Rok výroby: 1952
Výrobce: Jawa 1929- , Česko
Obsah: 488 ccm
Počet taktů: 4
Chlazení: vzduchem
Počet válců: 2
Výkon: 26 HP 5500 ot/min
Maximální rychlost: 135 km/h
Zajímavost:
Rám motocyklu vycházel z péráka i když byl patřičně zesílen. Přední tlumiče už byly hydraulické podobně jako se později montovali na kývačku. Jawa 500 OHC se dělí na 3 základní typy. První dostal přezdívku Šnek, ne snad proto že by byl pomalý, ale kvůli šnekovému převodu mezi královskou hřídelí a ventilovým rozvodem, který byl u pozdějších typů nahrazen přímým ozubením. Další velká změna byla ve velikosti brzdových bubnů, první půllitry měli bubny malé podobné pérákovi (půlbubny) později je nahradily bubny veliké. Novější typy vyrobené po roce 1956 byly vybaveny pohodlným dvojsedlem. Tento motocykl vydržel ve výrobě do roku 1958. Už od začátku výroby to byl velice žádoucí motocykl už z důvodu objemu 500ccm tak z důvodu jeho čtyřdobého motoru. A to tomuto motocyklu vydrželo až dodnes.
Rok výroby: 1952
Výrobce: Jawa 1929- , Česko
Obsah: 488 ccm
Počet taktů: 4
Chlazení: vzduchem
Počet válců: 2
Výkon: 26 HP 5500 ot/min
Maximální rychlost: 135 km/h
Zajímavost:
Rám motocyklu vycházel z péráka i když byl patřičně zesílen. Přední tlumiče už byly hydraulické podobně jako se později montovali na kývačku. Jawa 500 OHC se dělí na 3 základní typy. První dostal přezdívku Šnek, ne snad proto že by byl pomalý, ale kvůli šnekovému převodu mezi královskou hřídelí a ventilovým rozvodem, který byl u pozdějších typů nahrazen přímým ozubením. Další velká změna byla ve velikosti brzdových bubnů, první půllitry měli bubny malé podobné pérákovi (půlbubny) později je nahradily bubny veliké. Novější typy vyrobené po roce 1956 byly vybaveny pohodlným dvojsedlem. Tento motocykl vydržel ve výrobě do roku 1958. Už od začátku výroby to byl velice žádoucí motocykl už z důvodu objemu 500ccm tak z důvodu jeho čtyřdobého motoru. A to tomuto motocyklu vydrželo až dodnes.
Rok výroby: 1938
Výrobce: Jawa 1929- , Česko
Obsah: 346 ccm
Počet taktů: 4
Chlazení: vzduchem
Počet válců: 1
Výkon: 15 HP 6000 ot/min
Maximální rychlost: 115 km/h
Zajímavost:
V polovině 30. let se začínají v konstrukci automobilů i motocyklů prosazovat modernější ventilové rozvody OHV. Mají větší výkon, menší spotřebu, jsou ale konstrukčně složitější. Jawa v té době vyrábí úspěšnou třistapadesátku s rozvodem SV. Konstruktéři vychází z tohoto stroje a v roce 1935 Jawa představuje novou „ horovou“ třistapadesátku. Rám vychází z osvědčené 350 SV, tedy lisovaný z ocelového plechu a sešroubený. Přední vidlice, rovněž lisovaná, je vybavena centrální pružinou uprostřed. Zadní kolo stále pevné. Sedadlo opět stejně konstrukčně vyřešeno a odpruženo pomocí dvou vinutých pružin uchycených vzadu. Na zadní blatník je standartně montován nosič, na něj na přání sedlo tandemisty. Brzda byla uložená v předním kole i v kole zadním.
Rok výroby: 1938
Výrobce: BMW 1916- , Německo
Obsah: 745 ccm
Počet taktů: 4
Chlazení: vzduchem
Počet válců: 2
Výkon: 20 HP 4000 ot/min
Maximální rychlost: 120 km/h
Zajímavost:
Model R-12 počtem vyrobených kusů značně překonal všechny ostatní modely vyráběné bavorskou značkou BMW. Tento dvouválcový Bavorák byl vyráběn před a během 2. světové války. Může se pochlubit také jedním prvenstvím a to sice tím, že to byl první sériově vyráběný motocykl, který používal přední teleskopickou vidlici. Také z tohoto důvodu model R-12 při své premiéře vzbudil senzaci na motocyklovém trhu a firma BMW posunula vývoj motocyklového průmyslu zase o krok dopředu.
Rok výroby: 1935
Výrobce: DKW 1916-1966 , Německo
Obsah: 494 ccm
Počet taktů: 2
Chlazení: vzduchem
Počet válců: 2
Výkon: 15 HP 4000 ot/min
Maximální rychlost: 115 km/h
Zajímavost:
Motocykl DKW SB 500 A 1936 se od modelu DKW SB 500 lišil tím, že měl silnější rám s větší palivovou nádrží a dvěma světlomety. Tento model také měl elektrický startér, vzácný rys pro třicátá léta. Oproti tomu Harley-Davidson nenabízel elektrický startér do roku 1965.
Rok výroby: 1950
Výrobce: Nimbus 1873-1969 , Dánsko
Obsah: 746 ccm
Počet taktů: 4
Chlazení: vzduchem
Počet válců: 4
Výkon: 22 HP 5400 ot/min
Maximální rychlost: 105 km/h
Zajímavost:
Výfuk nemá tlumič, pouze rybinovitou koncovku. Před motorem je mezi dvojitým rámem vidět svisle postavené dynamo, jehož průchozí hřídel současně zastává funkci "královského hřídele" pro pohon vačky, uložené nad hlavou válců. Sedlo řidiče i sedlo spolujezdce je uloženo výkyvně, obě jsou odpružena gumovými prstenci, které bylo možné koupit ve třech tvrdostech, podle váhy jezdce. Plexi s plachtičkou z koženky nebylo standartní výbavou, dodávalo se za příplatek.
Rok výroby: 1942
Výrobce: Harley-Davidson 1903- , USA
Obsah: 743 ccm
Počet taktů: 4
Chlazení: vzduchem
Počet válců: 2
Výkon: 25 HP 4500 ot/min
Maximální rychlost: 105 km/h
Zajímavost:
Se vstupem USA do druhé světové války se produkce civilních motocyklů zastavila. Harley se soustředil s ohledem na lukrativní státní zakázku na produkci armádních motocyklů. Strojů WLA, typu 750 s plochými hlavami, rekonstruovaných podle požadavků armády se do konce války vyrobilo celkem 88 000 kusů.
Rok výroby: 1939
Výrobce: Ariel 1902-1970 , Anglie
Obsah: 601 ccm
Počet taktů: 4
Chlazení: vzduchem
Počet válců: 4
Výkon: 23 HP 5600 ot/min
Maximální rychlost: 140 km/h
Zajímavost:
Myšlenka postavit motor se čtyřmi válci uspořádanýma do čtverce napadla mladého technika samouka jménem Edward Turner. Motocykly miloval a pevně věřil myšlence „čtyřky do čtverce“, řešení, které nejen zaručovalo lepší chlazení než u tradičních motorů s větším počtem podélně uložených válců, ale přinášelo také dosud neviděnou kompaktnost, srovnatelnou s jednoduchým válcem. Mladík si byl svým nápadem jistý a začal oslovovat různé výrobce, ale bez úspěchů. Konstrukce se zdála riskantní a nejistá. Výjimkou byli Charles Sangster a Valentine Page, majitel a technický ředitel legendární britské motocyklové společnosti Ariel, která potřebovala pro trh nové modely. Projekt se zhmotnil roku 1930 na londýnské Motor Show, kde byl představen model Squere Four. Byl jedinečný uspořádáním válců, prestižní cenou (lehce přes 75 liber) a povrchovou úpravou. Motocykl okamžitě získal sympatie mnoha bohatých obdivovatelů.