Didaktika MTVS

 

Anotace předmětu:

j0292152  

Teoretická a praktická příprava studentů na práci v dobrovolném tělovýchovném hnutí (sportovní oddělení domů dětí a mládeže, volnočasová centra s TVS, sportovní kluby, lyžařské školy, fitcentra, aj.) . 

Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností:

BD06675_

Seznámit studenty s úkoly MTVS v životě dětí a mládeže, se základními pedagogickými principy řízení volnočasových pohybových aktivit a procesu sportovní přípravy, s významem a psychosociální aspekty pohybových aktivit ve volném čase dětí, mládeže i dospělých, osvojení si zásad aktivního životního stylu a dovednosti doporučit vhodnou pohybovou aktivitu vzhledem k věku, pohlaví, zdravotnímu stavu a daným podmínkám.

Objasnit úlohu rodiny při vytváření vztahu k pohybovým aktivitám, apelovat na dodržení bezpečnosti a posílení zdravotního prospěchu při volnočasových pohybových aktivitách, přiblížit tělovýchovné cíle současného člověka a moderního fenoménu outdooru, přiblížit význam a formy domácího cvičení, charakterizovat základní formy rekreačního cvičení a zásady realizace rekreačních PA u osob se zdravotním omezením. Seznámit posluchače s oblastí řízení MTVS: činnostmi trenéra, cvičitele, rozhodčího a funkcionářů v dobrovolné tělových. hnutí. Vysvětlit salutogenetický přístup k životu. Přiblížit obecné zásady sportovního tréninku.

Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky:

BD06670_

Přednášky:

č.1: Východiska k problematice DMTVS

č.2: Postavení MTVS a Vzdělávacích programů pro ZŠ v ČR. Rodina a pohybové aktivity.

č.3: Domácí cvičení

č.4: Obecné charakteristiky základních rekreačních aerobních cvičení.

č.5: Realizace rekreačních PA u osob se zdravotním omezením

č.6: Rekreační PA a denní režim

č.7: Nové směry v provozování PA. Základní charakteristika wellness a role v MTVS

č.8: Salutogeneze

č.9: Vztah pohybu a zdraví v zaměření MTVS

č.10: Negativní stavy organismu při realizaci PA

č.11: Řízení MTVS. Osobnost „tělovýchovného pedagoga“

č.12: Kritéria úspěšného trenéra. Typologie osobnosti řídícího pracovníka MTVS

č.13: Hlavní úkoly sportovního tréninku mládeže a dospělých

č.14: Outdoorové aktivity a jejich využití v současném pojetí MTVS

Semináře:

1. Úvod do předmětu

2. Exkursní návštěva FITCENTRA + zpracování zprávy

3.- 4. Autoreferáty FITNESS + diskuse

5. Exkursní návštěva subjektu zaměřeného na MTVS v místě bydliště + zpracování zprávy

6.- 7.   Autoreferáty k tématu SUBJEKTŮ + diskuse

8. Aktivní účast na lekci AEROBNÍHO CVIČENÍ + vypracování zprávy

9.- 10. Autoreferáty k tematice AE + diskuse

11.-12.  Náhledy na TRÉNINKOVÉ JEDNOTCE + zpracování zprávy

13. Autoreferáty o náhledu tréninkové jednotky

Literatura, na níž je předmět vystavěn:

PE01931_

RŮŽIČKA, I. Specifika práce trenéra dětí a mládeže. Orientační běh, č. 2, s. 42-45, 2010. ISSN: 1803-74964.

BARTÁK, K., VONDRUŠKA, V. Pohybová aktivita ve zdraví a nemoci. Hradec Králové : KTL FN a LFUK, 1999.

SOULEK, V., FIALOVÁ, D. Cvičíme doma. HK: KHS, 1995.

DOBRÝ, L., HENDL, J. a kol. Zdravotní benefity pohybových aktivit -- monitorování, intervence, evaluace. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 9788024620008.

SOUMAR, L., BOLEK, E. Životní styl a pohybové aktivity příslušníků AČR. Praha : AVIS, 1997.

KUČERA, M. Význam PA v rodině. TVM, 56,1989-90.

RŮŽIČKA, I., RŮŽIČKOVÁ, K. Vliv rodiny na pohybový režim dítěte. Sborník 19. mezinárodní interdisciplinární konference Optimální působení tělesné zátěže a výživy. (26.3.2013) Hradec Králové : Gaudeamus, 2013.

DOVALIL, J., CHOUTKOVÁ, B. Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Praha : Olympia, 1988.

FIALA, V. Cvičitel, trenér – pedagog. Praha : Olympia, 1973.

COOPER, K.H. Aerobický program pre aktívne zdravie. Bratislava : Šport, 1986.

DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, ISBN 80-7033 -760-5.

DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika sportovních her. Praha: SPN, 2007.

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum, 2009.

TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry. Základní pravidla - organizace – historie. Praha: Grada. 2004.

TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry II. Základní pravidla - organizace – historie. Praha: Grada. 2005

TOD, D.,  THATCHER, J. a RAHMAN R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4739-236.

Růžička, I, Růžičková, K., Šmíd, P. Netradiční sportovní hry. Praha: Portál, 2013.ISBN 978-80-262-0337-7.

ZIMMEROVÁ, R. Netradiční sportovní činnosti (náměty a metody pro školu i volný čas). Praha : Portál, 2001.

BUKAČ, L. Intelekt, učení, dovednosti a koučování. Praha: Olympia, 2005.

DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: UK, Karolinum, 2008.

MORAVEC, R. a kol. Teória a didaktika športu. Bratislava : FTVŠ UK, 2004. ISBN 80-89075-22-3.

PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2004.

SVOBODA, B. Pedagogika sportu. Praha: UK, Karolinum. 2003.

 

Webové zdroje:

http://www.fsps.muni.cz/~tvodicka/data/reader/book-5/01.html (sportovní trénink)

http://is.muni.cz/elportal/estud/fsps/ps07/teortren/index.html (teorie a didaktika sportu)

http://www.ff.umb.sk/icillik/oznamy-pre-studentov/prednasky-teoria-a-didaktika-sportu-bc.html (TD sportu)

Literatura doporučená studentům:

CHOUTKA, M. Sportovní výkon. Praha : Olympia, 1981

ANONYMOUS (2012) Státní podpora sportu. Retrieved March 4, 2013 from http://kin-ball.cz/statni-podpora-sportu-v-cr.

PAUR, M. (2012) Zkušenosti z Kanady. In Státní podpora sportu – dobré příklady ze zahraničí (odborný seminář konaný dne 28. 2. 2012), Praha: Senát.

HODAŇ, B. (1997) Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, ISBN 80-7067-782-1.

RŮŽIČKA, I. Možnosti a formy outdoorového vzdělávání. Sborník 3.konference Lidé v pohybu  (19.3.2010) - Sportovně rekreační aktivity v cestovním ruchu (Editor: J. Petera, B. Půža). Hradec Králové : Gaudeamus, 2010, ISBN 978-80-7435-046-7.

RŮŽIČKA, I., LAMICHOVÁ, K. Malá škola trenérů OB, aneb základy přípravy dětí a mládeže v orientačním běhu (1.díl). Orientační běh, č.4, 2009, s.36-39. ISSN: 1803-7496

RŮŽIČKA, I. Identifikace talentů a práce s nimi. (Malá škola trenérů OB, aneb základy přípravy dětí a mládeže v orientačním běhu - 2.díl). Orientační běh, č.5, 2009, s.9-10. ISSN: 1803-7496

RŮŽIČKA, I., LAMICHOVÁ, K. Možnosti motorického testování v OB. (Malá škola trenérů OB, aneb základy přípravy dětí a mládeže v orientačním běhu - 3.díl). Orientační běh, č.1, 2010, s.10-14. ISSN: 1803-7496.

RŮŽIČKA, I., RŮŽIČKOVÁ, K. Využití outdoorového vzdělávání pro školní kolektivy. Sborník 17. mezinárodní interdisciplinární konference Optimální působení tělesné zátěže a výživy. (6.10.2010) Hradec Králové : Gaudeamus, 2010, s.213-216. ISBN 978-80-7435-076-4 

MÍLOVÁ, J.,   JÍLEK, M.,  RŮŽIČKA,  I., ŠINKOVSKÝ, R. Methodological-didactic aspects in teaching skiing to children of younger school age. Journal of outdoor activities : odborný časopis pro aktivity v přírodě. Univerzita J.E. Purkyně, Volume 6, číslo 1/2012, s. 86-101, ISSN  1802-3908.     RIV ano

SEKOT, A. (2003). Socializace sportem – nezastupitelná součást výchovného procesu. 11. konference ČAPV -  Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Retrieved July 19, 2009, from http://www.ped.muni.cz/CAPV11/4sekce/4_CAPV_Sekot.pdf

SIGMUND, E., LOKVENCOVÁ, P., SIGMUNDOVÁ, D., TUROŇOVÁ, K. & FROMEL, K. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8- 13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2): 89- 101.

SVOBODA, B. Sportovní výchova mládeže. Praha : Olympia, 1980

VÁGNEROVÁ, M. (2005) Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, ISBN: ISBN 80-246-0956-8.

VALJENT, Z.& FLEMR, L. (2011) Kdo nejvíce přivádí mládež ke sportu? Retrieved March 6, 2013, from http://www.utvs.cvut.cz/lectors/zv_Kdo_nejvice_privadi_mladez_ke_sportu.pdf

Srdečný, V. Tělesná výchova zdravotně oslabených. Praha : SPN, 1977.

Harre, D. Nauka o sportovním tréninku. Praha : Olympia, 1973.

Časopis Tělesná výchova a sport mládeže. Praha.

Stubbs, R. Kniha sportů: sporty, pravidla, taktiky, techniky. Praha: Knižní klub, 2009, 448 s. ISBN 978-80-242-2558-6.

Galloway, J. Děti v kondici - zdravé, šťastné, šikovné. Praha : Grada, 2007.

Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu:

HM00361_

Zápočtové požadavky:
80% účast na interaktivních seminářích, prezentace osobní reflexe z návštěvy mimoškolních subjektů – odevzdání v písemné formě, aktivní přístup k diskusi.

Zkouška: písemně 7 otázek (přednáškové okruhy), ústně 2 otázky

 Vybrané náměty na studijní otázky:

 PE01605_

  1. Jaké jsou tělovýchovné cíle současného člověka?
  2. Vyjmenuj základní subsystémy TV činnosti člověka a jejich účast v MTVS.
  3. Jaké má postavení mimoškolní TV a sport ve spektru realizace PA člověka?
  4. Charakterizujte postaveni MTVS ve vybraných vzdělávacích programech pro ZŠ v ČR, uveďte příklady z vlastní zkušenosti.
  5. Jaké možnosti má rodina ve vztahu k MTVS?
  6. Charakterizujte možnosti a pozitivní dopady relaxačního cvičení, uveďte praktické rady a příklady.
  7. Charakterizujte možnosti a pozitivní dopady protahovacího cvičení, uveďte praktické rady a příklady.
  8. Charakterizujte možnosti a pozitivní dopady kondičního cvičení, uveďte praktické rady a příklady.
  9. Charakterizujte možnosti a pozitivní dopady formovacího cvičení, uveďte praktické rady a příklady.
  10. Jaké známe obecné motivy pro realizaci domácího cvičení.
  11. Uveďte charakteristiky základních rekreačních aerobních cvičení.
  12. Srovnejte vhodnost a praktikování jednotlivých cvičení pro různé věkové kategorie.
  13. Uveďte základní pravidla PA osob se zdravotním omezením.
  14. Definujte charakter zátěže  u vybraných pohybových aktivity, aplikujte na osoby se zdravotním omezením.
  15. Charakterizujte jednotlivé druhy PA pro pravidelné provozování.
  16. Definujte a na příkladech znázorněte pyramida významnosti provozování PA v rámci pohybového režimu člověka.
  17. Charakterizujte vznik a obsah nových trendů rekreačních PA.
  18. Objasněte obsah termínu wellness a uveďte na příkladech jeho součásti.
  19. Jaké je současné chápání zajištění kvality života člověka?
  20. Objasněte salutogenetický přístup k životu.
  21. Vyjmenujte nejvýznamnější patogeny, definujte jejich vliv na zdraví člověka.
  22. Vyjmenujte nejvýznamnější salutory, definujte jejich vliv na zdraví člověka.
  23. Uveďte do vztahu tělesnou zdatnost a civilizační choroby, aplikujte do praxe.
  24. Vysvětlete aktuální závěry světových organizací věnujících se pohybu a rozvoji zdraví.
  25. Co to je toleranční limit?
  26. Jaké známe negativní stavy organismu při realizaci PA?
  27. Uveďte způsoby prevence a eliminace těchto stavů.
  28. Uveďte osobní zkušenosti s podobnými stavy a jejich projevy.
  29. Objasněte 3 elementy osobnosti „tělovýchovného pedagoga“.
  30. Vysvětlete 3 stadia růstu pedagogického pracovníka v oblasti MTVS
  31. Rozveďte základní principy vývoje vedoucího pracovníka MTVS v současnosti.
  32. Uveďte typologická dělení osobnosti sportovního trenéra.
  33. Objasněte typologii osobnosti řídícího pracovníka MTVS.
  34. Definujte společné znaky úspěšných trenérských individualit minulosti a současnosti.
  35. Jaké jsou současné vlastnosti úspěšných trenérů?
  36. Jaké jsou hlavní úkoly sportovního tréninku?
  37. Vyjmenujte a na příkladech objasněte oblasti rizika tréninkového procesu v dětství.
  38. Uveďte zásady sportovního tréninku mládeže.
  39. Jaké znáte cesty ke sportovní výkonnosti dětí a mládeže?
  40. Charakterizujte fenomén outdoorových aktivit v současnosti.
  41. Jmenujte oblasti vlivu těchto aktivit na jedince.
  42. Jmenujte oblasti vlivu těchto aktivit na skupinovou práci a dynamiku.
  43. Objasněte principy outdoorového  vzdělávání.

 

 

 

    Skladba seminářů:

1.    Úvod do předmětu

 

2.-3. Aktivní návštěva FITCENTRA + zpracování zprávy „Aktuální stav FITNESS u nás“ (odb.přístup, vybavenost, atmosféra, nabídky programů a doplňků – výživa, regenerace,..)

4.    Autoreferáty FITNESS + diskuse

 

5.-6. Návštěva subjektu zaměřeného na MTVS v místě bydliště (DDM, volnočasové kluby, nízkoprahová centra s TVS, skaut/junák, Seleziánská centra mládeže apod.) + zpráva „Programová nabídka v oblasti MTV“ (druhy PA, organizace kroužků, materiální a personální vybavenost, odbornost, přístup)

7. Autoreferáty k tématu SUBJEKTŮ + diskuse (s osobními zkušenostmi)

 

8.-9.  Aktivní účast na AEROBNÍM CVIČENÍ (AE, formy AE, spinning, kondiční tanec apod.) + zpráva „Jak jsem to prožil…!“ J (zaměření a průběh lekce, užité názvosloví, odbornost lektora, osobní dojem, atmosféra,…)

10. Autoreferáty k tematice + diskuse

 

11.-12.  Náhled na tréninku dle vlastního výběru (SK, TJ, taneční klub, …) + zpráva „Sledování tréninkové jednotky á la 007“ (organizace, odbornost, přístup, metodika –osobní postřehy)

13. Autoreferát o náhledu tréninkové jednotky

 

 

 

 

Vybrané ukázky přednáškového prezentačního programu: