Didaktika MTVS
Anotace předmětu: Teoretická a praktická příprava studentů na práci v dobrovolném
tělovýchovném hnutí (sportovní oddělení domů dětí a mládeže, volnočasová
centra s TVS, sportovní kluby, lyžařské školy, fitcentra, aj.) . |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností: Seznámit studenty s úkoly MTVS v životě dětí a mládeže, se základními pedagogickými principy řízení volnočasových pohybových aktivit a procesu sportovní přípravy, s významem a psychosociální aspekty pohybových aktivit ve volném čase dětí, mládeže i dospělých, osvojení si zásad aktivního životního stylu a dovednosti doporučit vhodnou pohybovou aktivitu vzhledem k věku, pohlaví, zdravotnímu stavu a daným podmínkám. Objasnit úlohu rodiny při vytváření vztahu k pohybovým aktivitám, apelovat na dodržení bezpečnosti a posílení zdravotního prospěchu při volnočasových pohybových aktivitách, přiblížit tělovýchovné cíle současného člověka a moderního fenoménu outdooru, přiblížit význam a formy domácího cvičení, charakterizovat základní formy rekreačního cvičení a zásady realizace rekreačních PA u osob se zdravotním omezením. Seznámit posluchače s oblastí řízení MTVS: činnostmi trenéra, cvičitele, rozhodčího a funkcionářů v dobrovolné tělových. hnutí. Vysvětlit salutogenetický přístup k životu. Přiblížit obecné zásady sportovního tréninku. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky: Přednášky: č.1: Východiska
k problematice DMTVS č.2: Postavení MTVS a Vzdělávacích programů pro ZŠ v ČR. Rodina a pohybové aktivity. č.3: Domácí cvičení č.4: Obecné charakteristiky základních rekreačních aerobních cvičení. č.5: Realizace rekreačních PA u osob se zdravotním omezením č.6: Rekreační PA a denní režim č.7: Nové směry v provozování PA. Základní charakteristika wellness a role v MTVS č.8: Salutogeneze č.9: Vztah pohybu
a zdraví v zaměření MTVS č.10: Negativní stavy organismu při realizaci PA č.11: Řízení MTVS.
Osobnost „tělovýchovného pedagoga“ č.12: Kritéria úspěšného trenéra. Typologie osobnosti řídícího pracovníka MTVS č.13: Hlavní úkoly sportovního tréninku mládeže a dospělých č.14: Outdoorové aktivity a jejich využití v současném pojetí MTVS Semináře: 1. Úvod do předmětu 2. Exkursní návštěva FITCENTRA + zpracování zprávy 3.- 4. Autoreferáty
FITNESS + diskuse 5. Exkursní návštěva subjektu zaměřeného na MTVS v místě bydliště + zpracování zprávy 6.- 7.
Autoreferáty k tématu SUBJEKTŮ + diskuse 8. Aktivní účast na lekci AEROBNÍHO CVIČENÍ + vypracování zprávy 9.- 10. Autoreferáty
k tematice AE + diskuse 11.-12. Náhledy na TRÉNINKOVÉ JEDNOTCE + zpracování zprávy 13. Autoreferáty o náhledu tréninkové jednotky |
Literatura, na níž je předmět vystavěn: RŮŽIČKA, I. Specifika práce trenéra dětí a mládeže. Orientační běh, č. 2, s. 42-45, 2010. ISSN: 1803-74964. BARTÁK, K., VONDRUŠKA, V. Pohybová aktivita ve zdraví a nemoci. Hradec Králové : KTL FN a LFUK, 1999. SOULEK, V., FIALOVÁ, D. Cvičíme doma. HK: KHS, 1995. DOBRÝ, L., HENDL, J. a kol. Zdravotní benefity pohybových aktivit -- monitorování, intervence, evaluace. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 9788024620008. SOUMAR, L., BOLEK, E. Životní styl a pohybové aktivity příslušníků AČR. Praha : AVIS, 1997. KUČERA, M. Význam PA v rodině. TVM, 56,1989-90. RŮŽIČKA, I., RŮŽIČKOVÁ, K. Vliv rodiny na pohybový režim dítěte. Sborník 19. mezinárodní interdisciplinární konference Optimální působení tělesné zátěže a výživy. (26.3.2013) Hradec Králové : Gaudeamus, 2013. DOVALIL, J., CHOUTKOVÁ, B. Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Praha : Olympia, 1988. FIALA, V. Cvičitel, trenér – pedagog. Praha : Olympia, 1973. COOPER, K.H. Aerobický program pre aktívne zdravie. Bratislava : Šport, 1986. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, ISBN 80-7033 -760-5. DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika sportovních her. Praha: SPN, 2007. PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum, 2009. TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry. Základní pravidla - organizace – historie. Praha: Grada. 2004. TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry II. Základní pravidla - organizace – historie. Praha: Grada. 2005 TOD, D., THATCHER, J. a RAHMAN R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4739-236. Růžička, I, Růžičková, K., Šmíd, P. Netradiční sportovní hry. Praha: Portál, 2013.ISBN 978-80-262-0337-7. ZIMMEROVÁ, R. Netradiční sportovní činnosti (náměty a metody pro školu i volný čas). Praha : Portál, 2001. BUKAČ, L. Intelekt, učení, dovednosti a koučování. Praha: Olympia, 2005. DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: UK, Karolinum, 2008. MORAVEC, R. a kol. Teória a didaktika športu. Bratislava : FTVŠ UK, 2004. ISBN 80-89075-22-3. PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2004. SVOBODA, B. Pedagogika sportu. Praha: UK, Karolinum. 2003. Webové zdroje: http://www.fsps.muni.cz/~tvodicka/data/reader/book-5/01.html (sportovní trénink) http://is.muni.cz/elportal/estud/fsps/ps07/teortren/index.html (teorie a didaktika sportu) http://www.ff.umb.sk/icillik/oznamy-pre-studentov/prednasky-teoria-a-didaktika-sportu-bc.html (TD sportu) |
Literatura doporučená studentům: CHOUTKA, M. Sportovní výkon. Praha : Olympia, 1981 ANONYMOUS (2012) Státní podpora sportu. Retrieved March 4, 2013 from http://kin-ball.cz/statni-podpora-sportu-v-cr. PAUR, M. (2012) Zkušenosti z Kanady. In Státní podpora sportu – dobré příklady ze zahraničí (odborný seminář konaný dne 28. 2. 2012), Praha: Senát. HODAŇ, B. (1997) Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, ISBN 80-7067-782-1. RŮŽIČKA, I. Možnosti a formy outdoorového vzdělávání. Sborník 3.konference Lidé v pohybu (19.3.2010) - Sportovně rekreační aktivity v cestovním ruchu (Editor: J. Petera, B. Půža). Hradec Králové : Gaudeamus, 2010, ISBN 978-80-7435-046-7. RŮŽIČKA, I., LAMICHOVÁ, K. Malá škola trenérů OB, aneb základy přípravy dětí a mládeže v orientačním běhu (1.díl). Orientační běh, č.4, 2009, s.36-39. ISSN: 1803-7496 RŮŽIČKA, I. Identifikace talentů a práce s nimi. (Malá škola trenérů OB, aneb základy přípravy dětí a mládeže v orientačním běhu - 2.díl). Orientační běh, č.5, 2009, s.9-10. ISSN: 1803-7496 RŮŽIČKA, I., LAMICHOVÁ, K. Možnosti motorického testování v OB. (Malá škola trenérů OB, aneb základy přípravy dětí a mládeže v orientačním běhu - 3.díl). Orientační běh, č.1, 2010, s.10-14. ISSN: 1803-7496. RŮŽIČKA, I., RŮŽIČKOVÁ, K. Využití outdoorového vzdělávání pro školní kolektivy. Sborník 17. mezinárodní interdisciplinární konference Optimální působení tělesné zátěže a výživy. (6.10.2010) Hradec Králové : Gaudeamus, 2010, s.213-216. ISBN 978-80-7435-076-4 MÍLOVÁ, J., JÍLEK, M., RŮŽIČKA, I., ŠINKOVSKÝ, R. Methodological-didactic aspects in teaching skiing to children of younger school age. Journal of outdoor activities : odborný časopis pro aktivity v přírodě. Univerzita J.E. Purkyně, Volume 6, číslo 1/2012, s. 86-101, ISSN 1802-3908. RIV ano SEKOT, A. (2003). Socializace sportem – nezastupitelná součást výchovného procesu. 11. konference ČAPV - Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Retrieved July 19, 2009, from http://www.ped.muni.cz/CAPV11/4sekce/4_CAPV_Sekot.pdf SIGMUND, E., LOKVENCOVÁ, P., SIGMUNDOVÁ, D., TUROŇOVÁ, K. & FROMEL, K. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8- 13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2): 89- 101. SVOBODA, B. Sportovní výchova mládeže. Praha : Olympia, 1980 VÁGNEROVÁ, M. (2005) Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, ISBN: ISBN 80-246-0956-8. VALJENT, Z.& FLEMR, L. (2011) Kdo nejvíce přivádí mládež ke sportu? Retrieved March 6, 2013, from http://www.utvs.cvut.cz/lectors/zv_Kdo_nejvice_privadi_mladez_ke_sportu.pdf Srdečný, V. Tělesná výchova zdravotně oslabených. Praha : SPN, 1977. Harre, D. Nauka o sportovním tréninku. Praha : Olympia, 1973. Časopis Tělesná výchova a sport mládeže. Praha. Stubbs, R. Kniha sportů: sporty, pravidla, taktiky, techniky. Praha: Knižní klub, 2009, 448 s. ISBN 978-80-242-2558-6. Galloway, J. Děti v kondici - zdravé, šťastné, šikovné. Praha : Grada, 2007. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu: Zápočtové požadavky: Zkouška: písemně 7 otázek (přednáškové okruhy), ústně 2 otázky |
Vybrané náměty na studijní
otázky:
|
Skladba seminářů:
1.
Úvod do
předmětu
2.-3.
Aktivní návštěva FITCENTRA + zpracování zprávy „Aktuální stav FITNESS u nás“ (odb.přístup, vybavenost, atmosféra, nabídky programů a
doplňků – výživa, regenerace,..)
4.
Autoreferáty
FITNESS + diskuse
5.-6.
Návštěva subjektu zaměřeného na MTVS v místě bydliště (DDM, volnočasové kluby, nízkoprahová centra s TVS, skaut/junák, Seleziánská
centra mládeže apod.) + zpráva „Programová nabídka v oblasti MTV“ (druhy PA,
organizace kroužků, materiální a personální vybavenost, odbornost, přístup)
7.
Autoreferáty k tématu SUBJEKTŮ + diskuse (s osobními zkušenostmi)
8.-9. Aktivní účast na AEROBNÍM CVIČENÍ (AE, formy
AE, spinning, kondiční tanec apod.) + zpráva „Jak jsem to prožil…!“ J (zaměření a průběh lekce, užité názvosloví, odbornost
lektora, osobní dojem, atmosféra,…)
10.
Autoreferáty k tematice + diskuse
11.-12. Náhled na tréninku dle vlastního
výběru (SK, TJ, taneční klub, …) + zpráva „Sledování tréninkové jednotky á la
007“ (organizace, odbornost, přístup, metodika –osobní
postřehy)
13.
Autoreferát o náhledu tréninkové jednotky
Vybrané ukázky přednáškového prezentačního programu: