Přihlásit

Inzerce automobilů

Jak připravit auto na zimu?

Zima se pomalu blíží a je tak potřeba na to připravit nejen sebe, ale také naše auto. Jakmile začne mrznout nestačí pouze přezout letní pneumatiky za zimní, ale je nutné provést kontrolu a údržbu dalších částí vozidla. Na co nezapomenout, jsme pro vás sepsali v následujícím článku.

4 věci na kontrolu

Před příchodem opravdu tuhé zimy, je nutné zkontrolovat 4 zásadní věci:

  • pneumatiky
  • stírací lišty
  • brzdy
  • akumulátor

Přezutí pneumatik

Od 1. listopadu nesmíte vyjet na silnici, pokud je na ni sníh. Je to hlavně z důvodu vaší bezpečnosti, proto přezutí příliš neodkládejte a ani na první sníh nečekejte. Výhody zimních pneumatika pocítíte už při teplotách pod 7 stupňů

Navíc, pokud přezujete včas, vyhnete se frontám v servisech. Při výměně si nechte změřit a popřípadě seřídit geometrii podvozku a kol. Díky tomu se budou pneumatiky sjíždět rovnoměrně a při brzdění budou pracovat naplno.

Stěrače stírají

Před zimou Stírací lišty, jednoduše stěrače, je nutné před zimou zkontrolovat. Musí plnit svou funkci, to znamená pevně doléhat na sklo. Na zimu je dobré zvolit také stírací lišty, které jsou odolnější a vhodné do chladného počasí.

Se stěrači samozřejmě souvisí také nemrznoucí směs do ostřikovačů. Tu je nutné pravidelně kontrolovat a doplňovat.

100% brzdy

Brzdy se nesmějí podceňovat v žádném ročním období, ale v zimě to platí dvojnásob. Je potřeba je podrobit důkladné kontrole. Jejich správnou funkci tak svěřte zkušenému odborníkovi.

Akumulátor v naprostém pořádku

Během zimních měsíců nikdo nechce mít problém se startováním, proto je nutné mít autobaterii naprostém pořádku. Ta totiž během zimního počasí ztrácí výraznou část svého výkonu. Proto před zimou nechte přeměřit výkon autobaterie a doplňte ji na 100 % nebo ji vyměňte, pokud už je na konci svého životního cyklu.

Nezapomeňte občas pustit klimatizaci

Klimatizace zapnutá v zimě se může zdát jako nesmysl, ale není tomu tak. Ačkoliv je klimatizace chladicí zařízení, díky jejímu občasnému použití zabráníte korodování jejich součástí, ale také se zbavíte vlhkosti, která do auto pronikne se sněhem na botách. Klimatizace také rovnoměrně rozdělí teploty vzduchu v interiéru vozu a také v neposlední řadě zabraňuje mlžení skel.

Na hory jedině se zimní výbavou

Nejen ti, kteří žijí na horách nebo na ně často jezdí využijí zimní výbavu. Nikdy nevíte, kolik sněhu napadne nebo kam pojedete. Proto mějte v autě škrabku na okna, rukavice a startovací kabely. V autě se vám neztratí ani sněhové řetězy, které je dobré umět správně nasadit.

Práci s odstraňováním sněhové nadílky vám urychlí obyčejný smetáček a na zamrzlé zámky je dobré jít s rozmrazovačem zámků. Ten je ovšem důležité nosit u sebe, protože zamčený v autě vám už moc nepomůže.

Ochrana laku

Svůj vůz můžete také ochránit proti soli, sněhu či bahnu pomocí nanokosmetiky v aplikačním centru, kde získáte skvělý výsledek bez práce.

Zdroj: http://www.vseoautech.eu/doplnky-a-prislusenstvi/jak-pripravit-auto-na-zimu.htm

Kontrola auta po zimě

Víte jak se na Vašem autě podepsala letošní zima a v jakém stavu jsou pneumatiky, brzdy a další součásti vozidla? Jaro začalo o několik týdnu dřív než před rokem, tak je důležité se připravit už teď. V tomto článku se dozvíte na jaké části vozidla se zaměřit, co doplnit a případně vyměnit.

1. Pneumatiky

Pouze kvalitní a dobře nahuštěné letní pneumatiky na všech kolech jsou zárukou bezpečné a pohodlné jízdy. Vždy byste péči o podvozek vozidla měli věnovat dostatek času, protože se to rozhodně vyplatí. Pneumatiky jsou tím jediným, co nás spojuje s vozovkou. Jak si vybrat letní pneumatiky jsme shrnuli v samostatném článku.

2. Kontrola brzd

Na jaře byste měli minimálně vizuálně zkontrolovat aktuální stav destiček a kotoučů. Většina automechaniků však doporučuje brzdy i vyčistit. Nečistoty na kotoučích totiž snižují jejich životnost i účinnost. Důležitá je i kontrola brzdových hadiček, zdali není potřeba jejich okamžitá výměna.

3. Autobaterie

U svého automechanika byste také měli provést zátěžový test autobaterie. Pouze tento test odhalí, zda není potřeba baterii po zimě dobít nebo vyměnit.

4. Provozní kapaliny

Začněte kontrolou chladící kapaliny. Vizuálně můžete zkontrolovat, zda se na hladině neukazuje mastnota. To by byl důkaz pronikajícího oleje a důvod k návštěvě autoservisu. Měnit byste ji měli vždy po pěti letech provozu. Vyměnit byste měli také kapalinu do ostřikovačů za letní směs, která účinné čistí okna od hmyzu a mastnoty.

5. Řemeny

Test klínového a rozvodového řemenu už však přenechte odborníkům. Pouze oni poznají, zda se na řemenu neobjevují nějaké drobné praskliny a zda je potřeba ho okamžitě vyměnit.

6. Podvozek

Klasika podvozkových závad, se kterou se setkal asi každý, jsou vyklepané stabilizátory. Na českých silnicích nejvíce trpí také uložení ramen náprav, pružiny i tlumiče pérování. Jejich funkčnost se kontroluje na speciálním testeru. Tlumiče jasně prozradí konec své životnosti tím, že z nich začne vytékat mazivo a vůz si začne sesedat.

7. Klimatizace

Po zimě se doporučuje kontrola těsnosti a funkčnosti klimatizace, ale i čistota kabinového filtru. Zvážit můžete také její vyčištění a případné doplnění chladicího média.

8. Osvětlení

Funkční osvětlení je základem pro bezpečnou jízdu nejen v noci. To zda Vám skutečně svítí všechny žárovky, můžete snadno zkontrolovat sami. Ani výměna žárovek není nijak složitá a zvládne ji každý.

Zdroj: http://www.vseoautech.eu/doplnky-a-prislusenstvi/kontrola-auta-po-zime.htm

Význam kontrolek v automobilu

Každý řidič by měl mít přehled o kontrolkách na palubní desce. Rozsvícená kontrolka ještě nemusí nutně znamenat, že vaše jízda skončila a musíte zavolat odtahovou službu.

Ke kontrolkám v autě existuje celkem vystihující přirovnání. Kontrolky jsou jako semafor, když svítí červeně znamená to, že musíte zastavit a vypnout motor. Oranžová nebo žlutá kontrolka znamená upozornění, takže zatím můžete pokračovat v jízdě, ale oranžová se pravděpodobně zanedlouho změní v červenou. Zelené kontrolky jsou jen informativní. Sdělují nám, že systém funguje tak, jak má.

Nejčastěji rozsvícené kontrolky

Dobíjení

Kontrolka dobíjení

Tento symbol se rozsvítí, když alternátor nevyrábí proud a elektronika v autě běží z akumulátoru. Pokud neselhalo i chlazení (a nesvítí další červená kontrolka - teplota vody), můžete pokračovat v jízdě, ale pravděpodobně nedojedete daleko, protože až dojde proud, autu zhasne motor. Před pokračováním v jízdě vypněte veškerou elektroniku uvnitř auta (rádio, klimatizace, vyhřívané sedačky,…) a pod kapotou zkontrolujte, jestli jsou všechny řemeny na svém místě. Krajní řešení může být zakoupení nového (tudíž nabitého) akumulátoru na benzínce, který může vystačit až na 500 km a vyjde levněji než odtah vozidla.

Mazání

Kontrolka mazání

Kontrolka symbolizuje, že tlak oleje je nedostatečný pro správnou funkci motoru. S touto poruchou v žádném případě nemůžete jet dál. Můžete ale zkusit doplnit olej a počkat, jestli kontrolka zhasne. Pokud se červená olejnička rozsvítí za jízdy, povolte plyn, sešlápněte spojku a nechte otáčky spadnout pod 1000 ot./min. Pokud je hladina oleje v normálu, vaše jízda dnes skončila, protože selhalo olejové čerpadlo a tento problém na místě nevyřešíte. Jestliže je měrka oleje skoro suchá a doplníte olej, možná tím problém dočasně vyřešíte, ale stejně musíte navštívit servis.

Brzdy

Kontrolka brzd

U klasických aut se kontrolka rozsvítí až ve chvíli, kdy je v nádržce nedostatek brzdové kapaliny. U moderních vozů s elektronickými systémy se rozsvítí, když je nějaký vážný problém. Když budete cestou pravidelně kontrolovat hladinu brzdové kapaliny, můžete pomalu a opatrně dojet domu a následně na kontrolu do servisu. V nouzi můžete při jízdě použít brzdu ruční, ale musíte tomu přizpůsobit styl jízdy a zvážit svoje schopnosti. V autě, kde svítí červená kontrolka brzd společně se žlutou ABS kontrolkou, nemůžete pokračovat v jízdě. Pravděpodobně se jedná o vážný problém.

Chladící kapalina

Kontrolka chladící kapaliny

Rozsvítí se, když je motor přehřátý nebo u některých aut při nedostatku chladící kapaliny. Pokud je v motoru stále voda a nemá přes 100 °C, můžete s autem dojet, ale předtím zastavte a nechte motor vychladnout. Jestliže se voda v motoru vaří, nepokračujte v jízdě a vyhledejte servis.

Žhavení

Kontrolka žhavení

Signalizuje, že se auto před startem žhaví. Pokud nesvítí vůbec nebo bliká v průběhu jízdy, je v systému žhavení porucha. S touto závadou můžete dojet, zkontrolujte ale, jestli svítí brzdová světla. Pokud kontrolka bliká, znamená to závadu vznětového motoru.

Zdroj: http://www.vseoautech.eu/doplnky-a-prislusenstvi/vyznam-kontrolek-v-automobilu.htm

Aby vaše auto tolik "nežralo"

Snem každého řidiče je, aby jeho auto„žralo“ co nejméně. Zvláště dnes, kdy se cena nafty a benzínu natrvalo usídlila dost vysoko nad 30 korunami.

Cenu paliva jako řidiči sice neovlivníme, ale spotřebu ano. A to velmi výrazně. Pojďme si projít několik spolehlivých rad, díky kterým dostanete spotřebu do mezí.

1. Udělejte si v aute "ordnung"

Možná budete překvapeni, kolik „nezbytných zbytečností“ v autě vozíte. Nejen v kufru, ale i pod sedačkami nebo v odkládacích přihrádkách. Váha vozu je pro spotřebu klíčová a každé kilo navíc je znát. Nevozte tunu nářadí jako pojízdná autodílna, ani pytel písku na zimu a pokud máte nadváhu, máte další důvod zhubnout.

2. Natlakujte pneumatiky

Pokud jezdíte často, kontrolujte tlak v pneumatikách při každém tankování a případně je rovnou dofoukněte. Pokud patříte ke svátečním jezdcům, zkontrolujte pneu před každou cestou. Pamatujte, že čím měkčí guma, tím vyšší valivý odpor i spotřeba. Navíc se auto mnohem hůře ovládá a jízda se stává nebezpečnou.

3. Snižte odpor vzduchu

Pokud vozíte střešní nosič jen tak pro okrasu, jezdíte s okénky dokořán či máte vůz ozdobený úplně zbytečným spoilerem, pak se nedivte, že si vaše auto bere o litr více, než by muselo. Vyšší odpor vzduchu se na spotřebě nejvíce projeví při delších cestách vyšší rychlostí, především na dálnicích a rychlostních komunikacích.

4. Jezděte na pohodu

Nevytáčejte zbytečně motor ani se nenechte vytočit děním na silnici. Agresivní jízdou si koledujte v lepším případě o mastnou pokutu, o horším raději nemluvit. Lehká nožka na plynu, plynulé rozjíždění bez gumování, včasné řazení, plachtění na neutrál, brzdění motorem nebo vypínání motoru při delším stání společně výrazně umravní spotřebu paliva.

5. Ideální rychlost i muzika

Auto se cítí nejlépe při rychlosti okolo 90 km/h, kdy je spotřeba při dálkových jízdách nejnižší. Každé další zvýšení rychlosti je na spotřebě okamžitě znát. Víte, že rozdíl mezi 110 a 130 km/h může být až litr paliva na 100 km? Vědecké pokusy také prokázaly, že uklidňující muzika má pozitivní vliv na řidiče, který jezdí plynuleji a s nižší spotřebou. Pokud jezdíte za deset a více, je nejvyšší čas vyměnit Ramones za Floydy.

A zlatá rada na závěr. Jak to půjde, nechte auto doma. Na řadu míst se dostanete mnohem rychleji i pohodlněji pěšky nebo na kole. Prospěje to nejen vaší peněžence, ale hlavně vašemu zdraví.

Zdroj: https://www.aaaauto.cz/poradna/39803/aby-vase-auto-tolik-nezralo.html