BlizzWikia

Vývoj hry

První ukázky hry byly představeny na E3 1995, nedlouho po vydání Warcraftu II: Tides of Darkness. Zde hra nevypadala vůbec dobře, byla velmi podobná Warcraftu II, a proto si vysloužila přezdívku „orkové ve vesmíru“. Důsledkem toho byla většina týmu pracující na StarCraftu převelena na dokončení Diabla a vedoucí programátor Bob Fitch dostal za úkol přepsat herní engine, aby podporoval lepší grafiku a více možností pro schopnosti jednotek. V roce 1997 byla veřejnosti ukázána předělávka a fanoušci jí přivítali vřele. Datum vydání bylo ustanoveno na příští rok. Některým fanouškům docházela trpělivost, a proto na oficiálních fórech StarCraftu začali vydávat příběhy o tom, jak ukradnou beta verzi StarCraftu. Samotný Blizzard pak přidal do hry název jejich skupiny jako cheat kód pro zrychlení jednotek. Nakonec byla hra vydána 31. března 1998 a stala se instantním hitem. Hra prodala 1.5 milonů kopí jen ten rok, velice oblíbená byla v Jižní Korei, kde se prodalo přes 50% kopií. Kritici o ní psali, že i přes to, že nijak nevyvíjí žánr RTS, adaptuje ho nejlépe ze všech her dostupných na trhu.

Příběh

Předehra
Dění se odehrává v budoucnosti, v 25. a 26. století okolo tří hlavních ras a jejich souboji o nadvládu nad sektorem galaxie Mléčná dráha. Terrani jsou lidé vyhoštění ze Zěmě, kteří si založili nové impérium na druhé straně známého vesmíru. Zergové jsou mimozemští brouci, mají kolektivní vědomí a chtějí asimilovat geny všech živočišných druhů kolem nich. Poslední jsou Protossové, inteligentní humanoidi, obdařeni psionickými schopnosti a přísnou životní filosofií, která se zabývá mírem.
Před mnoha tisíci lety dávná rasa Xel'Nagaů objeví planetu Protossů a rozhodnou se na ní experimentovat, aby stvořili perfektní bytost. To jim nevyjde, a tak se přesunou na jinou planetu, tentokrát Zergů. Tento experiment také nevyjde a dokonce se jim stane osudným, kdy Zergové získají sebevědomí a zaútočí na Xel'Nagy a zníčí je. Zergové se doví o Protossech a chtějí je asimilovat, proto se vydávají na několikatisíciletou cestu vesmírem. Lidé na zemi mezi tím vyšlou několik raket s hibernující osádkou, které má osídlit nové planety. Navigace raket se ale rozbije a vesmírné lodě naprosto změní kurz. Přistanou na planetě ve vesmíru ovládaném Protossy, ti si jich všimnou a začnou je tajně studovat a ochraňovat. Zergové ale začnou Terranské kolonie nacházet a začínají je asimilovat. Protossům nezbývá nic jiného než zničit tyto nakažené kolonie, kde zabijí jak Zergy, tak Terrany.

StarCraft
Samotná hra StarCraft začíná 3 dny po těchto útocích, kdy Konfederační vláda ztrácí kontrolu nad situací a navíc se vynořila armáda rebelů, kteří ji chtějí svrhnout. Velí jim Arcturus Mengsk, který nakonec Konfederační vládu svrhne, ale stane se tak po tom, co přiláká Zergy do Konfederačního hlavního města, Tarsonis. Mengsk se poté korunuje na císaře, vládce nových Terranských území. Ale při útoku na Tarsonis Mengsk zradí svojí podplukovnici Sarah Kerriganovou, která má psionské síly a doručí jí Zergům, kteří jí začnou asimilovat. To se nelíbí jeho druhému podplukovníkovi Jimu Raynorovi, který odejde i s malou armádou. Náhle ale na Zergy zaútočí Protossové veleni Tassadarem a temným templářem Zeratulem. Když ale Zeratul zabije Zergského velitele, dozví se Zergské nadvědomí o lokaci Protosského domovského světa, něco, co chtělo už od začátku. Proto Protossové spěchají zpět na svoji domovskou planetu Aiur, kde se už nachází Zergové. Společně s Jimem Raynorem a templářem Fenixem vyrazí na útok proti Zergům, kde díky tomu že se Tassadar obětuje, zabijí Zergské nadvědomí.

StarCraft: Brood War
Po událostech na Aiuru jsou Protossové vedeni Zeratulem a Artanisem. Začínají evakuovat zbylé obyvatele Aiuru na domovskou planetu temných templářů Shakuras. Jejich soužití ale není lehké, protože temní templářové a templářové se navzájem nenávidí. Shakuras je už ale taky napadaný Zergy, ale zjistí se, že Kerrigenová stále žije. Zergové ji ale změnili a nyní funguje jako nadmysl - může Zergy ovládat. Také jim odhalí, že nová nadmysl Zergů je v hibernačním stádiu. Mezitím se ale Země rozhodne ovládnout tuto část vesmíru a tak sem pošle flotilu která má za úkol obsadit Terranská území a zajmout Zergskou nadmysl. Zemské flotile se povede obsadit hlavní město dominií Korhal a zajmout nadmysl, nepovede se jim ale zabít vůdce dominií Mengska. Kerrigenová se přidá na stranu Terranů a zaútočí na flotilu pozemšťanů spovečně s Fénixem a Raynorem. Ty ale po útoku zradí a kvůli ní umírá Fénix, donutí také Zeratula zabít hibernující nadmysl a díky tomu získá plnou nadvládu nad Zergy. Poté odrazí společný útok Dominií, Protossů a zbytku pozemské flotily. Stává se tak hlavní silou v sektoru Koprulu.

Hratelnost

V menu před zapnutím hry si hráč vybere rasu, za kterou bude chtít hrát(Zerg, Protoss, Terran) a poté se načte do hry. V té jde o těžení surovin pro výrobu silnějších a různějších jednotek, se kterými pak může hráč zaútočit. Cílem hry je zničit nepřátelskou základnu. Hra se ovládá pomocí myši a klávesnice, je velmi lehké se naučit ovládat jendotky, je ale velmi těžké se to perfektně naučit, protože v konečných fázích hry hráč může ovládat až stovky jednotek. Rasy v starcraftu mají svoje výhody i nevýhody, např. Zergové mají slabé jednotky, ale je jich vždy velmi hodně, Protossové jsou velmi drazí na vycvičení, ale po dokončení jsou velmi silní a Terrani jsou něco mezi.

E-sport

V Jižní Korei se začaly v televizi vysílat zápasy mezi profesionály, existovaly dva televizní kanály: Ongamenet a MBCgame, na které se dívaly miliony fanoušků. V roce 2003 začaly vznikat profesionální týmy, sponzorovaly je velké korporace jako např. Korea Telecom (KT), SK Telecom (SKT) a Samsung. Nejvetší turnaje byly World Cyber Games a OSL (Ongamenet starleague). Nejlepším hráčům se začalo říkat "Bonjwa" - ten, kdo se odlišil. Jen pět hráčů v celé historii StarCraftu dostalo tuto přezdívku - BoxeR, NaDa, iloveoov, sAviOr a FlaSh. Každý z těchto hráčů nějak změnil hru nebo byl velmi dominantní v jeho nejlepším období. Zajímavostí je, že 4 z těchto hráčů hráli Terrany, jen sAviOr hrál Zergy. Poslední z Bonjwanů, Flash, je hodnocen jako celkově nejlepší hráč hry, jeho období dominance trvá prakticky dodnes, protože i po 15 letech stále profesionálně hraje StarCraft a stále vyhrává tituly.

Statistiky nejlepších hráčů

Hráči Ongamenet StarLeague MBCgame StarLeague World Cyber Games Celkové vítězství
FlaSh 3 3 1 7
NaDa 3 3 0 6
Jaedong 3 2 1 6
iloveoov 2 3 1 6
BoxeR 2 1 2 5

Zpět nahoru