Policie České republiky

Vozový park

Provedení vozidel

Policie ČR používá k výkonu služby řadu vozidel, které se liší v provedení. Překvapivě má PČR k dispozici více aut právě v civilním provedení.

Provedení Množství
Označená 4 648
Neoznačená 8 012
Celkem 12 660

Značky

Vozový park Policie ČR je dost rozmanitý. Nejvíce zastoupená auta jsou Škoda Octavia, Fabia, Superb, Kodiaq a Scala, dále Volkswageny Transporter, Crafter, Amarok. Ford je zastoupen modely Transit a Ranger. Dále má PČR i asijská auta, konkrétně i30 a Tucson od Hyundai a také Toyoty Land Cruiser. Z těch trochu výjimečnějších kousků, které můžete na silnicích potkat, stojí za zmínku mediálně hodně probrané Ferrari F 142 – 458, Tatra 815-7 8x8 pyrotechnické služby nebo třeba Mercedes-Benz Sprinter, což je velitelské a spojovací vozidlo.

Škoda Superb

Motorizace policie preferuje benzínové před naftovými. Má to jednoduchý důvod – požadavek na plný výkon po studeném startu. Dnešní benzínové motory mazané oleji „řídkých“ specifikací (např. 0W-20) to snášejí lépe, než agregáty naftové, které by tím vyloženě trpěly. Obvykle policejní auto vydrží ve službě 7-10 let, nájezd je 12-50 tisíc kilometrů ročně. Co se ale bez motorového oleje obejde, jsou elektromobily, které policie také má. Konkrétně jde o 130 kousků Hyundai Ioniq, jedno BMW 745 a jeden Renault Twizzy. Na konci letošního roku by měla PČR ještě převzít 40 plně elektrických Hyundai Kona.

Průměrné stáří českého policejního auta je zhruba 8 let, pokud bychom počítali jenom osobáky, tak se dostaneme na 7 let. Pro zajímavost – nejstarší z vozového parku je valníkový nákladní automobil Avia A15 z roku 1978.

Servis

Autopark samozřejmě vyžaduje servis. Ten probíhá v souladu s tím, co předepisuje výrobce vozidla. V případě ztížených provozních podmínek pak po dohodě s výrobcem může dojít ke zkrácení intervalů, respektive snížení počtu ujetých kilometrů mezi servisními prohlídkami, výměnami oleje a podobně. Ty se provádějí buď v autorizovaných servisech, ale policie má i vlastní servisy, ve kterých se ale dělá spíše běžná údržba. Pneumatiky se používají klasicky letní/zimní, v omezené míře pak i celoroční.