Řízení a organizace sportovních her

 

Anotace předmětu - Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností:

:

 diggirlblk

Seznámit se zásadami pojetí, bezpečnosti, řízení a organizace SH, s úkoly a osobnostními rysy rozhodčího, s turnajovými herními systémy a jejich aplikací.
V praktickém výcviku si aktivně osvojit základy řízení a organizace SH a výuky ve SH.

Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky:

BD06663_

 

Přednášky:

 

č.1: Filosofie hry.

č.2: Přístupy v řízení a organizaci her. Nová filosofie hry.
č.3: Motiv a přístup k účasti na hře. Koncepce realizace her.

č.4: Struktura lekce. Organizace turnaje ve SH.

č.5: Konkrétní vliv her a SH na jedince.

č.6: Faktory ovlivňující realizaci sportovních her. Kategorie sportovních a pohybových her.

č.7: Vybrané didaktické a organizační zásady her.

č.8: Kritéria úspěšné organizace a řízení SH. Pravidla "úrazové zábrany".

č.9: Úloha pedagoga v TV procesu ve SH

č.10: Turnajové systémy. Grafické značení ve sportovních hrách.

č.11: Náměty na vybrané organizační formy průpravy.

č.12: Průpravné formy pro nácvik konkrétních SH
č.13: Problematika rozhodování ve SH. Význam pravidel a požadavky pro jejich tvorbu.

                             

Cvičení (aktuálně upravováno dle podmínek a situace – zač. semestru):

 

1. Úvodní hodina – seznámení s cílem, obsahem a organizací výuky,

                                         zápočtovými požadavky, bezpečností.

 

Součástí závěru každého cvičení RIZSHER je interaktivní zpětná vazba – analýza a poučení z organizační a řídící činnosti.

 

2.         Turnaj družstev v nohejballu

            Organizace: úvod, pravidla, hřiště, herní systém,

stručný časový plán, vyhlášení vítězů + ceny).

 

3.         Minihry a soutěže ve SH (zábavné aktivity s vybavení pro SH)

 

 

4.         Turnaj družstev v basketballu

 

5.         Vybíjená - vybrané formy:

·         všichni proti všem (s návratem, do vítěze)

·         Americká vybíjená

·         Obrácená vybíjená

 

6.         Turnaj družstev ve volejballu

 

7.         Turnaj družstev ve stolním tenise – čtyřhry (doplněk: obíhačka)

 

8.         Turnaj družstev ve stolním tenise – čtyřhry finále (doplněk: obíhačka)

 

9.         Utkání družstev v miniházené - vybrané formy:

·         míč za čáru,

·         házená na žíněnku,

·         házená na desku

 

10.       Seznamovací a herní lekce na téma: SH v sedě

·         Sedaný fotbal

·         Sedaná házená

·         Sedané pólo (s možností pohybu s míčem bez driblinku)

 

11.       Turnaj družstev ve streetballu

 

12.       Minihry a soutěže ve SH (zábavné aktivity s vybavení pro SH)

 

13.       volný výběr – závěrečný turnaj ve vybrané hře

 

 

Metodické pokyny pro přípravu cvičení:

·         Samostatná příprava lekce + organizace a řízení (časový plán, propozice, informace o průběhu, řízení hry, vedení výsledkové listiny). Ceny, diplomy, slavnostní vyhlášení. – propozice odevzdat v písemné formě!

·         Materiální potřeby konzultovat s vyučujícím min. týden předem!

·         V případě absence NUTNO zajistit náhradu, popř. výměnu lekce!

 

Literatura, na níž je předmět vystavěn

 

 

 

 

 


Zdroje: přednáškový cyklus (semestrální výuka) + samostudium odborných zdrojů.

DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika sportovních her. Praha: SPN, 2007.

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum, 2009.

TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry. Základní pravidla - organizace – historie. Praha: Grada. 2004.

TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry II. Základní pravidla - organizace – historie. Praha: Grada. 2005.

DOHNAL, T.: Sportovní příprava V.- Sportovní hry. Olomouc, 1990


KOMEŠTÍK, B., RŮŽIČKA, I.: Koncepce výuky ASH. KTV a KŘVČ PdF, H. Králové, 1995.

RŮŽIČKA, I, RŮŽIČKOVÁ, K., ŠMÍD, P. Netradiční sportovní hry. Praha: Portál, 2013.

STUBBS, R. Kniha sportů: sporty, pravidla, taktiky, techniky. Praha: Knižní klub, 2009, 448 s.

ŠAFAŘÍK,V., STIBITZ,F.: Rozhodování ve sportovních hrách. SPN, Praha, 1978.

Literatura doporučená studentům

CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Ypsilon, 1998.

Časopis Tělesná výchova a sport mládeže. Praha.

Oficiální pravidla jednotlivých her.

Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu

Aktivní účast na seminářích.
Zvládnutí zadaného výstupu herní jednotky.
Písemný test (příp. ústní zkoušení) – průřezová témata.