez zvednuté ruky. (Pokud ruku zvedne, nic se neděje.)

6.2. Hráč nemůže od půlky hřiště odcházet se zvednutou rukou, pokud se tak stane, hráč je stále aktivní, dokud nepřejde čáru.

6.3. Pokud je míč na polovině soupeře, nesmíte si ho vzít, ač na něj dosáhnete. Pokud ho seberete, jste OUT.

6.4. Pokud hráč nezvedne ruku a půjde pro míč, je automaticky OUT !

6.5. Hráč , který již má v ruce míč, drží ho, nesmí zvednout ruku a jít pro další míč s míčem ! Pokud ano je OUT ( míč může přihrát nebo odložit a jít pro jiný míč )

7. BLOKOVÁNÍ POMOCÍ MÍČE

7.1. Hráč může použít míč k blokování.

7.2. Pokud hráč používá míč k blokování, musí mít míč pod kontrolou, nesmí mu spadnout, být vyražen atd. jinak je hráč OUT.

7.3. Pokud hráč používá míč k blokování, součástí míče se berou i jeho ruce, zhruba po zápěstí. Pokud je hráč tedy trefen do rukou nic se neděje

7.4. Zablokovaný, odražený míč, není nadále aktivní. Nemůže vybít jiného hráče.

8. ZÁKAZY

8.1. Driblování je zakázáno.

8.2. Kopání do míče je zakázáno.

8.3. Pokud je míč poškozen, je zakázano ho poškozovat dále, či zvětšovat díru v míči !

8.4. Je zakázáno vybíjet hráče úmyslně do hlavy !

9. CHYCENÍ MÍČE = VRÁCENÍ SPOLUHRÁČE ZPĚT DO HŘIŠTĚ

9.1. Pokud hráč chytne míč protihráči, protihráč, kterému byl míč chycen je VYBITÝ !

( spoluhráč, který byl první vybitý, se může vrátit do hry )

9.2. Hráč se vždy musí vrátit do hry, přes zadní čáru.

9.3. Hráči se do hry musí vrátit v pořadí ve kterém byli vybití ( první vybitý = první zpět do hry )

9.4. Pokud hráč chytne míč, který je odražený od vašeho spoluhráče, zachráníte mu život,

ale soupeř zůstává v poli.

9.5. Hráči je dovoleno odložit míč, který drží při pokusu o chycení míče.

10. PŘIHRÁVKY

10.1. Hráči mohou přihrát míč spoluhráči, kdykoliv chtějí.

10.2. Přihrávka, poslání míče po zemi směrem k soupeři je dovoleno.

11. PRAVIDLO 5 VTEŘIN

11.1. Pravidlo 5ti vteřin, začíná běžet v tu chvíli, kdy jeden z týmů, má více hráčů než druhý tým (nebo shodný počet hráčů) a má na své polovině 2 míče.

11.2. Rozhodčí začne odpočítávat 5 vteřin a tým má 5 vteřin na odhození ,alespoň jednoho míče.

11.3. Pokud tým nestihne odhodit míč/e. Musí míče poslat druhému týmu po zemi.

12. AKTIVITA TÝMU

12.1. Týmy musí hrát aktivní hru.

12.2. Míče musí být stále ve hře. Pokud je míč mimo hřiště, hráči si pro míče musí chodit.

12.3. Pokud má nějaký tým převahu, nesmí záměrně posílat míče druhému týmu, nebo házet vedle, do země apod. Musí se ho snažit vybít ! Pokud to nebude regulérní hod, rozhodčí dá první napomenutí. Po opakovaném taktizování a neaktivní hře, bude hráč označen za OUT.

13. ZRANĚNÍ

13.1. Rozhodčí zastaví hru, je-li hráč zraněn.

13.2. Rozhodčí zastaví čas na stopkách, pokud dojde ke zranění.

13.3. Zraněný hráč může být nahrazen, vystřídán.

14. ROZHODČÍ 1 + 4

14.1. Hlavní rozhodčí zahajuje hru a hlídá hlavně středovou čáru a celý průběh hry, má hlavní slovo !

14.2. Pomocný rozhodčí ,každý u rohu hřiště, hlídají postranní a  hlavně zadní čáru, jakmile někdo přešlápne, informuje o tom hráče, případně hlavního rozhodčího.

14.3. Rozhodnutí, verdikt hlavního rozhodčího je vždy platný. Neuposlechnutí rozhodčího, může vést celý tým ke kontumaci zápasu. Pokud se to bude opakovat, celý tým může být vyloučen z turnaje.

14.4. Rozhodčí pro odlišení hráčů budou mít rozlišováky.

14.5. Hlavní rozhodčí zapisuje výsledek zápasů a hlídá herní čas ( 2x 4min ).

15. NESPORTOVNÍ CHOVÁNÍ = OUT

15.1 Hráč/ka, který se bude chovat nesportovně, bude označen za OUT.

15.2 Hráč/ka, který bude čekat na soupeře až hodí míčem, aby mohl v tom okamžiku zvednout ruku a jít pro míč za čáru se považuje za nesportovní chování = OUT.

 

BODOVÁNÍ VE SKUPINÁCH :

3b : 0b – za výhru do 4 min

2b : 0b – za výhru nad 4 min ( po uplynutí 4. min, vyhrává tým, co má více hráčů v poli )

1b : 1b – za remízů po 4 min ( po uplynutí 4. min, stejný počet hráčů v poli )