Znalostní technologie I.
 Rozcestnik                   Pár slov ...                   Znalostní technologie II.                   Znalostní technologie III.                   Znalostní technologie IV.                   Další zdroje                  
Dnes je:        Aktuální čas: 00:00       Moudra: 

Pokračování LEKCE 8.

Funkce readline a explode$

Další příklady k procvičení


Funkce readline a explode$

Funkce readline je funkcí, která nám umožní zadávat v programu více hodnot najednou. Například máte zadávat informace k nějaké osobě. Je pravděpodobné, že např. město, kde osoba bydlí, bude mít více slov (Hradec Králové). Všechny informace o městu budete chtít mít zachycené. Proto zde existuje funkce readline, která Vám to umožní.

Demonstrace použití funkce readline a explode je v příkladu readline_explode (stáhnout: readline_explode.clp)

Zkuste si zadat více slov u položky jméno nebo příjmení (tyto položky jsou definovány jako slot - jednopoložkové). Uvidíte, že při zadání např. jména Jan Novák, se Vám vypíše jen slovo Jan.

Funkce explode$

Tato funkce nám umožňuje rozkouskovat víceslovnou položku na samostatné prvky. Kdybyste v našem příkladu readline_explode.clp použili jen readline (tedy byste mohli zadávat víceslovné názvy), pak by i vícepoložková hodnota byla chápána jako hodnota jednopoložková (všimněte si, že při nevyužití explode$ bude např. Ulice: "Manesova 320" v uvozovkách a chápána jako jeden prvek). Proto, abychom z ulice: "Manesova 320" vytvořily dvě položky: Manesova 320, pak využijeme funkci explode$.

Další úlohy k procvičení

Úloha 1.: Země naší planety

  1. Na základě informací získaných z tabulky o zemích vytvořte patřičnou šablonu a k ní fakty
  2. Dále napište pravidla, pomocí kterých bude moci uživatel vkládat do báze faktů další obdobné záznamy
Název státu Počet obyvatel Rozloha Hospodářství
Kena 23300000 583000 kava kukurice caj
Kamerun 1300000 570000 dobytek nikl
Uganda 16591000 237000 ryby kava dobytek

(stáhnout: zeme_planety.clp)

Úloha 2.: Zvířectvo

  1. Vraťte se k příkladu se zvířaty (lekce 6.) a přepracujte program tak, aby byla fakta se zvířaty založena na šabloně, přitom šablona bude obsahovat vlastnost zachycující počet končetin zvířete.
  2. Vypište všechna zvířata, která v databázi jsou
  3. Dále vypište jen ta zvířata, která mají jen dvě končetiny
(stáhnout:zvirectvo.clp)

Úloha 3.: Databáze pro pokročilé (databáze knih)

Pokuste se vytvořit program, který bude umět pracovat s jednoduchou databází knih:
  1. definujte šablonu kniha tak, aby sdružovala tyto údaje: název knihy, příjemní a jméno autora, rok vydání, nakladatelství, typ textu, cenu
  2. vložte do báze faktů několik faktů vytvořených podle šablony kniha
  3. napište pravidlo pro načtení kritéria, podle kterého chce uživatel hledat knihu
  4. napište pravidla pro hledání knihy podle kritérií: název knihy, příjmení autora, rok vydání a cena

(stáhnout: knihy.clp)


<==Zpět       ^ Nahoru ^


KONEC 8.LEKCE  

Validace

Valid XHTML 1.0 Strict

Valid CSS!

Monitoring webu