Znalostní technologie I.
 Rozcestnik                   Pár slov ...                   Znalostní technologie II.                   Znalostní technologie III.                   Znalostní technologie IV.                   Další zdroje                  
Dnes je:        Aktuální čas: 00:00       Moudra: 

Pokračování LEKCE 2.

Prostředí ClipsWin


Spuštění prostředí ClipsWin:

  1. Vyberte spustitelný soubor s názvem ClipsWin6-21.exe a spusťte ho.
  2. Po spuštění se Vám objeví samotné prostředí Clipsu

Popis prostředí:

Toto prostředí je tvořeno jakýmsi souborem různých druhů oken, kde každé z nich má svůj význam.

1/ dialogové okno = příkazové okno: toto okno je jedno z nejdůležitějších. Zde se Vám budou objevovat výsledky vámi napsaného programu, chybová hlášení, již načtené konstrukce, které jste v programu vytvořili, objeví se Vám např. informace o tom, jestli je daný soubor, který jste do prostředí načetli příkazem Load Binary, načten správně apod.

2/ v hlavní nabídce v položce Window si můžete zobrazit další okna. Z nichž nejdůležitější jsou tato:

a) Facts
b) Agenda
c) Focus

ad a) Window Facts = v tomto okně budete mít zobrazeny všechna důležitá fakta (informace o "objektech reality", se kterými budete pracovat). To co bude v okně Facts obsaženo ztotožňujeme s BÁZÍ FAKTŮ.

ad b) Window Agenda = toto okno Vám bude zobrazovat pravidla, která jsou tzv. aktivována tj.která se mají v následujícím kroku provést. Může jich být v jednu chvíli i několik - pak mluvíme o tzv. Konfliktní množině pravidel, kdy inferenční mechanismus Clipsu má za úkol např. podle priority pravidla odpovídající pravidlo vybrat. To co bude v okně Agenda ztotožňujeme s BÁZÍ PRAVIDEL.

ad c) Window Focus = okno, které se v sekci Znalostní technologie I. nebude používat, protože spadá do oblasti modulárního vytváření programů. Ale jen tak předběžně se jedná o okno, ve kterém se Vám objeví ty moduly, na které bude v následujícím kroku inferenční mechanismus zaměřen.

Někdy se hodí i volba Window/Clear Dialog Window, kdy si vyčistíte obsah dialogového okna. Pomůže Vám to zpřehlednit jednotlivé prováděné akce programu, který jste spustili.Docela šikovné jsou i volby Window/Cascade-Tile Horizontally-Tile Vertically, které Vám pomohou uspořádat jednotlivá okna prostředí Clips.Pomocí Edit/Set Font si můžete nastavit typ písma a jeho barvu pro zdrojový kód Vašeho programu.

Přehled oken v prostředí ClipsWin

Otevření a spuštění programu

Předtím než začneme psát programy v Clipsu, tak se podíváme na to, jak program otevřít a spustit. K dispozici je program s názvem ovoce_1, který si můžete stáhnout (stáhnout ovoce_1.clp).

Otevření programu

File/Open/ovoce_1.clp = otevře se Vám nové okno, kde je zobrazen zdrojový kód programu ovoce_1.

Spuštění programu

Pro jeho spuštění musíte udělat několik kroků - nejde to jedním povelem.

Obrazová podoba příkazu loadbuffer Obrazová podoba příkazu reset

Důležitá poznámka:

Jestliže jste program spustili, on se vykonal a činnost programu byla pak ukončena (zobrazí se: CLIPS>), pak jestliže zdrojový kód programu upravíte např. přidáte nějaké to pravidlo či ho zrušíte, pak se ty úpravy musejí promítnout také do paměti počítače. Aby se tak stalo pak …

Musíte učinit tyto kroky:

a/ klikněte do plochy dialogového okna, aby Clips věděl co jste aktivovali. Pak zadejte z hlavní nabídky Execution/Clear Clips … jednoduše řečeno tím vymažete program z paměti
b/ opakujete kroky 1 - 4 (viz. výše)

Můžete si zkusit nejprve spustit program tak jak je ode mě napsaný. Pak vymazat jedno pravidlo např. vypis_zeleninu a dát jen Execution/Reset a Execution/Run. Uvidíte, že se Vám vypíše jak ovoce tak i zelenina, i když jste pravidlo pro výpis zeleniny smazali. Je to právě tím, že jste neobnovili změny ve Vašem programu.



<== Zpět       ^ Nahoru ^       Pokračování ==>


Validace

Valid XHTML 1.0 Strict

Valid CSS!

Monitoring webu